T-5R + XC70 maartendeb

Gestart door maartendeb, 28-04-2010 17:44:09

Vorige topic - Volgende topic

maartendeb

328571 - (voorkant) BC Racing schroefset en IPD stabilisatorstangen

Had een tijdje terug al de schroefset en stabilisatorstangen van klusmaat Ben overgenomen, hij is de hobby aan het afbouwen. De voorzijde leeft sinds donderdag voort in mijn wagen. Wat rijdt dat lekker zeg, frisse auto ineens :)

Het setje kwam "farm fresh" onder de diesel vandaan, is een jaartje gebruikt. De veren waren al best roestig (de ipd stangen ook):

Weer schoon:

De veren heb ik ge-plastidipt, had nog wat over van de velgen ;D

Donderdagavond aan de slag met de voorkant:

Pre-schroefset B4 + Intrax verlaging (34cm):

De veerpoten zaten er al snel onder:

De stabilisatorstang ging ook voorspoedig. Er zat een duidelijke handleiding van IPD bij: bouten van de oude stang los, bouten van het stuurhuis los, de torxjes van de leidingklemmetjes, achterste subframebouten eruit, voorste bouten centimeter lossen, dan met de krik eronder langzaam het subframe een stuk laten zakken aan de achterkant (stuurhuis blijft hangen). Oude stang eruit, nieuwe ertussen en weer dicht bouwen. De subframebouten hebben we ook gelijk vervangen.

De handeling is mij wel spannend genoeg om niet uitgebreid foto's te willen maken, dus heb er alleen eentje van halverwege:

Hier zat alles er weer op:

Daarna wielen er weer op en laten zakken; ja hoor nog steeds 34cm. Toen nog een keer omhoog en er 33cm van gemaakt. Het was al laat, eerst maar eens een stuk mee rijden, en kijken of ie de oprit nog op kon.

Gelukkig ging dat allemaal goed, en de dag erna ben ik weer even terug naar de schuur gereden om hem nog wat lager te zetten, staat nu op 32cm:

Contact iets te lang op I laten staan en toen kreeg ik hem niet meer gestart. Gelukkig lag er nog een accu van onze medehuurder, het wordt nu toch echt wel tijd voor een nieuwe accu:

Net op de terugweg kwam ik Ben nog tegen met de witte. Nog snel even een plaatje geschoten, blijft een mooie :)

Vandaag er een fijne testrit mee gemaakt door mijn Volvo makker in het zonnige zuiden te bezoeken 8)

En binnenkort doen we de achterkant:

elianmars

Da's een mooi setje, Maarten!  8)

dopie

Netjes weer Maarten :eusa_clap:.

hertogjan6

:eusa_clap: ziet er goed uit!  ;)
~ Volvo 855 2.5 10V      144pk      AUT      95    423: Autumn Gold

~ Volvo 854 2.3 T-5       300pk       MT       94    601: Red

~ Volvo 854 R                +300pk     MT       96    019: zwart

The Volvoboy

Wat blijft het toch een mooie auto! :eusa_clap:
'98 - Volvo V70 2.3 T5 SE - LPi - Garnet Red metallic - 17'' Comets - 702.000km
'00 - Volvo V70 2.4T AWD Nordic - LPG - Venetian Red metallic - 16" Helium - 418.000km
'95 - Volvo 850 2.3 T-5R Aut. - Black Stone Solid - 17" Titans - 392.000km
'96 - Volvo 960 2.5 24V aut. Oxford - Dark Olive Pearl - 16" Uranus - 356.000km

Sbv

Heel mooi Maarten. Niet nog een mooie grote remmen set erop ?

maartendeb

Thanks! :) De remmen zijn binnenkort aan vervanging toe, is een goed moment om eventueel iets beters te zoeken. Ik rij echter behoorlijk defensief, dus ik denk dat er uiteindelijk wel weer een 302 set op komt. Kan ik dat geld mooi sparen voor een T5.

MrCain

Citaat van: maartendeb op 01-09-2013 11:09:42
Thanks! :) De remmen zijn binnenkort aan vervanging toe, is een goed moment om eventueel iets beters te zoeken. Ik rij echter behoorlijk defensief, dus ik denk dat er uiteindelijk wel weer een 302 set op komt. Kan ik dat geld mooi sparen voor een T5.

