Test: Velgenreinigers

Gestart door 850-2.520V-Driver, 03-05-2010 14:08:26

Vorige topic - Volgende topic

850-2.520V-Driver

Hey 850-vrienden,

Ik heb voor mezelf eens een testje gedaan met enkele velgenreinigers en dacht dat 't misschien wel grappig en eventueel nuttig was om 't hier te posten.

Dit n.a.v. een topic op www.luxury4play.com waar men nogal lyrisch was over Sonax.
Eigenlijk had ik nog een ander merk willen testen wat bij ons verkrijgbaar is bij zo'n professionele wasstraat, maar deze was op en ik ben de merknaam even kwijt....
Maar mocht er interesse zijn, wil ik hier later nog wel eens de uitkomst van posten.  Ik was er wel heel tevreden over toen ik het gebruikte op de ernstig vervuilde velgen van de Forester van m'n ouders.

Helaas zijn de foto's niet zo geworden als ik had gehoopt, had m'n digi SLR niet bij de hand, dus moest m'n 5mp Nokia 't werk doen.

Getest heb ik nu met:

*Velgenreiniger Lidl/Action
*Velgenreiniger Meguiar's
*Velgenreiniger Sonax

Deze allemaal gebruikt op 4 zwaar vervuilde Cetusvelgen.
Ik heb puur getest op hoe ''agressief'' deze middelen van zichzelf zijn. Ik heb dus geen borstel gebruikt, puur en alleen ingespoten, in laten werken met de door de fabrikant aangegeven tijd en daarna schoongespoten met de hogedrukspuit.

Als eerste de Lidl/Action, heel veel van ingeslagen een tijdje terug want is goedkoop: +/- € 1.95 per flacon.
Resultaat, wat mij betreft onvoldoende. Valt tegen. Zal met borstelen een beter resultaat geven, maar 't ging even om de werking van 't spul an sich.

Daarna de Meguiar's Hot Rims, de duurste van de 3 met € 14.99 per flacon.

Bij deze test zie je 2 velgen staan. Dat komt omdat de 1ste poging (links) erg tegenviel. Dit was de poging met de inwerktijd volgens Meguair's -> 15 sec. wat ik meteen al erg kort vond.

De 2de poging was met een inwerktijd volgens eigen inzicht:  4min.
Het verschil is duidelijk zichtbaar:

Dan als laatste de Sonax eXtreme Velgenreiniger, waar ik vrij hoge verwachtingen van had.

Nou, wat mij betreft werden deze zeker waargemaakt.

Sonax geeft aan tussen de 3 en 5 minuten in te laten werken. Deze heb ik dus ook, net als de Meguiar's +/- 4 min. in laten werken.
Tijdens het schoonmaakproces zie je dat dit spul ''aan het werk is''. Het verandert namelijk van kleur naar bijna bloedrood.

Naar mijn mening werden de velgen iets duidelijker schoner met Sonax.

Voor mij de winnaar, aangezien deze ook nog eens zeker 5 Euro goedkoper  was (€ 9.95 bij Halfords), wel met iets minder inhoud dan de Meguiar's, maar je hebt er ook minder van nodig.

Voor mij is dus de Sonax het product wat ik ga gebruiken tot ik weer wat beters tegenkom!
Hieronder nog even wat foto's waarop de werking te zien is

Het is in principe dus een kleurloos middel wat tijdens de werking van kleur verandert.
Dit heb ik laten zien op m'n Comet-velgen:

Groeten,

Hasse

P.s. Ter info, ik heb niets te maken met Sonax ofzo. Ben werkzaam bij Philips ;)

rpakuypers

Hele mooie beschrijving van een zinvolle test. Ik gebruik eigenlijk alleen het spul van Action en ik vind dat die met gebruik van de borstel zeker niet onder doet voor de diverse veel duurdere merkflacons.

De binnenkant van de velgen maak ik altijd schoon met een flesje thinner, kwast en een doek in een goed geventileerde garage. Maar dan is er ook sprake van zeer zware vervuiling (ongeveer 15 jaar aan remstof).

Groet,
Roger

jrs2k3

Toffe test! Ik gebruik zelf vaak de D2 die ik bij het tankstation haal, deze is ook lekker agressief. Maar ik ga die van sonax ook eens ff halen!

FGG

Ik gebruik altijd de gele dasty i.c.m. een handstoffer. Werkt prima voor 1,99 per fles.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

M a r c

Citaat van: rpakuypers op 03-05-2010 14:16:59
Hele mooie beschrijving van een zinvolle test. Ik gebruik eigenlijk alleen het spul van Action en ik vind dat die met gebruik van de borstel zeker niet onder doet voor de diverse veel duurdere merkflacons.

Die duurdere heb je ook allemaal geprobeert dan?

Zelf zweer ik bij Kenotec.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Misha

Inderdaad, Dasty Geel werkt uit de kunst, is niet al te aggressief en corrodeert ook niet. Even met de kwast erbij, werkt vele malen beter dan zuur.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rpakuypers

Citaat van: M a r c op 03-05-2010 14:46:50

Nee, ik heb niet alle duurdere merken geprobeerd. Natuurlijk zijn er merken die prima presteren, maar voor mij heeft het spul van de Action een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Groet,
Roger

-D©©©L-

Ik maak ze gewoon schoon met water + een drupje autoshampoo. Gewoon afnemen met een nat microvezel doekje. Hoe moeilijk kan je het maken ?

M a r c

Citaat van: rpakuypers op 03-05-2010 14:56:31
Citaat van: M a r c op 03-05-2010 14:46:50

Nee, ik heb niet alle duurdere merken geprobeerd. Natuurlijk zijn er merken die prima presteren, maar voor mij heeft het spul van de Action een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Groet,
Roger

Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat je dan niet kunt stellen dat het niet onderdoet voor de duurdere merken.... Je kunt alleen stellen dat ie voor jou afdoende is en niet duur.  ;)

Er zijn ook velgenreinigers die héél goed werken maar ook de lak van je mooie BBK-klauwen eraf bijten  :o
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

mehn

Citaat van: -D©©©L- op 03-05-2010 15:02:16
Ik maak ze gewoon schoon met water + een drupje autoshampoo. Gewoon afnemen met een nat microvezel doekje. Hoe moeilijk kan je het maken ?

Ik met een oude WC borstel, kraanwater en C1000 douchegel verzorgeld.  8)
Niet de C1000 douchegel Fris, want dat ruik je 1000km later nog  :angel:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

850estatetdi

Citaat van: mehn op 03-05-2010 15:23:53
Citaat van: -D©©©L- op 03-05-2010 15:02:16

Ik met een oude WC borstel, kraanwater en C1000 douchegel verzorgend.  8)
Niet de C1000 douchegel Fris, want dat ruik je 1000km later nog  :angel:
dan ruikt het dus niet echt fris 8)

850estatetdi

ik gebruik zelf truck en carshampoo van dirksen uit almelo en dat werkt super mooi  ;D

t5karel

Al jaren ben ik zeer tevreden over Strúbe...
Prachtig resultaat,en kost weinig :eusa_dance:

Wel de versie voor velgen nemen  ;)
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

verburgh

Gewoon elke week een keer wassen is het beste,En niet één keer per jaar.

850estatetdi

Citaat van: verburgh op 03-05-2010 15:30:59
Gewoon elke week een keer wassen is het beste,En niet één keer per jaar.
ik doe het 2 keer per week :eusa_angel: