Forte seal conditioner

Gestart door Haenzel, 03-05-2010 22:56:24

Vorige topic - Volgende topic

Haenzel

Heeft iemand ervaring met Forte seal conditioner?
Ik weet dat het als eigenschap heeft dat het de seals en pakkingen laat zwellen.
Wat doet het echter met nieuwe keerringen? (Heb onlangs een nieuwe turbo gemonteerd en wil de seals hierin  niet vroegtijdig om zeep helpen; heb wat minder moeite met toch al lekkende keerringen......)
Het vermoeden bestaat dat mijn klepsteelrubbers er aan zitten te komen. Tevens beginnen de keerringen ook te zweten. Voor ik ah vervangen sla wil ik dit nog een kans geven......

Turbo-Geek

Ik geloof er niet in maar aan de andere kant heb je niks te verliezen, zeker als het niet de wereld kost.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

foekie

Ik heb Forte Seal conditioner ook een keer in mijn auto gedaan, nadat hij behoorlijk wat olie verbruikte.
Dit was dan welliswaar geen volvo, maar een honda civic uit 1995.

Het spul werkt erg goed, olieverbruik werdt aardig teruggedrongen.
Even ter idicatie, hij ging van een verbruik van 1 :1000 naar 1:3000

Onthoud wel dat dit slechts een tijdelijke oplossing is!

Ludo

Ik geloof ook niet meer in dit soort spul.
Voor het olieverbruik tegen te gaan heb ik ook al van alles geprobeerd.
Doorgaans gaat het zo'n 4-5000km goed, maar dan is het ineens weer plop, alle olie weg.

:eusa_wall:

arjenT5R

Citaat van: Ludo op 08-05-2010 16:41:36
Ik geloof ook niet meer in dit soort spul.
Voor het olieverbruik tegen te gaan heb ik ook al van alles geprobeerd.
Doorgaans gaat het zo'n 4-5000km goed, maar dan is het ineens weer plop, alle olie weg.

:eusa_wall:

hahahah normaal 1 liter op 1000 km
en dan is het 4 liter op 4000 dkm
;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

LeonW

Als je keerringen gaan zweten zou ik maar de carterventilatie gaan controleren.
Volvo S70 2.5T

Haenzel

Citaat van: LeonW op 08-05-2010 20:28:00
Als je keerringen gaan zweten zou ik maar de carterventilatie gaan controleren.

Carterventilatie is onlangs vervangen. Heb alleen nog mijn twijfel bij de werking van de PTC-nippel. Deze moet ik nog controleren.

thuur

Citaat van: Haenzel op 09-05-2010 23:12:44
Carterventilatie is onlangs vervangen. Heb alleen nog mijn twijfel bij de werking van de PTC-nippel. Deze moet ik nog controleren.

Welke werking?

Gr ???

Haenzel

Citaat van: thuur op 09-05-2010 23:47:27

Welke werking?

Gr ???

Ik citeer even (niet uit eigen werk....)
Wanneer de turbocompressor wordt ingeschakeld, stromen de cartergassen via de PTC-nippel (6) in de carterslang (5) naar de buitenluchtinlaat.
Wanneer de motor stationair draait en licht wordt belast, is er geen onderdruk aanwezig in de buitenluchtinlaat aan de voorkant van de turbocompressor en is er bijzonder weinig cartergas. Om deze reden is er een vacuümslang (7) vanaf de PTC-nippel naar een gekalibreerde inlaat benedenstrooms van de gasklep aangebracht om de cartergassen bij een lichte belasting rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk te voeren.
De PTC-nippel is gekalibreerd om een gecontroleerde stroom cartergassen te leveren. Het hoofdrelais van het brandstof- en ontstekingssysteem voorziet de PTC-nippel van stroom en voorkomt dat de waterdamp uit het carter bij lage temperaturen in de buitenluchtinlaat bevriest.
De PTC-nippel stabiliseert zich net na het starten van de motor op circa 80°C.

thuur

Citaat van: Haenzel op 09-05-2010 23:55:51

Welke werking?

Gr ???

