T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

razorx

Ja gefeliciteerd, zeker in deze tijd!

maartendeb

Dank u heren! Zo nou het huis is gisteren officieel overgedragen en wij zijn inmiddels verhuisd naar een tijdelijke woning in het wonderschone Doorn aan de Utrechtse Heuvelrug. Het is hier zó achterlijk mooi, groen, verse lucht, heerlijk! Hopelijk lukt het om hier een geschikt huis voor ons te vinden. Mijn wensen (oa. oprit, garage...:eusa_whistle:) maken het er iigv niet makkelijker op qua prijs, maar met deze neergaande huizenmarkt, een opknapper, en een mazzeltje, wie weet! :)

Ook heb ik gister weer eens wat ondernomen aan de auto. Het voelde als maanden, maar bleek maar 2 weken geleden ofzo ;D Ik heb een dimmende binnenspiegel kunnen scoren via MP. Deze kwam gisteren binnen per post, en dus gelijk even ingebouwd.



Dit was even wennen, niet de trap op en af voor tools, en ik kon ondertussen naar binnen om iets te pakken, zonder alles steeds op slot te hoeven doen. Wat een luxe!




Bijbehorende kabel 9464007:


Heerlijk klusje dit. Had aanvankelijk de verkeerde stekker te pakken (daarna pas de how-to van Misha erbij gepakt...), èn er bleek geen stroom op de accessoirestekker te staan (geen zekering):


Afijn na wat debuggen met de multimeter was ik er. Toch weer leuke upgrade, hopelijk blijft ie het nog een tijdje doen.


Verder had ik na mijn kachelradiateur blowout natuurlijk het koelwaterpeil een tijdje in de gaten gehouden. Wat bleek, de bovenste koelwaterslang bleek te lekken aan de uiteinden, door de lagen siliconen heen leek wel? Het begon aan de radiateurkant, wat geëxperimenteerd met slangklem vaster, vaster, vaster, maar het bleef lekken. Zelfs met een Mikalor slangklem kreeg ik het niet dicht. Daarna begon het ook bij het thermostaathuis te lekken, terwijl die al die tijd prima dicht heeft gezeten:


Het zijn geen dramatische hoeveelheden, maar het moet gewoon dichtzitten. Uiteindelijk originele slang gemonteerd en het blijft wel dicht:




Ik ga de rest van die do88 koelwaterslangen er op termijn ook weer afslopen heb ik bedacht. Ik heb helemaal geen zin om na elk ritje dwangmatig m'n koelwater te moeten checken >:(

Klussen binnenkort op het program:
- Dat tikkende wiel tackelen, dat heb ik gezien de verhuizing even laten liggen. Als ik tijdens het rijden een klein rukje aan het stuurwiel naar rechts geef is het heel even weg. Ook met sturen naar rechts tikt ie niet. Eerst dan toch maar wiellager poging 2 binnenkort.
- Ferrita ontbrommen. Ik vind het echt een tegek geluid, maar de afgelopen weken gewoon van A naar B in en om Utrecht (100km/u), ik begon er af en toe zelf gewoon van te brommen ;D

)()()sT

Hoe wil je die Ferrita ontbrommen Maarten?
Ik dacht er zelfs over om ook iets met de uitlaat te doen aangezien ik mijn V70 sinds ie handbak is heel erg (te) braaf vind klinken.
Maar nu ik dit zo lees.... ;)

maartendeb

Hehe ik heb zo'n niet dempend rioolpijp sierstuk, daar schijnt een hoop brom van weg te komen? Ik dacht eerst daar maar eens beginnen dan.

Auk

Weer lekker bezig Maarten!

Je woont nu dus in Doorn? De huizen in Driebergen zijn het dus niet geworden?
Auke
Volvo. for life

Ries van de Zilverschuit

CiteerDit was even wennen, niet de trap op en af voor tools, en ik kon ondertussen naar binnen om iets te pakken, zonder alles steeds op slot te hoeven doen. Wat een luxe!