Verstandige keuze  :eusa_clap:
Met een 302mm set en goede kwaliteit blokken kom je al een heeel eind (eerder stil)  :eusa_whistle:
Volvo 855 T-5: nog bijna origineel ;)

Citaat van: een wijze man
De Engelse auto bouwers waren echte prutsers....
Daarin tegen zijn Italiaanse autobouwers weer ingenieuze prutsers!

maruska

nah, gewoon 320 en volvo does the trick ;D
Accessoire verzamelaar - Bijna alle essentials in bezit
T-5R

elianmars

Heb je eigenlijk ooit de originele koplampen er nog in gehad, tussendoor?

Bouke

Staat hem goed Maarten :eusa_dance: Sander had het al over grotere remmen, ik heb nog een set van xyz te koop evt. Ze paste helaas niet achter mijn satelites :'(

StefanCJ

Citaat van: Bouke op 07-09-2013 18:49:04
Staat hem goed Maarten :eusa_dance: Sander had het al over grotere remmen, ik heb nog een set van xyz te koop evt. Ze paste helaas niet achter mijn satelites :'(

Maarten had me al geappt over de advertentie  ;D

mitchelli

Mooi setje! Ziet er goed uit.
Een gelukkig huwelijk noemt men in de psygilogie het Stockholm syndroom....

maartendeb

Thanks! :)

Marcel, de zgan. originele koplampen heb ik nog op de plank liggen. Ik had ze destijds net voor mijn hobby afkoelperiode gekocht, dus het is eigenlijk nooit meer van gekomen. Heb er ook nog geen knippers voor.
Ik ben nu dus afgekoeld en hier komt wat mij betreft geen vervolg op voorlopig ;D

Bouke, ik had je XYZ set gezien, inderdaad zonde dat het niet past! Het lijkt me echt een tegekke set maar het is zo overkill voor mijn toepassing. Bovendien, als ik de remmen standaard hou, mogen ze van de huishoudpot :eusa_shifty: Toevallig net van de week het 302 ATE spul besteld.

maartendeb

329545 - (achterkant) BC Racing schroefset en IPD stabilisatorstangen

Gisteren samen met Ben de achterkant gemonteerd:

De stabilisatorstang was even stoeien. Schroeven van de linker silent blok markeren en lossen, dan de nieuwe stang er langs wurmen. Uitlaat zit in de weg, remleidingen zitten in de weg. Maar gaandeweg tijdens poging 2 ontdekte Ben het trucje weer en toen schoot ie ineens op z'n plek. Stang vast schroeven, beetje tectyl hier en daar, en silent blok weer zo goed mogelijk op z'n plek dankzij de markeringen (zo is de uitlijning nog een beetje OK):

De schroefset was daarna gauw gepiept. Hoogteinstelling op maximaal, demper zo kort mogelijk. Destijds heeft Ted een setje veerschotels gedraaid voor Ben, zijn 2cm dikker. Hierdoor blijven de veren ook goed in de schotel zitten als de wielen los van de grond komen:

Daarna heb ik aan de voorkant nog de Meyle HD reactiestangen weer gemonteerd ipv de langere Peugeot 307 stangen.
Ook had ik bij sturen naar rechts een rare kraak, klonk als niet ingevette aanslagnokken, maar dan wat urgenter. Wat bleek, ik had bij montage de stabilisatorstang niet goed gecentreerd. Scheelde een dikke centimeter, zit nu weer goed:

Sowieso bijzonder dat die stabilisatorstang gecentreerd moet worden, lijkt me niet nuttig? Dit is de set die ik nu heb, de locking ringen houden de stang op z'n plek:

De set van het plaatje, wellicht een nieuw ontwerp? Lijkt me handiger zo dan met die locking ringen. Het rijdt er overigens niet minder om.

Met de achterdempers/stang op z'n plek rijdt het werkelijk fantastisch. De wagen ligt als een blok op de weg en geeft heel veel vertrouwen, ben er super blij mee :) De achterkant stond na montage nagenoeg net zo hoog als met de nivomats, met een lege gas- en benzinetank. Ik heb het niet gemeten. Vanmiddag nog even paar gaten in de kofferbakbekleding boren, dan kan ik makkelijker de achterdempers instellen. Komende week laten uitlijnen en nog even spelen met de instellingen, fotootje maken ;D