Bak kapot door verkeerde olievulprocedure?

Gestart door Lampje, 21-04-2010 07:33:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Turbo-Geek

Klinkt logisch en ik moedig dit zeker aan !
Met name het pionieren op dit gebied kan ik wel waarderen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

arjenT5R

@ ludo Heb henri aan de telefoon gehad en hij was er heilig van overtuigd dat dit kon
en had er zo'n bak voor open gehaald om te kijken naar de mogelijkheden.

Ik weet niet helemaal wat destijds is? maar misschien heeft ie ondertussen wat
geknutseld en geprobeerd  ;D

@ TG dankjewel ik zal uitgebreid verslag doen als het eenmaal draaid

wat betreft de aanpassingen aan de electronica;
ik zal proberen uit te leggen wat hij me heeft verteld
aan de hand van hoe veel gas ik geef zorgt de automaat voor een hogere of lagere druk
door dit te manipuleren kan dus al een hogere olie druk worden gehaald bij lagere belasting
ook hier geld weer meer druk minder slip en dus minder slijtage.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

V70geRwin

Citaat van: arjenT5R op 05-05-2010 23:15:42
Ik geloof dat jij ook wel een beetje thuis bent in de amerikaanse scene sergio?
http://www.power-transmissie.nl/
er gaan zich dus amerikaanse taferelen afspelen aan mijn bak.

Een automaat gaat vooral kapot gewoon door slijtage,
slijtage betekend vuil in de bak (ijzerschraapsel) en daardoor wordt de slijtage nog eens versterkt.
Verbrande olie door te hoge temperaturen (zwaar gebruik/veel vermogen) heeft tot gevolg dat er meer slip
optreed en dus nog meer slijtage. Dit gaan we dus tegen door hogere druk dus kortere schakel momenten
om de slip te verkleinen en de temperatuur dus lager te houden. Ook de extra koeler die er op komt gaat dit verhelpen. De extra plaat in de bak is dus ook om de slip te verminderen.

Wat ook vrij veel voorkomt is dat er haarscheurtjes ontstaan in het deksel waardoor druk verlies optreed
remedie nieuw deksel  :).

Ik zeg niet dat je nu 500 pk op de bak kan los laten want dat kunnen de internals niet aan,
maar dit zijn bewezen technieken ook met de aisin warner bakken. Niet zozeer op de volvo's
maar worden ook veel gebruikt bij andere merken waar ook met veel vermogen wordt gereden op de automaten. Bijvoorbeeld bij gunnar die een nissan supra 3.0 turbo heeft en ongeveer dezelfde aanpassingen heeft gedaan aan zijn bak.

enigzins logisch verhaal lijkt me?  :)

Klinkt goed!
Ben benieuwd wat de hogere druk doet met de schakelmomenten, hoe doe je dat trouwens, druk (iets?) vergroten?

Als je ziet hoe goed de bak omgaat met een gechipte turbo krijg je wel respect voor het mechaniek hoor!

Ludo

Citaat van: arjenT5R op 05-05-2010 23:25:19
@ ludo Heb henri aan de telefoon gehad en hij was er heilig van overtuigd dat dit kon
en had er zo'n bak voor open gehaald om te kijken naar de mogelijkheden.

Ik weet niet helemaal wat destijds is? maar misschien heeft ie ondertussen wat
geknutseld en geprobeerd  ;D

Destijds, is een jaar of 6 geleden zowat.
Hij was of is gespecialiseerd in usa bakken, maar gaf toen idd wel aan dat ie e.e.a. zou gaan uitzoeken als hij meer tijd had.
Hij kreeg wel meer 'Volvo vragen'.
Blijkbaar heeft ie dus inderdaad goed geknutseld en geprobeerd.   :eusa_clap:
Ben benieuwd.