Airco wil niet gevuld worden?

Gestart door ronnus, 05-05-2010 09:06:09

Vorige topic - Volgende topic

ronnus

Gisteren mijn 850 naar de garage gebracht, de airco wou niet draaien, was vergrendeld op zijn lage druk pressostaat.
De garage constateerde dat de druk in het systeem te laag was, en dat het systeem gevuld moet worden.

Het systeem gevacuumeerd, lijkt dicht te zijn, echter daarna proberen te vullen, alleen er komt geen koelmiddel in het systeem.

Heeft iemand een idee waar op gelet moet worden? ???

Turbo-Geek

Ja, hun vulstation klopt dan niet ....
Immers als hij kon vacumeren (leeg trekken en al het vocht eruit halen) betekent dat dat de verbinding tussen jouw systeem en het vulstation goed was, anders lukt die stap ook niet (bijv. een defect ventiel). Direct daarna ga je dan vullen en is er met die aansluiting niks gebeurt.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Willem Welten

bij sommige auto's die zich niet willen late vullen met koudemiddel moet de auto gestart worden met de airco aan.

KIM

Dat gaat pas werken wanneer er al voldoende druk aanwezig is.

Hou er rekening mee dat je bij de 850 alleen via een lage druk aansluiting kunt vullen en dus ook met lage druk moet vullen.
Check ook even het ventiel in de aansluiting. Dit is een schraeder ventiel en wil nog wel eens defect raken. Het werkt ongeveer als een autobandventiel.

ronnus

beste mensen, bedankt voor jullie tips, metname de laatste, zag dat de druk tijdens het vullen 12 bar was, daarom zal het wel niet lukken.
snel maar eens overleggen met de garage.

ron

850estatetdi

Citaat van: ronnus op 05-05-2010 21:18:00
beste mensen, bedankt voor jullie tips, metname de laatste, zag dat de druk tijdens het vullen 12 bar was, daarom zal het wel niet lukken.

ron
mijn airco is vorige week gemaakt, toen hun hem gingen vullen ging dat via het lage druk systeem(de dikke leiding zeg maar) en met lopende motor.

Turbo-Geek

Citaat van: 850estatetdi op 05-05-2010 21:22:33

ron

Erg vreemd !
Bij de 850 kan je hem alleen via de lage druk vullen, dit gebeurt zonder draaiende motor.
Het enige wat zo bijgevuld wordt zijn toevoegen zoals Leakstop en die spuitbussen met R134A volgens mij.
mijn airco is vorige week gemaakt, toen hun hem gingen vullen ging dat via het lage druk systeem(de dikke leiding zeg maar) en met lopende motor.

The things you own end up Owning you !

KIM

Citaat van: 850estatetdi op 05-05-2010 21:22:33

Dat kan kloppen hoor. Doordat er gevuld moet worden via de lage druk is het lastig het systeem volledig gevuld te krijgen. Door de motor te laten lopen en de airco in te schakelen kan het laatste beetje koudemiddel door het systeem worden aangezogen.

Bij een leeg systeem zal dit niet werken omdat de drukschakelaar de airco compressor pas in laat schakelen wanneer er voldoende druk in het systeem aanwezig is. Het systeem zal derhalve ook op de normale wijze gevuld moeten worden. Het laatste beetje kan dan met lopende motor.

HanV70

Beste forummers, veel van wat hiervoor beweerd wordt, duid op grove onkundiggen die aan airco's knoeien.
Een deskundig bedrijf, zoals forummer    Theo Stek    al heel veel er over geschreven op dit forum,
(zoekfunctie) zal nooit bijvullen, want dan kun je eventuele lekkage en de benodigde hoeveelheid koelmedium nooit bepalen.

Een "stek" bedrijf, haalt bij een recent systeem, deze altijd eerst helemaal leeg, om dan de voorgeschreven 750 gram koelmedium weer toe te voegen, met tevens de eventueel verloren gegane PAG olie.

Kijk even snel op de zoekfunctie, voordat jullie je dure aircosysteem naar de galemiessen laten helpen door ondeskundig gepruts.

