Groningse DOP t5 2.0

Gestart door Molmans, 26-04-2015 11:38:53

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Molmans



Na toch al wel een aantal jaren intensief van deze kennisbaak gebruik te hebben gemaakt wordt het ook voor mij tijd eens een klein dagboekje bij te houden.
Deze Italiaanse t5 2.0 uit '96 is mijn waardige vervangster van een DOP GLT '96 die ik in 2013 weggedaan heb. De GLT hadden we even als tijdelijke auto aangeschaft nadat onze v40 met lekke koppakking de geest had gegeven. Laten we zeggen dat de GLT was om te oefenen, maar zorgde er wel voor dat ons hele gezin ineens besmet was met de Roffeleritus Volvo-us.
In de afgelopen 2 jaar heb ik aan deze auto toch al weer het nodige gedaan.
Een opsomming in chronologische wanorde:

vacuümslangen vervangen (vv) 30-7-2013
koplampen heldere vv 1-1-2015
xenon ingebouwd 1-1-2015
distributieriem vervangen 22-12-2014
waterpomp vervangen 22-12-2014
bougies vv 12-11-2014
oliekoelerleidingen + o-ringen vv 12-11-2014
aandrijfas links vv 1-1-2014
versnellingsbak + olie + keerringen vv 1-1-2014
koppeling druklager vv 15-9-2014
in en uitlaatpakking vv 26-6-2014
Japanifold geïnstalleerd 26-6-2014
draagarmen vv 31-7-2014
stabilisatiestangen l+r voor vv 31-11-2014
binnenste stuurkogels vv 31-11-2014
bougiekabels, rotor, verdeelkap vv 31-7-2013
bovenste motorsteun, rechter motorsteun en schutbordsteun vv 25-2-2015
paneel achterklep gereviseerd 28-5-2014
tellerwieltje vv 30-7-2013
spoiler gemonteerd 30-7-2013
privicy shading aangeschaft 13-6-2014
dashboardklepje gerepareerd 30-6-2014
follow me home relais 2-7-2014
knipperlicht comfort module geïnstalleerd Yits 28-7-2014
variabel interval ruitenwasser relais geïnstalleerd 22-7-2014
wiswasser in ere hersteld 15-4-2014
lamdasonde en lmm vervangen preventief 30-8-2013 (bleek losse slang in brandstofpomp te zijn)
lpi laten installeren 12-12-2013


Dus vandaag 25-4-2015 de aanleiding tot de start van dit dagboek.
Driekwart jaar geleden reed ik samen met mijn oudste zoontje in colonne naar het sportcomplex alwaar hij een voetbalwedstrijd moest spelen. Blijkbaar ging het een achterop rijdende individu niet snel genoeg, wat resulteerde in een niet verantwoorde inhaalactie gevolgd door een noodstop. Dit resulteerde weer een kettingreactie in onze colonne. Helaas voor mij, resulteerde dit in een korte doch onwenselijke kennismaking tussen de neus van de t5 en de trekhaak van mijn voorligger. Gelukkig was het alleen de lak van de bumper en mij echo wat gekrenkt was.

De schade


Aanvankelijk wist ik deze lelijke plek te negeren, maar na een maand of 9 was de maat vol. Spuiten of een nieuwe bumper. Het werd een beetje van beide.
Een gebruikte R-bumper met hier en daar wat lakschade, gespoten door een professionele spuiter die tevens vader is van een voetballertje dat bij mijn oudste zoon in het elftal zit en ook in de betreffende colonne reed.

De r-bumper met lakschade




Goed, om de vers gespoten bumper te monteren moet toch eerst de oude er af. Tegelijk ook maar even een verse wielkast over het linker voorwiel als toch alles bereikbaar is.
Beginnen maar het opkrikken van de auto, assesteuntjes onder het subframe plaatsen en het demoteren van beide voorwielen voor de nodige werkruimte.



Boor de 4 voorste popnagels in de wielkast uit voor alleen de voorbumper en de resterende popnagels als je de hele wielkast wil vervangen met een 6mm boor. Verwijder vervolgens de 3 rubberen moeren in de wielkast.






