De Luna-Mobiel (Volvo 855 2.0 20V LPG)

Gestart door Borniet, 01-05-2010 21:26:26

Vorige topic - Volgende topic

Borniet

Sinds gisteren zijn we de toch wel trotse bezitters van onze Volvo 855 uit '94 (MY95). Hij vervangt de Citroen C4 Grand Picasso 1600 HDI, welke een leasewagen was.
Het ganse gezin is het er eigenlijk stiekem wel over eens. Hoewel de Picasso nog geen 2 jaar oud was, en de 850 er bijna 16 is, heeft de 850 duidelijk de overhand!
Hij is gisteren technisch gekeurd, en dus "goed bevonden om zich op de openbare weg te begeven".
Toch zijn er nog een aantal dingen die moeten gebeuren:

- Achterruitenwisser werkt niet meer
- Geen dashboardverlichting, ook lichtjes van knoppen werken niet. Wel lichtjes van de richtingaanwijzers, controlelampjes, en de schakelaars van de electrische ruiten werken.
- 5e deur blijft niet vanzelf openstaan. Resultaat: niets dat niet met dafalgan of andere pijnstiller op te lossen is
- Lichtje van de lambdasonde blijft branden, ook na een 500-tal km rijden.
- Starten lukt me slechts zelden van de 1e keer. 1e keer starten lijkt te lukken, maar faalt. 2e keer starten lijkt tijdverlies, motor slaat niet aan. 3e keer starten, en de motor slaat na even proberen mooi aan.

Verder merk ik dat 10 jaar dieselen mijn rijgedrag verdieselt heeft. Daar moeten we nog wat aan wennen, op tijd terugschakelen, en hoger in toeren laten gaan. Misschien is het startprobleem hier wel mee gerelateerd?

toppertje

zo te horen had je beter weer kunnen leasen. :eusa_whistle:

Piere

Citaat van: toppertje op 01-05-2010 22:26:27
zo te horen had je beter weer kunnen leasen. :eusa_whistle:

Komt wel in orde, er bestaat een fijn forum met veel informatie over die 850's :P
Veel succes ermee mann :)

Wanneer komen de foto's trouwens? :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

FGG

Welkom op t Forum.

Dus even de gasveren van de klep vervangen, 10 minuten werk, OBD resetten om te kijken of het Lambda-lampje terug komt en de wissermotor reviseren (asje).

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

V70geRwin

en voor het startprobleem eerst maar eens een flesje injectiereiniger in de tank kieperen.

Welkom hier en veel plezier met je Volvo.
Zo'n citroenpers is geen concurrentie voor je 850  ;)

jan piet

En tenslotte je dashboardverlichting: da's even 20 minuten werk om de boel netjes te demonteren, 5-10 minuten lampjes steken en weer een stief kwartiertje monteren. Ook hier is een mooi topic over! Niet bezuinigen en gewoon ALLE lampjes vervangen, ben je er voorlopig weer klaar mee.
Lambdasonde kan veel zijn, variërend van een lambdasonde tot veel minder ernstig. Mijn lambda is net afgelopen week vervangen, meen € 155,- voor een nagelnieuwe Bosch.
Succes en veel plezier met je roffel!
Gr,JP

Vertigo

Citaat van: Borniet op 01-05-2010 21:26:26
- Geen dashboardverlichting, ook lichtjes van knoppen werken niet. Wel lichtjes van de richtingaanwijzers, controlelampjes, en de schakelaars van de electrische ruiten werken.

Ik denk dat de dimmer van de dashboardverlichting de verlichting helemaal dimt:
de dimmer is een klein schuifje op je dashboard links naast het stuur, probeer dat maar eens ;)

Veel plezier met je roffel!

Gr.

Jens

Borniet

Prachtig dit forum!!!
Het is dus nu al bewezen dat de 850 samen met dit forum en geen angst voor vuile handen een betere optie is dan de leasewagen :-)
@Vertigo Bedankt voor de tip van de dimmer! Dit knopje op een donkere plaats proberen ipv in volle zonlicht maakt het gebruik ineens een stuk duidelijker :-) En het heeft dus inderdaad al ineens de helft van het dashboardverlichtingsprobleem opgelost :-) Voor de andere helft ga ik Jan Piet's advies volgen, en ineens al de lampjes vervangen, maar het dringende karakter van de zaak is nu toch al weg...
@Spekkie Thx! Busje reiniger is er al in gekapt, morgen nog eens wat kms draaien, en dan zien of het het beoogde effect heeft.
Ook morgen even proberen naar een Volvo dealer te gaan, om die lambdasonde te resetten!

Foto's maken staat ook nog op de todo lijst, maar eerst eens goed poetsen, en wachten tot het slechte weer betert :-(

V70geRwin

resetten kan je ook zelf hoor, gewoon even zoeken hier want (bijna) alles is al beschreven!

