Nog geen tijd om voor te stellen en al een probleem AAGH!

Gestart door Sven850t5, 10-05-2010 23:30:24

Vorige topic - Volgende topic

Sven850t5

Beste allemaal,

Sinds een paar maandjes ben ik de trotse bezitter van een 95'tiger 850 2,5.
Zo af en toe kijk ik wat rond op het forum en wilde mijzelf nog eens voorstellen en m'n mooie paarse sport-line.

Er is al een boel gebeurd waaronder, stage 0, draagarm rechts voor, voorpoot rubbers, knipperlampjes en wat klein grut. Uit voorzorg en liefhebber-idee.

Echter nu de reden van dit topic in "techniek" is minder fijn voor mij en m'n 850  :eusa_boohoo:

Op de Duitse autobahn gangetje 150 km/h terug naar NL na een leuk weekend in de Mosel zie ik rechts voor flinke rook langs de motorkap komen.
Meteen gestopt op vluchtstrook, brandblusser paraat maar niet nodig gehad.
Lang spoor hete olie op de snelweg en zelfs vuur op het hitteschild vd uitlaat, dat is schrikken kan ik je vertellen.
MAAR het viel mee, het had heel veel erger kunnen zijn. Ca 2L bleek eruit gesijpeld te zijn. Na een uur afkoelen bleek dit en verder niks te zien.
Toch zit je hele motor onder de smeer en ook de grond. Dat was een uurtje poetsen  >:( en afkoelen totdat  :police: kwam. Men dacht dat ik de oliedop was vergeten erop te doen. Natuurlijk, die ben ik dan niet kwijt en jawel "wat zit erop heren 'snorremans' jawel de dop inderdaad" (dat was het natuurlijk niet - kwamen zelfs de brompotten achter, iemand heeft er geen twee bij zich duh!) Was ik enigszins geïrriteerd door, maar goed ze doen hun arbeit he.
Logisch moest ik wel betalen voor wat stooizand. Zo maak je wat mee  :evil:
Het gekke is dat er GEEN lampjes zijn gaan branden en ook de motortemp netjes in het midden stond (werkt --> koud is koud warm is midden). Zo plotseling!

Het lijkt erop dat de motor teveel druk heeft want als ik het oliepeil iets optil en de motor loopt ontsnapt er naar mijn inzicht druk, beetje witte damp.
De olie komt onder de bougies afdekplaat, die heb ik eraf gehaald. Er zat veel olie onder. Met een draaiende motor zie je het heel langzaam hier verzamelen, komende van?
Ik heb geen idee. Een pakking, toch niet de koppakking bij een Volvo met 213DZ km NAP?
Zo extreem is 150 km/h toch ook niet 30min lang? Alle vloeistoffen waren gecontroleerd  :eusa_wall:

Er is nu prima met de auto te rijden, zolang ik het oliepeilstok maar iets oplicht en niet te hard rij. Ben zelf 300km naar huis kunnen fahren zonder problemen en de motor heeft nog haar vermogen (tenminste dat voel ik -  nog niet geprobeerd max 110km/h gereden en lage toeren tussen 1000 rpm en 2500)
Enfin, wat nu? Aangezien ik studeer en wel een liefhebber ben raden jullie het al, een koppakking revisie is zo duuuur!
Uit voorzorg al stage 0 en pas nieuwe olie+filter en dan nu dit... GRRR sjips happens zeggen ze

Mijn plaatselijke Bosche garage adviseert een soort wondermiddel in mijn ogen.
Het is te halen bij Bogamat automat in Den Bosch en kost 12 euro.
Het heet Olie Stabilisator (aber am Deutsch ja!)
Meestal ben ik niet van dit soort "homio-therapeutische zooi" voor je auto maar ja in zo'n situatie heren?! En waar moet ik heen?
Marans Eindhoven is in de buurt en met m'n draagarm rv en veerpootrubbers een goede ervaring aldaar!

Advies is welkom  :eusa_boohoo:
huidig C70 turbo cabrio classic
ex V70 classic 2.0T 270k
ex VW T4 1.9D camper hefdak 1992 330k
ex Saab 9-3 SE lpt 2002 210k
ex S70 awd 1999 230k
ex Volvo 854 10v sports line 370k

verburgh

thuur

Eerst de carterventilatie compleet reinigen en een nieuwe rubber voor je vuldop plaatsen.

Met 2 liter te kort in een warme motor verwacht ik dat je zo goed als geen motorschade hebt opgelopen.

O, en welkom ;D

Gr ;)

Sven850t5

ex V70 classic 2.0T 270k
ex S70 awd 1999 230k

Misha

Spruitstuk eraf, carterventilatieslangen en oliescheider reinigen, nippels reinigen en weer terugbouwen.

+/- 150 euro aan materiaal en 2 uur sleutelen. Kan een rotwerkje zijn,.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

verburgh

haasje

Als je interesse hebt, kan ik je wel helpen met je carterontluchting vervangen.

Sven850t5

Citaat van: haasje op 11-05-2010 00:03:19
Als je interesse hebt, kan ik je wel helpen met je carterontluchting vervangen.

Alle hulp is welkom "haasje"! Met hemelvaart en as vrijdag tijd. Het weekend erop stond gepland met meisje naar la France met de 850 jawel (met Pinksteren dus). Probeer het voor die tijd te regelen. Zit me niet lekker eigenlijk...
Vakantiegeld waar blijf je toch?! (pas eind mei #$%^ gestort) hmm
Als je dond of vrijdag tijd hebt top, stuur maar een bericht pb
ex V70 classic 2.0T 270k
ex S70 awd 1999 230k

beezz

Citaat van: Misha op 10-05-2010 23:48:09
Spruitstuk eraf, carterventilatieslangen en oliescheider reinigen, nippels reinigen en weer terugbouwen.

Huh? Heb vorige week 5,5 uur arbeid moeten betalen voor deze klus. Was wel inclusief compressietest.
:o
De dealer wordt wel steeds minder interessant zo :(

Grtz beezz
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

haasje

Citaat van: beezz op 11-05-2010 10:00:14

Huh? Heb vorige week 5,5 uur arbeid moeten betalen voor deze klus. Was wel inclusief compressietest.

Grtz beezz

Ik heb het nu een aantal keer gedaan, maar mij lukt het ook niet in 2 uur, denk dat een uur of 4 realistischer is. Deel is welk afhankelijk welke motor erin ligt.

elianmars

Citaat van: haasje op 11-05-2010 10:59:04
Citaat van: beezz op 11-05-2010 10:00:14

Grtz beezz

Ik heb het nu een aantal keer gedaan, maar mij lukt het ook niet in 2 uur, denk dat een uur of 4 realistischer is. Deel is welk afhankelijk welke motor erin ligt.

Ik heb er bij de 850 ook bijna 5 uur over gedaan (in het donker met een schemerlamp erbij  ;D)

haasje

We hebben vandaag de carterontluchting vervangen. De beruchte flametrap zat er nog in, vergezeld van een behoorlijke hoeveelheid aangekoekte olie. De olieafscheider was redelijk schoon, maar de leiding van de afscheider naar de gasklep zat bijna helemaal dicht, het huis waar de flametrap zat helemaal dicht, evenals het vacuümleidinkje van het huisje naar het vacuümtorentje.
Alles bij elkaar (mede door het vele schoonmaken van de olieresten) ongeveer een uur of 5 bezig geweest. Helaas vergeten om er foto's van te maken.

MarcoV

Ik zou gewoon alle slangen vernieuwen, weet je zeker dat het systeem vrij is!

MarcoV ;)