Je hebt nu alle ruimte om de bumpersteun onder het spatbord te verwijderen met sleutel 10.
*ik kreeg de foto in tinypic niet gekanteld, maar de foto is liggend genomen. De positie van de evap zegt genoeg.




Duik onder de auto en direct onder de radiateur zie 7 torx schroeven op een rij. De middelste 3 zorgen er voor dat ze een plastic flap vasthouden, de buitenste 4 houden per 2 de roostertjes op hun plek. Ook deze mogen allen verwijderd worden.



Verwijder indien aanwezig het wissertje van je wiswas met sleuteltje 8 en trek met beleid het slangetje van de ruitenwisservloeistof van het tuutje. Doe voorzichtig aangezien dit zo'n beetje het delicaatste onderdeel van je 850 is. Wrik je wissertje los en de koplampspoiler kun je nu ook lostrekken.



Ook hier bevinden onder beide koplampen 2 torx schroeven die er uit kunnen.



De laatste 4 torx zitten onder grille, zodra je de motorkap omhoog doet, zie je ze zitten. Ook deze mogen er uit.



De bumper kan er nu zo worden afgeschoven.
Nu is het gewoon een kwestie van de verse bumper in omgekeerde wijze terug te monteren. Check wel even voor dat je de boel vast zet of je mistlampen goed aansluiten in de uitsparingen. Zet de wielkasten weer vast met originele Volvo popnagels 4 stuks aan elke kant.

Ik ben tevreden met het resultaat



Nu nog een keer wat parkeerdeukjes laten uitdeuken zonder spuiten, een verse grille en een goed polijstbeurt door een expert.

DOP T5 2.0 LPI

Molmans

Gisteren bij het monteren van mijn nieuwe bumper kwam ik mijn evap tegen.
Aangezien ik al tijden van benzinedamp last heb na het stevig doortrappen heb ik hier ook eens goed naar gekeken. Kan iemand mij bevestigen dat hier 3 slangen op horen te zitten in plaats van 2?

Tevens mis ik het vaccuumpotje van de cruise control. Is dat normaal?
DOP T5 2.0 LPI

daanium

Bij een C70 zit dat cruise control potje onder de accu :)
Ik weet niet zeker of dat bij een 850 ook het geval is
Mannen blijven kinderen, alleen het speelgoed wordt duurder.
Check hier mijn BLOG en WhitePolestar
[ S60 Polestar 3.0 T6 MY2015] + [ S70 ex-KLPD 2.4-G3 ]

Molmans

Citaat van: daanium op 26-04-2015 11:56:17
Bij een C70 zit dat cruise control potje onder de accu :)
Ik weet niet zeker of dat bij een 850 ook het geval is
Bij mijn GLT zat die aan dezelfde beugel als de EVAP. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat dit potje niet in mijn motorruim te vinden is.
DOP T5 2.0 LPI

Ludo

Op de koolfilter horen maar 2 slangen te zitten.



Benzinedampen, carterventilatie verstopt?.

janpy

Leuk klusje, de bumper
Zaterdag ook los gehad, ik kwam er achter dat je het gekleurde deel aan de zijkant wat los kan klikken van het grijze deel
Kan je gewoon met een dopsetje bij de boutje, ipv dat gemier via de onderkant.

Benzine lucht kan ook komen van de slang boven op de tank deze is soms gaar, bij remmen en gas geven geeft dit een benzine lucht.

Mooie kleur auto trouwens ;D

Groets
Jan oet Delfziel
Volvo 850 R automaat lpi Groen

cornelis-b

Bumperwissel is eigenlijk zo gedaan als het alleen om het gespoten deel gaat. De popnagels er uit halen is meer werk dan het gespoten deel wisselen.

