Voordelen van een R (japan) spruitstuk?

Gestart door KMvrtr, 02-05-2010 23:12:36

Vorige topic - Volgende topic

KMvrtr

Ik heb begrepen dat een R uitlaatspruitstuk (30637921) een goede verbetering is ten opzichte van het gewone T-5 spruitstuk. Ding wordt ook wel 'japan' spruitstuk genoemd, geen idee waarom.
Deze dus.

Maar wat ik niet kan vinden is hoeveel effect dit nieuwe spruitstuk heeft. Kan iemand daar wat meer over zeggen?

Turbo-Geek

Het is meer een Logstyle spruitstuk waarbij alle uitlaatopeningen op 1 gallerij zitten ipv 2 verschillende waarbij men trachte 'equal length' te creeeren en dat de cilinders elkaar minder zouden beinvloeden.
Deze nieuwere spruitstukken schijnen toch beter te flowen (in tegenstelling tot de filosofie die bij het oudere type past) en dus de turbo sneller te laten 'upspoolen' en bovenin minder weerstand geven.
Kortom een efficienter spruitstuk en zeker de moeite waard als je toch aan een ander spruitstuk toe bent en je toch een turbo of kopwissel moet doen of je de laatste pk's uit de motor wilt halen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

verburgh

Wat kost zo´n spruitstuk en waar tekoop?

-D©©©L-

Een "japanifold" is niet hetzelfde als een P2-R spuitstuk

Een 850R spruitstuk en een japanifold:

En het bericht van johann:

Citaat van: Johann op 13-05-2006 13:55:04
Ik denk dat ze ze nu allemaal wel hebben ja.

Is een B5254Tx spruitstuk, R en nieuwe LPT motor.

Nummer 30637921

KMvrtr

Oké, weer wat geleerd.

En welke is dan te prefereren?
Als ik als relatieve leek zo naar de foto's kijk dan lijkt me het R spruitstuk de minste restrictie te hebben.

Turbo-Geek

KMvrtr

Ja en nee.

Ik weet nog niet welke interessanter is, of dat ze allebei goed zijn.
Dat ie sneller opspoelt had ik zelf ook al bedacht.
Wat ik bedoel is dat ik graag wil weten hoevéél effect dat dan heeft.

Concreet: Ik heb een 16T + 3"dp zonder kat. En ik rij op LPI. Nu nog met standaard T-5R ECU, binnenkort gaat ie naar Fasttech.
Wat zou ik er van gaan merken als ik zo'n R spruitstuk ertussen plak?

Turbo-Geek

Nergens zijn concrete gegevens te vinden van een dergelijke setup VOOR en NA dat spruitstuk.
Natuurlijk zal het wellicht schelen maar of het echt merkbaar is en de moeite (kosten/baat) loont betwijfel ik.

Echt iets voor als je complete setup PK minded is of je hem toch moet vervangen ivm scheuren en dergelijke.

Let op, zo'n spruitstuk kost al gauw nieuw zo'n 400 euro en met de nodige hardware (pakkingen, ringetjes, moeren, bouten) als je het goed wilt doen komt daar nog wat tientjes bij.
Is ook niet iets wat je ff in een paar uur doet en als het even tegenzit heel lang kan duren.

Met je huidige setup zal je na een kuurtje bij FT een hele vlotte auto hebben, die in de praktijk niet merkbaar trager zal zijn zonder dat spruitstuk.

verburgh

M a r c

Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Misha

Citaat van: M a r c op 03-05-2010 10:59:50
Het is wel duidelijk merkbaar.

Mag ook wel zeg.. kost net zoveel als een complete remap.

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbo-Geek

Jongens vergeet niet de extra kosten die erbij komen zoals bouten, moeren, pakkingen, etc ...
Dit is niet een verdeler en rotor die je ff los schroeft !

KMvrtr

Ik hoop echt dat je niet dacht dat ik dat wel dacht.  ;)

Mijn vraag was vooral ter leering ende vermaeck. En mocht ik er ooit eentje voor een nette prijs tegen komen, dan weet ik dan tenminste wat ik ervan mag verwachten.

Kan iemand nog verder uitleggen wat het verschil is tussen een R een Japan spruitstuk?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar! :)

Turbo-Geek

Het Japanse spruitstuk heeft net als de jouwes diverse gescheiden runners, zodat de cilinder uitlaten zoveel mogelijk gescheiden uitkomen bij de turbo.
Het R spruitstuk heeft dat in mindere mate en is het uitlaatkanaal in totaliteit ook korter, eigenlijk de zogenaamde 'Logstyle'.

Tov van het Japanse spruitstuk en de jouwes flowed die Japanse geloof ik wat beter (de R nog beter) en is ook de Japanse een betere Casting (giet kwaliteit) en scheurt dus minder snel.

Johann

Citaat van: KMvrtr op 03-05-2010 11:50:57
Ik hoop echt dat je niet dacht dat ik dat wel dacht.  ;)

Mijn vraag was vooral ter leering ende vermaeck. En mocht ik er ooit eentje voor een nette prijs tegen komen, dan weet ik dan tenminste wat ik ervan mag verwachten.

Kan iemand nog verder uitleggen wat het verschil is tussen een R een Japan spruitstuk?
Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar! :)

Het Japan spruitstuk is al een hele verbetering en heel misschien qua layout hoe de runners in de collector uitkomen wel iets beter dan het R spruitstuk maar cylinder nummer 1 blijf wel een hele lange runner t.o.v. de rest.
Het R spruitstuk is meer een klassiek Logstyle type en heeft zichzelf met de tuning wel bewezen. Voordeel is ook dat ie nieuw goedkoper is dan het Japan spruitstuk.

Voor het merendeel van de tuning is het standaard spruitstuk goed genoeg maar met de leeftijd van veel van deze spruitstukken zie je vaak dat er scheuren in zitten of soms gelijk na een turbo wissel scheuren in komen omdat de spanningen dan anders in het spruitstuk komen. Scheuren beginnen vaak bij de vinnen in de collector en dit is bij het Japan spruitstuk ook aangepast.

Mocht je tegen een goed Japan spruitstuk aanlopen dan gelijk doen en niet malen om of je een R spruitstuk had moeten hebben. Koop je nieuw dan gaan voor een R spruitstuk. Koop dan wel het hitteschild er bij.