KIM

Sorry hoor maar ik voel me door deze opmerking toch wel een beetje aangevallen.
Ik heb nergens gesproken over bijvullen maar gewoon over het vullen van een systeem. Dus waar je dat nu vandaan haalt...
Dit vullen gebeurt volgens geen enkele van de bovenstaande beweringen met een spuitbusje oid maar gewoon met behulp van een vulstation en maakt onderdeel uit van het normale vulproces (dus na legen en vacumeren).

Waarom dan toch met draaiende motor? Onze 850's hebben alleen een lage druk aansluiting en via die aansluiting kan het lastig zijn het laatste beetje koudemiddel het systeem in te krijgen. Hierdoor zal het vulstation afslaan, terwijl wellicht nog 100 g het systeem in moet om de voorgeschreven vulhoeveelheid in het systeem te krijgen. Wanneer je het aircosysteem inschakelt, kun je daarmee het vulsysteem een handje helpen.

Deze methode heeft dus helemaal niets te maken met onkunde maar duidt juist op kundigheid. De TS had aangegeven dat het systeem al gevacumeerd was, dus in die zin is er al kundig gehandeld.

Oh, ja; niet alle 850's hebben een inhoud van 750 gram koudemiddel. Mijn vorige, een Alter 1, had een systeem waarin 850 gram (hoe toepasselijk) koudemiddel moest en ik verwacht dat Deltamill systemen ook wel eens een andere hoeveelheid koudemiddel kunnen bevatten.

Wanneer de TS naar een deskundig bedrijf wil gaan dan ben ik ook van mening dat het bedrijf van Theo Stek een goede keuze is. Deze heeft inderdaad al meermaals zijn kunde met goede uitleg hier op het forum gedemonstreerd.

Theostek

Citaat van: Willem Welten op 05-05-2010 20:02:31
bij sommige auto's die zich niet willen late vullen met koudemiddel moet de auto gestart worden met de airco aan.

De normale werkwijze is dat de auto niet gestart wordt, afvullen via de lagedruk aansluiting geschied doorgaans bij systemen wat een accumulator hebben! systemen met een filter/droger moeten via de hogedruk  aansluiting gevuld worden.
Als het systeem gevuld wordt via de lage druk, moet er zeker 15 min gewacht worden om het vloeibaar koudemiddel de kans te geven te verdampen in de accumulator, het starten van de auto met draaiende airco wordt alléén gedaan om de slangen van de manometerset en de vulslang vanaf de cilinder leeg te trekken.
Hogedrukkraan manometerset dicht, kraan op cilinder dicht, vul slang leeg trekken.
Trouwens de vul cilinder staat onder druk, deze druk is hoger dan het systeem bevat omdat na het vacumeren het syteem een onderdruk heeft.

Citaat van: ronnus op 05-05-2010 21:18:00

ron

Afvullen gaat niet, en nu zeg je dat bij het vullen het systeem op 12 bar stond..? dat is vreemd en zeer zeker op de lagedruk, is veel te hoog!!
Oorzaak: kan van alles zijn o.a een verstopping, overvulling, ofwel het systeem is afgevuld met koudemiddel in gas vorming, gasvormig koudemiddel heeft twee keer zoveel plaats nodig dan vloeibaarkoudemiddel, vandaar de lagedrukleiding ook twee keer zo dik is dan de hogedruk leiding.
Afvullen wordt altijd gedaan met vloeibaar koudemiddel.
Ook nog een weetje, koudemiddel in de vul cilinder is altijd onder de 21 °C gasvormig, gisteren was bepaald bepaald niet 21 °C, als de garage NIET de verwarmingsband rond de vulcilinder heeft aangezet/geplaatst ! is het systeem gevuld in gasvorm!! Een verwarmingsband is niet verplicht, maar oerdom als deze niet gebruikt wordt, de verwarmingsband is en dient ervoor om het koudemiddel op te warmen zodat het vloeibaar wordt.
Een ander aspect is dat een vulcilinder in gasvorm lichter is in gewicht, dan een vulcilinder in vloeibare vorm, die is beduidend zwaarder, dit komt dan neer op een onjuiste vulling van het systeem waardoor de weegschaal een verkeerd gewicht vast stelt, en hierdoor ook verkeerd gevuld wordt.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