Zonde van de schade aan de oude bumper, was wel een mooi excuus om een R bumper te plaatsen, staat ook veel mooier ;D
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij


Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Molmans

Citaat van: Ludo op 26-04-2015 12:52:57

Op de koolfilter horen maar 2 slangen te zitten.

http://i62.tinypic.com/a1rdj9.jpg

Benzinedampen, carterventilatie verstopt?.
Carterventilatie heb ik recentelijk nog vervangen, daar zal het dus niet aan liggen. Is dat vrije tuutje op de evappot afgedopt of is het een soort van ontluchtting? Klopt het ook dat er geen bufferpotje van de cruisecontrol zit?
DOP T5 2.0 LPI

Molmans

Citaat van: janpy op 26-04-2015 13:18:55
Leuk klusje, de bumper
Zaterdag ook los gehad, ik kwam er achter dat je het gekleurde deel aan de zijkant wat los kan klikken van het grijze deel
Kan je gewoon met een dopsetje bij de boutje, ipv dat gemier via de onderkant.

Benzine lucht kan ook komen van de slang boven op de tank deze is soms gaar, bij remmen en gas geven geeft dit een benzine lucht.

Mooie kleur auto trouwens ;D

Groets
Jan oet Delfziel
Benzinelucht is alleen te ruiken met de ramen open. Zal dus niet van de tank komen. Het is ook te ruiken als ik op lpg rijd. Drukregelaar van injectoren is niet lek.
DOP T5 2.0 LPI

Ludo

Het tuutje moet inderdaad open zijn.
Of het ontuchting is weet ik niet, maar als je blaast in de slang vanaf de evapklep naar koolfilter, is het wel daar dat de lucht uit verdwijnt.  ;D

Cruise control, geen idee.

Het benzine/retourslangetje op de injectorrail is niet lek?.

Molmans

Citaat van: Ludo op 26-04-2015 16:43:40
Het tuutje moet inderdaad open zijn.
Of het ontuchting is weet ik niet, maar als je blaast in de slang vanaf de evapklep naar koolfilter, is het wel daar dat de lucht uit verdwijnt.  ;D

Cruise control, geen idee.

Het benzine/retourslangetje op de injectorrail is niet lek?.
Nee, ook deze heb ik een paar maand geleden vervangen voor een verse, gelijk met de spruitstukpakkingen. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat de benzine geur ergens van het evapsysteem vandaan komt. Nu nog uitzoeken waar....
DOP T5 2.0 LPI

janpy

Citaat van: Molmans op 26-04-2015 17:04:28
Citaat van: Ludo op 26-04-2015 16:43:40
Het tuutje moet inderdaad open zijn.
Of het ontuchting is weet ik niet, maar als je blaast in de slang vanaf de evapklep naar koolfilter, is het wel daar dat de lucht uit verdwijnt.  ;D

Cruise control, geen idee.

Het benzine/retourslangetje op de injectorrail is niet lek?.
Nee, ook deze heb ik een paar maand geleden vervangen voor een verse, gelijk met de spruitstukpakkingen. Ik ben er inmiddels wel van overtuigd dat de benzine geur ergens van het evapsysteem vandaan komt. Nu nog uitzoeken waar....

Bij het evap systeem zit ook een terugslag klep, even in volgorde: spruitstuk voor vacuum, terugslag klep, evap klep(aangestuurd door ecu), evap canister, en benzine tank.
De terugslag klep wil ook stuk, met als gevolg druk in je evap systeem als de turbo blaast.
Je wil hier geen druk omdat er dan ook druk op de benzine tank komt, met als gevolg ....benzine lucht.

Altijd waard om even te checken, bij mij wast tie stuk, heb hem afgedopt.

Groet Jan

Zit ook nog een terugslag klepje tussen, evap canister en spruitstuk en ventiel welke door de ecu aangestuurd word, bij de radiator.
Als de turbo aanspreekt heb je overdruk in het spruitstuk, als dit klepje stuk is, blaast ipv zuigen aan de evap canister met als gevolg
ook overdruk in je tank........benzine lucht als gevolg.
Kan je altijd even controleren
Volvo 850 R automaat lpi Groen

Molmans

Vandaag even het hele evap circuit nagelopen.
Vacuümleiding, evapklep, terugslagklep en spruitstukaansluiting. Uiteindelijk bleek het zoals Jan al opperde de terugslagklep. Deze blijft openstaan, waardoor de overdruk in het evappotje benzinelucht het motorruim in slingert.
DOP T5 2.0 LPI