Wanneer de turbocompressor wordt ingeschakeld, stromen de cartergassen via de PTC-nippel (6) in de carterslang (5) naar de buitenluchtinlaat.
Wanneer de motor stationair draait en licht wordt belast, is er geen onderdruk aanwezig in de buitenluchtinlaat aan de voorkant van de turbocompressor en is er bijzonder weinig cartergas. Om deze reden is er een vacuümslang (7) vanaf de PTC-nippel naar een gekalibreerde inlaat benedenstrooms van de gasklep aangebracht om de cartergassen bij een lichte belasting rechtstreeks naar het inlaatspruitstuk te voeren.
De PTC-nippel is gekalibreerd om een gecontroleerde stroom cartergassen te leveren. Het hoofdrelais van het brandstof- en ontstekingssysteem voorziet de PTC-nippel van stroom en voorkomt dat de waterdamp uit het carter bij lage temperaturen in de buitenluchtinlaat bevriest.

M.a.w. dat ding doet helemaal niets. Alleen de inwendige vorm en aansluiting van de slangen bepalen de "werking".

Gr :D

Haenzel

Citaat van: thuur op 10-05-2010 00:36:28
Citaat van: Haenzel op 09-05-2010 23:55:51

Welke werking?

Gr ???

M.a.w. dat ding doet helemaal niets. Alleen de inwendige vorm en aansluiting van de slangen bepalen de "werking".

Gr :D

Nou.....:

PTC Nipple in 90+Turbos is the heated crankcase vent nipple (also referred to as the Positive Temperature Coefficient heater nipple) used on 90 and later where the air heater tube is deleted. The PTC nipple is mounted in the cold air intake pipe that runs from the air filter box to the turbo. It is in the elbow of the pipe, nearest the turbo. It has one or two vacuum hoses connected that run back to the oil trap. There is also an electrical connector about the size of a spark plug. Volvo decided that the preheat system which was thought would prevent throttle icing would not work on intercooled models due to cooling effect on air through the intercooler before it goes into the throttle. The heater is to vaporize the moist air that comes out of crankcase after start up and while driving in very cold weather. The LH fuel injection system on that car doesn't use the Intake Air Temperature sensor. Occasionally one can experienced a pressurized manifold with too much pressure in the crank case, causing oil to blow from the filler cap or the seals. This can be caused by the PTC nipple valve which can clog!!!!!!!! All of the turbos since 1990 have a PTC and they tend to get clogged during cold weather.

Doet dus in zoverre niets dat aangeraden wordt eerst te controleren of de doorstroming 100% is alvorens de carterventilatie te vervangen. Met het schoonmaken van de pvc-nippel is, volgens zeggen, 9 van de 10 keer het probleem verholpen. (Las ik ook pas nadat de carterventilatie vervangen was en er geen verbetering optrad.) Ik ga er toch maar even naar kijken.

daytonawim

Waar zit die malle PTC nippel dan ???

Haenzel

thuur

Citaat van: Haenzel op 10-05-2010 21:41:04
PTC Nipple in 90+Turbos is the heated crankcase vent nipple (also referred to as the Positive Temperature Coefficient heater nipple) used on 90 and later where the air heater tube is deleted. The PTC nipple is mounted in the cold air intake pipe that runs from the air filter box to the turbo. It is in the elbow of the pipe, nearest the turbo. It has one or two vacuum hoses connected that run back to the oil trap. There is also an electrical connector about the size of a spark plug. Volvo decided that the preheat system which was thought would prevent throttle icing would not work on intercooled models due to cooling effect on air through the intercooler before it goes into the throttle. The heater is to vaporize the moist air that comes out of crankcase after start up and while driving in very cold weather. The LH fuel injection system on that car doesn't use the Intake Air Temperature sensor.

Helemaal correct.

CiteerOccasionally one can experienced a pressurized manifold with too much pressure in the crank case, causing oil to blow from the filler cap or the seals. This can be caused by the PTC nipple valve which can clog!!!!!!!! All of the turbos since 1990 have a PTC and they tend to get clogged during cold weather.

Doet dus in zoverre niets dat aangeraden wordt eerst te controleren of de doorstroming 100% is alvorens de carterventilatie te vervangen. Met het schoonmaken van de pvc-nippel is, volgens zeggen, 9 van de 10 keer het probleem verholpen. (Las ik ook pas nadat de carterventilatie vervangen was en er geen verbetering optrad.) Ik ga er toch maar even naar kijken.

Helaas, er zit geen klep in de PTC nipple.

Wel zorg je uiteraard voor open aansluitingen.

Gr ;)