Lekker hè, zo buiten leven! Al kennis gemaakt met de buurt? Sinds ik aan mijn auto klus (op straat dus), is het sociaal contact sterk toegenomen. Al vraagt mijn buurvrouw van over de 70 wel steeds: zou je die auto niet inruilen, joh?
Volvo V70 2.5T lpi, 1997, mt, mystic silver
Toyota Previa 2.4 Linea Sol, 2002, mt, grayish blue

maartendeb

Hehe ja hier en daar al een praatje gemaakt. "Ahh dus ik weet bij wie ik moet wezen als ik wat met de auto heb" ;D Verder een hoop Volvo hier, vooral N & XC, helaas weinig 850/classic.

@Auk: Hier konden we wat leuks huren, in Driebergen hadden we een vakantiehuisje voor dat geld ::)

Sbv

Weet je het trouwens zeker van wiellager ? kan het geen veerpootlager zijn ?

Martijn_B

..Jij hebt nog een goodie :D
Volvo 850 T-5R, MT. Mod's: Wiseco zuigers, H-profiel drijfstangen, S60 2001 cilinderkop, 3-angle valve seats, M59H met sper, GTX3071r turbo, 650cc Bosch injectoren, 60mm IC, 3" custom in-en uitlaat, Schutten Software

Marty__Mouse

Geweldig mooie V70, om jaloers op te worden.. :)
Je startpost ook super ge-update trouwens met alle km-standen en werkzaamheden.. Èn doorgelinkt naar de betreffende post.. Super leuk om te lezen!

Gr. naamgenoot Maarten ;)


When standing on the edge of a cliff, a step forward is not progress...

V70 2.4T -> 2.3T V70NT5 blok, Fasttech getuned, 3" downpipe, LPI G3, R- en XC-bumper, 18" Pegs enz, enz..

maartendeb

Citaat van: Marty__Mouse op 29-06-2012 01:02:16
Geweldig mooie V70, om jaloers op te worden.. :)
Je startpost ook super ge-update trouwens met alle km-standen en werkzaamheden.. Èn doorgelinkt naar de betreffende post.. Super leuk om te lezen!

Gr. naamgenoot Maarten ;)

Dank je Maarten! :)

Zo is een alweer tijdje geleden, heb ondertussen niet stilgezeten! Moet even wat copy pasten hoor, moment :P

Uitlaatkapje + ovaal sierstuk





Aanvankelijk zag het er allemaal wel OK uit (gezien de matige pasvorm), maar het had mooier gekund. Al snel viel een resonantie op bij koude start. Die rvs pijp trilt blijkbaar nogal als ie koud is, en trilde nu dus tegen de bumper aan: te weinig ruimte dus, had ik niet over nagedacht. Aangezien ik toch al eens wilde proberen of een ander sierstuk minder brom op zou leveren, nu dan een mooie gelegenheid om een nieuwe te scoren.

Ovaal sierstuk dit keer 90x120mm. Ik ga voor de )()()sT look™, maar dan met eentje minder ;D


Er moest 3.5cm van de uitlaat af. Ik had niets beters dan dit zaagje, dus het duurde even:


Hij zit nog iets te ver naar links, nog even fine tunen op de brug binnenkort. Vind het wel sjiek:


Effect op het geluidsniveau: 0. Helaas ;D

USA fittingen + duplo lampen

Leuk idee, afgekeken bij Auk. Helaas kwamen de lampjes bij mijn dealer per 10, dus als iemand nog een setje nodig heeft, ik heb er zat!




Versterkerkabel verlegd

De versterkerkabel kwam knel te zitten bij het verschuiven van de passagiersstoel, dus die heb ik iets anders gelegd, me stukje Ikea kabelspul eromheen. Ook dat groene stekkertje heb ik niet meer aangesloten, want bij mij doen de dashboard tweeters het zo ook.






Parkeersensor speakertje nieuwe plek

Zat hier:


Zit nu hier:


Terugslagklep rembekrachtiger

Dankzij de blog van Yits geleerd over het bestaan van deze terugslagklep, 271632:








Ik dénk dat ik iets van verschil merk...:eusa_shifty:

Nieuwe olie

Dit keer Shell Helix Ultra 5w40 erin:


Handig trechtertje van de vaatwasser gepikt:

maruska

lekker bezig maarten !
zal de afwasmachine weer mooi glimmen na de olie beurt ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

The Volvoboy

Weer goed bezig! Over die lampjes, ik heb ook zo'n pakje van 10 stuks gekregen....
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 687.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 398.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 382.000km
'96 - Volvo 850 2.3 T-5 Aut. - Dark Olive Pearl - 16" Columba - 395.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

maartendeb

#1063
Grotere turbo erop

Tijdje terug iets grotere turbo gescoord van Martijn_B ;D


Daarna rustig aan uitgezocht hoe een turbowissel eigenlijk moet en wat er aan extra onderdelen nodig is. Uiteindelijk heb ik het volgende besteld (met behulp van dit topic).