KIM

Citaat van: Theostek op 06-05-2010 07:55:08
De normale werkwijze is dat de auto niet gestart wordt, afvullen via de lagedruk aansluiting geschied doorgaans bij systemen wat een accumulator hebben! systemen met een filter/droger moeten via de hogedruk  aansluiting gevuld worden.
Als het systeem gevuld wordt via de lage druk, moet er zeker 15 min gewacht worden om het vloeibaar koudemiddel de kans te geven te verdampen in de accumulator, het starten van de auto met draaiende airco wordt alléén gedaan om de slangen van de manometerset en de vulslang vanaf de cilinder leeg te trekken.
Hogedrukkraan manometerset dicht, kraan op cilinder dicht, vul slang leeg trekken.
Trouwens de vul cilinder staat onder druk, deze druk is hoger dan het systeem bevat omdat na het vacumeren het syteem een onderdruk heeft.

Misschien even nuttig om te vermelden van mijn zijde: de kranen gaan niet volledig open, maar het laatste restje koudemiddel wordt natuurlijk gedoseerd toegevoegd. Ik wil natuurlijk onder geen beding vloeibaar koudemiddel aan de lage druk zijde van mijn systeem hebben.

Theostek

@Kim, wat Turbo-Geek omschrijft
CiteerHet enige wat zo bijgevuld wordt zijn toevoegen zoals Leakstop en die spuitbussen met R134A volgens mij.
Klopt, dat is die methode als het systeem ( nog ) op druk staat , krijg je dat met geen mogelijkheid in het systeem omdat het busje niet genoeg druk bevat.

De juiste methode is leeghalen, afpersen + lekkontrole, vacumeren, standtijd van 30 min, dan pas vullen, elektronische lekdetectie, systeem in bedrijf stellen, wederom elektronische lekdetectie. (lees ik niets van van standtijd en afpersen)
Afpersen dient ALTIJD te gebeuren bij een systeem wat weinig/geen druk meer heeft of open is geweest dat is de regel.
Die niet afperst of de standtijd in acht neemt houdt de klant of zijn eigen voor de gek, kan nooit beaamt worden of het systeem lekdicht is, standtijd is het belangrijkste na vacumeren.

KIM

Moet ik dan de gehele procedure opschrijven voor die ene klacht?
Dat vind ik een beetje ver gaan en doe je zelf ook niet.

Natuurlijk pers ik mijn systeem ook af, zeker gezien het feit dat die koppelingen in ons systeem maar lastig in elkaar te drukken zijn. Ook vervang ik elke keer mijn filter/droger en mijn orifice bij reparatie. De standtijd na het vacumeren zet ik zelfs op 40 minuten.

Waar ik wel benieuwd naar ben is waarmee jij afperst en wat je dan gaat detecteren: Een standaard snuffelaar pakt alleen R134a. Ik pers m af met stikstof en controleer na afvullen met de snuffelaar op lekkage.

Ik ben niet overtuigd van de goede werking van die snuffelaar, getuige het feit dat ik na uitgebreide controle toch ergens een kleine hoeveelheid per jaar lijk te verliezen.

Theostek

Waar heeft dt betrekking op ?
CiteerMoet ik dan de gehele procedure opschrijven voor die ene klacht?
Dat vind ik een beetje ver gaan en doe je zelf ook niet.

Wat doe ik niet?

Volgens mij heb jij geen diploma, als dit wel was geweest hoefde je de vraag niet te stellen, waarmee gededecteerd wordt na afpersen.
Ik pers af met stikstof, en wordt een lekkontrole uitgevoerd met een daarvoor bestemd middel (geen zeep sop) , er mag géén zeepsop gebruikt mag worden, stikstof kun je niet  detecteren, dat heb ik ook niet gezegd, lekkontrole heb ik gezegd.
Het is bekend dat a/c systemen jaarlijks 8 tot 10 % verliezen aan verbindingen e.d. weers invloeden warmte/koude en bewegingen/trillingen hebben daar ook mee te maken.

Dit wordt o.a off topic .