koelventilator springt niet aan - missend schakelsignaal?

Gestart door jeanhup, 30-04-2010 09:52:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jeanhup

Gisteren in de file zag ik mijn temp. meter opeens oplopen. Snel aan de kant en even kijken. Alles leek OK (koelvloeistofpeil) wat me wel opviel was dat de ventilator niet draaide of na een tijdje ging draaien (dat doet-ie normaal op warme dagen wel als ik de auto na een lange rit afzet).
Toen maar alle ramen + schuifdak opengezet en de interieurverwarming vol aan gezet. Toen liep de temperatuur weer terug naar de normale stand en zo heb ik dus nog 2 uur in de file gestaan (gelukkig regende het niet).

Thuis gekomen meteen de ventilator zelf gechecked (werkt als ik er 12V op zet) en het relais gechecked (werkt ook).
Ik heb het probleem nu teruggebracht tot het ontbreken van signaal op de twee schakeldraden (eentje voor lage fansnelheid, andere voor de hoge). Als ik deze om beurten grond, slaat de ventilator netjes aan op de overeenkomstige snelheid. Het lijkt dus dat er iets mis is met de aansturing of deze kabels. Bij een eerste inspectie lijkt er met de kabels in elk geval niks mis te zijn (maar ze verdwijnen als snel in een grote kabelboom die ik niet meer kan volgen).

Weet iemand waar ik moet zoeken om verder te komen (b.v. welke sensoren zijn hiermee gemoeid, waar komen de schakelkabels uiteindelijk uit zodat ik hem kan doormeten?, kan er iets mis zijn met een thermostaat?).

Alvast bedankt!

Ludo

Een oplopende meter is doorgaans een thermostaat die niet opengaat.
Die zou ik dan als eerste vervangen.

)()()sT

Idd... want daarachter zit pas de temperatuursensor die de fan vertelt of ie aan moeten springen, niet?

thuur

Thermostaat + temp.sensor vervangen inderdaad.


Gr 8)

jeanhup

Alvast bedankt voor al jullie antwoorden. Het vernieuwen van thermostaat en tempsensor stond

Ondertussen heb ik het relais weer gemonteerd, en voor de zekerheid de connectormannetjes en vrouwtjes maar even extra schoon gevijld en nu doet de fan het opeens ook weer. Die connector met de schakeldraden is van een wat minder 'edel' materiaal dan de andere 2 connectors (+ veel minder contactoppervlak) waar blijkbaar een nauwelijks zichtbare oxidatie mogelijk kan zorgen voor problemen.

Of misschien is het wel heel iets anders en stak ik binnenkort weer met warme motor langs de weg  :eusa_think:.

groet en dank,

Jean