4x1336261Tapeind spruitstuk/turbo
3x1357769Tapeind turbo/DP
7x977209Moeren voor tapeinden
6x11994Koperen ring voor water/olie aansluitingen
2x18671Koperen ring voor de olie aanvoer aan 't blok (niet gebruikt)
3x973950Leiding bout
1x31251456Olie retour pakking turbo kant
1x31251439Olie retour rubber ring blok kant
6x1211392Slangklem TCV
1x9471700Koelwaterslang (niet gebruikt, was te kort. Er zat 9186143 op, is hernummerd naar 9471700, en had dus goed moeten zijn...)
1x31104675Koelwaterslang achter blok
3x978171Slangklem (niet gebruikt, betere gehaald)
1x978173Slangklem (niet gebruikt, betere gehaald)
1x271802Uitlaatspruitstuk pakkingset
10x982667Uitlaatspruitstuk tapeind
10x419401Uitlaatspruitstuk ring
10x985868Uitlaatspruitstuk moer

Ik heb er ook nog een leuke, enigszins mislukte, overzichtsfoto van gemaakt:


Daarna eens met Fasttech gaan bellen voor de tuning. Marco: "Ja hoor dat kan, eens even in de agenda kijken. Ja over 3 weken!". Ik: "Oh dat is best snel al, even mijn agenda checken." Marco: "Nee hoor hoeft niet, volgens mij staat hij er hier al in. Jep ik zie hem inderdaad staan in onze agenda. OK doeiiiiii". Ik: "Uh...ok, tot dan dan!" ;D

Klusmaat Benjamin kon helaas niet de komende tijd, dus ik zou er alleen voor staan. Hmm in m'n eentje, tijd geleden, en er kan best wat misgaan :eusa_shifty: Dat is dan toch wel weer even spannend. Afgebroken tapeinden/moeren, gescheurde spruitstukken, helicoils, hoekboren, naar huis lopen, waar begin ik nou weer aan? Het heeft allemaal door m'n hoofd gespookt, en vanzelfsprekend sliep ik slecht de nacht voor de klus ;D

Paar dagen van tevoren toch nog even gepolst bij Verwijst voor een ander spruitstuk. Een R spruitstuk was er niet 2e hands, een Japan spruitstuk 9207688 wel. Die laatste dus op laten sturen, was mooi op tijd voor de klusdag:


Na wat additionele sleuteltips van Martijn dan eindelijk aan de slag!
Het wilde gelukkig allemaal goed los. 8 van de 10 tapeinden uit het spruitstuk draaiden mee naar buiten, en de pakkingen vielen er zoals bij velen in stukjes tussenuit.

Poe, die is wit hee!








Ik had nog zo'n IPD CBV in de 13G zitten, die heb ik overgezet naar de 19T.


Uitlaatspruitstuk was ik blij mee, het oude bleek inderdaad gescheurd:






Oude pakkingen:


Nieuwe pakkingen:


Ik wilde ook het slangetje van de koelvloeistofleiding naar de turbo vervangen, maar dit slangetje was te klein (ondanks het juiste bestelnummer). Het blauwe do88 slangetje had ik nog liggen maar van mij hoeven die siliconen niet meer, doe maar origineel (hu hu...):


Afijn oude slangetje weer gemonteerd met nieuwe RVS klemmen.

Avondeten tussendoor ;D


Op de terugweg:


De moeren van het spruitstuk op 25Nm, maar ik had geen 1/2" dop. Ging prima zo:


Klaar!






Daarna koelwater er weer in, fingers crossed, gestart. Opgeruimd en met fluwelen voet naar huis gereden. Was weer een mooie klusmiddag :)

maruska

ooo, dat gaat een flink verschil geven ! :)
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R