Welke 850 voor mij?

Gestart door Koz D. Dragon, 30-04-2010 19:03:35

Vorige topic - Volgende topic

Koz D. Dragon

vermogen vind ik geen must, er zit een subtielere afweging achter..

Ik ben in dit soort grotere auto's een rustige rijder, dus veel zal ik niet in de hoge toeren komen.
Het komt dus puur neer op onderhoudskosten en duurzaamheid. 20V lijkt mij logischerwijs 10 kleppen duurder, een LMM die vrij prijzig is, op gemiddeld verbruik (met veel lange stukken) zal het verbruik niet veel verschillen, etc.

rogerV701998

Ik ben meer dan tevreden met het vermogen van de 10 klepper en (niet belangrijk maar wel leuk ;D) het geluid van de motor is subliem.

Ludo

Citaat van: Koz D. Dragon op 02-05-2010 21:10:50
Het komt dus puur neer op onderhoudskosten en duurzaamheid. 20V lijkt mij logischerwijs 10 kleppen duurder, een LMM die vrij prijzig is,

Als dat de doorslag moet geven, moet je echt geen 850 gaan kopen.
Dit zijn onderdelen die nooit, of in het slechtste geval 1x in z'n leven moeten vervangen worden.

rogerV701998

Citaat van: Ludo op 02-05-2010 21:20:58
Citaat van: Koz D. Dragon op 02-05-2010 21:10:50
Het komt dus puur neer op onderhoudskosten en duurzaamheid. 20V lijkt mij logischerwijs 10 kleppen duurder, een LMM die vrij prijzig is,

Als dat de doorslag moet geven, moet je echt geen 850 gaan kopen.
Dit zijn onderdelen die nooit, of in het slechtste geval 1x in z'n leven moeten vervangen worden.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,41433.0.html :eusa_think: ;D

Vulk

Dan moet je ze wel origineel kopen hé!

Ludo

rogerV701998

Koz D. Dragon

20 kleppen, kan dus 2x zoveel mis gaan t.o.v. 10V. Heeft een LMM die hoe dan ook geld kost als deze het begeeft, heeft de 10V niet.

Maar, ik hoor zeggen dat 20V's minder snel stuk gaan, omdat ze beter gebouwd zouden zijn.

Ik zoek niet het beste geluid of de beste prestaties in lage of hoge toeren. Ik vind duurzaamheid en kosten als het toch ergens mis gaat op de lange duur belangrijker..

Ludo

Citaat van: Koz D. Dragon op 02-05-2010 22:11:10
Ik vind duurzaamheid en kosten als het toch ergens mis gaat op de lange duur belangrijker..

Die garantie kan je hedendaags niemand geven.
Je had dan beter in 1992-93 een 850 gekocht, de kans op probleem/kostenloos 2 tot 2,5 ton was toen véle malen hoger.  ;D

Los van het LMM verhaal, kunnen er nog véle onderdelen de geest gaan geven of aan vervanging toe zijn, de meest aangeboden 850's zitten nu eenmaal rond die km standen.
Een koppeling bv, is net zo duurzaam voor een 10v als 20v, of een krukaskeerring tussen bak en motor, kan ook net zo snel gaan lekken....
Als je bang bent voor die kosten, zoals je redeneert, vind ik dat je een verkeerde keuze maakt.

henry classic v70

Maar, ik hoor zeggen dat 20V's minder snel stuk gaan, omdat ze beter gebouwd zouden zijn.

Is onzin dat de 20V minder snel stuk gaat omdat ze beter gebouwd zouden zijn

Ik vind duurzaamheid en kosten als het toch ergens mis gaat op de lange duur belangrijker..

-> 10V!
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Koz D. Dragon

het is niet puur de kosten, althans, niet zo zwart-wit..  als dat zo was zou ik niet van mijn Hyundai Atos (sorry voor dit scheldwoord op dit forum) af willen, dat ding rijd 1 op 16, en onderdelen kosten een euro per kilo..

rogerV701998

Ik ben inmiddels kwijt wat het dan wel is... :eusa_think:

Koz D. Dragon

simpel, wat iedere Nederlander wil, voor een dubbeltje op de eerste rang  ;)

Daar komt het in ieder geval op neer, wel een 'dure' Volvo, maar dan de meest rendabele (en dus uiteindelijk goedkoopste)

thuur

20 kleppen, kan dus 2x zoveel mis gaan t.o.v. 10V. Heeft een LMM die hoe dan ook geld kost als deze het begeeft, heeft de 10V niet.

Ik zoek niet het beste geluid of de beste prestaties in lage of hoge toeren. Ik vind duurzaamheid en kosten als het toch ergens mis gaat op de lange duur belangrijker..

Dat is een scheve vergelijking. Alle 850 blokken zijn oersterk, maar er is wel een nuance aan te brengen. Een 2.5T blijkt het zwakst als je gaat opvoeren, en een 10V blijkt het robuust bij verwaarlozing.

Maar zoals Ludo terecht opmerkt, ze hebben veel onderdelen gemeen. En daar zijn dure en minder dure oplossingen voor waarbij goedkoop=duurkoop de overhand heeft.

Alle blokken zijn hetzelfde opgebouwd, dus qua levensduur vallen of staan ze met de historie. Ook al moet een 2.0 10V harder werken, en kampt een turbomotor met grotere temp.schommelingen. In de middenmoot zitten dan de 10V en 20V (2.5L). Het enige verschil is dat een 20V onderdelen heeft die meer geld kunnen kosten (variabel inlaatspruitstuk, LMM t/o vaste inlaat, temp.sensor en MAP). Dus qua duurzaamheid hoef je geen afweging te maken. Het ging puur om de potentiele kosten die je kunt krijgen als er iets stuk gaat.

Tenslotte wordt er wel eens denigrerend over de 10V gedaan wegens het gemis van meer adem bovenin. Dat is onterecht, het valt allemaal heel hard mee. Zelfs in het hedentendaagse verkeer. Als bonus heeft de 10V een beter geluid. Uitgezonderd de 2.0 20V ;D

Gr 8)

Koz D. Dragon

Citaat van: thuur op 02-05-2010 22:59:27

Dat is een scheve vergelijking. Alle 850 blokken zijn oersterk, maar er is wel een nuance aan te brengen. Een 2.5T blijkt het zwakst als je gaat opvoeren, en een 10V blijkt het robuust bij verwaarlozing.

...

Het ging puur om de potentiele kosten die je kunt krijgen als er iets stuk gaat.

Tenslotte wordt er wel eens denigrerend over de 10V gedaan wegens het gemis van meer adem bovenin. Dat is onterecht, het valt allemaal heel hard mee. Zelfs in het hedentendaagse verkeer. Als bonus heeft de 10V een beter geluid. Uitgezonderd de 2.0 20V ;D

Gr 8)

en dat mept de spijker op zijn kop..

vandaar ook dat ik uit deze overwegingen richting een 10V neig