Borniet

Citaat van: spekkie99 op 02-05-2010 17:53:55
resetten kan je ook zelf hoor, gewoon even zoeken hier want (bijna) alles is al beschreven!
Thanks! Ik heb dus gevonden hoe je de OBD kan uitlezen (ter referentie: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15927.0.html ), en dat dan ook maar ineens even gedaan.
Resultaat, op de A6 1-1-1, dus ok, maar op de A2 zag ik error 1-1-3, wat volgens de lijst in bovenstaande forumthread de vertaling "Fuel injectors" heeft.
Resetten is me nog niet gelukt, wanneer ik het knopje 15 seconden indruk blijft de led 15 seconden branden, en blijft daarna gewoon uit (terwijl het terug zou moeten gaan branden, waarna je terug 15 seconden het knopje ingedrukt moet houden, als ik het goed begrepen heb).
Om het startprobleem op te lossen heb ik daarstraks een busje injectiereiniger in de benzinetank gekapt (of tenminste, de inhoud van het busje ;-) ), en daarnet een stukje proberen rijden. Na enkele 100-en meters rijden van LPG op benzine overgeschakeld. Motor hapert en sputtert, geen probleem, is het overschakelen, betert direct wel. Niet dus. Niet boven de 2000 toeren te krijgen, bij het induwen van de ontkoppeling valt hij direct stil. Na even proberen krijg ik hem terug op gang. Rijden lukt nu wel terug, trekt zelfs behoorlijk lekker door in toeren (aangenaam verrast ;-) ). Op stationair schommelt hij heel de tijd. Schommelen, of crashen beter gezegd. Telkens gaan al de rode lichtjes aan. Meestal trekt hij terug wat omhoog in toeren, maar geregeld valt hij ook gewoon stil. Gas geven helpt, dan blijft de motor draaien.

mehn

Citaat van: Borniet op 02-05-2010 21:51:44
Resetten is me nog niet gelukt, wanneer ik het knopje 15 seconden indruk blijft de led 15 seconden branden, en blijft daarna gewoon uit (terwijl het terug zou moeten gaan branden, waarna je terug 15 seconden het knopje ingedrukt moet houden, als ik het goed begrepen heb).

Nee dus ;D

Je drukt de knop in (minimaal 5 seconden, 15 is wat overdreven), je laat de knop los en zo gauw de led branden gaat druk je de knop weer 5 seconden in.
Dus niet gaan wachten als de led aangaat, maar de knop meteen weer indrukken.

De injectorreiniger is voor het reinigen van de benzineinjectoren. Het beste kun je dus een flink stuk op benzine rijden, anders heeft het geen zin en wordt er niets gereinigd.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Vertigo

Citaat van: Borniet op 02-05-2010 17:36:19
@Vertigo Bedankt voor de tip van de dimmer! Dit knopje op een donkere plaats proberen ipv in volle zonlicht maakt het gebruik ineens een stuk duidelijker :-) En het heeft dus inderdaad al ineens de helft van het dashboardverlichtingsprobleem opgelost :-) Voor de andere helft ga ik Jan Piet's advies volgen, en ineens al de lampjes vervangen, maar het dringende karakter van de zaak is nu toch al weg...

Vervang dan wel gelijk alle lampjes, anders kan je volgende maand weer....

Met je vuist een klap bovenop het dashboard geven 'repareert' soms ook spontaan je dashboardlampjes.

Borniet

@Mehn bedankt, het is me nu inderdaad gelukt om de OBD te resetten. Gek genoeg (of waarschijnlijk niet, maar ik ken de link (nog) niet), na het resetten bleef niet alleen het lamdasonde-waarschuwingslampje uit, maar start de motor veel veel vlotter, en draait hij een stuk stabieler. Het schommelen is weg nu.

@Vertigo wederom bedankt voor de klop-op-het-dashboard tip. Spijtig genoeg heeft het niets opgeleverd, maar de dokter zegt dat het na 6 weken wel genezen zal zijn ;-)

Borniet

Buggers... het slechte starten doet hij niet meer, dat blijft vlotjes, maar het lichtje van de lamdasonde is terug, OBD zegt error 1-1-3, en het schommelen van het stationair toerental (1500 en dan wegzakken naar 500 of minder) is er ook terug.
Net even met draaiende motor de OBD gereset, maar zonder geluk, het lichtje en de error waren er na 1 a 2 km rijden terug.
Wat me wel opviel met de motorkap open, is een soort gekletter, geratel. Vergelijkbaar met het vroegere spelletje met de fiets, waarbij je speelkaarten aan je vork maakt om die tussen je spaken te laten kletteren.
Ook opvallend: wanneer de ventilator aanslaat stopt het schommelen, en draait de motor stabiel stationair op een 1000 toeren. Stopt de ventilator, dan komt het gewoon terug.
Op LPG is het geen probleem, en lijkt hij stabiel te lopen.

Iemand een idee?

V70geRwin

Stationair instabiel gewoon even zoeken hier, gasklep, of wat sensoren (luchtmassa) zou kunnen, vacuumslangetje lek?

Met de fan zou ook nog een combi met de airco kunnen zijn toch?
Wel apart dat hij dan wel netjes stabiel loopt...

Dat hij op gas goed stationair loopt is wel logisch omdat dat vermoedelijk een afstelling is onafhankelijk van het motormanagement systeem.