Trilling veroorzaakt door vliegwiel?

Gestart door Ward, 11-05-2010 21:14:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ward

Ik rij al een tijdje met het volgende probleem, heb ik overigens al eerder iets over gepost maar nooit de oplossing gevonden.
Bij km stand 387.000 lag mijn nokkenas in drie stukken. Nieuwe kop erop, loopt weer als nieuw. Kort daarop, het zal een week of twee later geweest zijn, last van een hevig trillende motor na gas loslaten en terug naar stationair, leek alsof de motor ging afslaan maar dit gebeurde niet. Na een kort moment van trillen liep hij weer mooi stationair. Dit hevige trillen bij terugval naar stationair werd al snel minder, tot een lichte trilling die nu nog steeds aanwezig is. Als je remt voor een verkeerslicht trek je de motor als het ware door de trilling heen, je merkt het vooral als je de auto rustig laat uitrollen, bijv in een file. Verder geen enkel probleem met de motor. Km stand is inmiddels 415.000km, zonder verder enig probleem.
Het irriteert met en ik wil er graag vanaf. Garage die de kop heeft vervangen wist ook geen oplossing, konden ook niet aangeven of het met de kopwissel te maken had, auto inmiddels weer bij de dealer in onderhoud.

Wat is er inmiddels bij de Volvo dealer of Bosch dieselspecialist gebeurd?
-brandstofpomp aan computer gehangen (Bosch)
-brandstofpomp op tijd gezet (dealer)
-ophangrubbers gecheckt en voorste vervangen (dealer)

Geen resultaat.
Dealer geeft nu aan dat het een lastig probleem is, en willen de auto een dagje om een diagnose te stellen. Kan van alles zijn, oa werd het vliegwiel genoemd.
Voordat ik dat ga doen ($$$) wil ik het hier nog eens in de groep gooien.
En dan met name wat betreft het vliegwiel.
Het betreft een TDI automaat.

Wat ik mij dus afvraag: (ik begrijp overigens de werking van een vliegwiel niet helemaal, zit aan de motor (krukas?) om de motor aan het draaien te houden oid..  ???

-Kan een vliegwiel op een of andere manier uit balans raken, ofwel kan het breken van de nokkenas van een onbalans in het vliegwiel veroorzaken?
-Mocht dit een gevolg kunnen zijn, zou er nog meer onzichtbare/onmerkbare schade in de motor kunnen zijn?
-Kan het vliegwiel door een andere reden uit balans raken?
-Kan het zo zijn dat een onbalans in het vliegwiel alleen bij een terugval in toeren, dus bij een toerental van ong. 1000 optreed?
-Mocht dit zo zijn, kan zoiets gerepareerd worden, hoeveel uur arbeid zou dat opleveren?

Wat zou het breken van een nokkenas nog meer inwendig kunnen veroorzaken waardoor je een trilling bij terugval naar station krijgt?

Ben er ook mee langs een transmissie specialist geweest, die geeft aan dat het niet uit de bak komt. (bak is een revisiebak, ligt er in sinds 230.000km, doet het ook nog prima)

Kortom, leuke casus...iemand slimme ideeën?



V70 classic

Tja dit zijn moeilijke vragen.
Ja het zou uit het vliegwiel kunnen komen.
Maar ik heb dit bij personen auto's eigenlijk nooit mee gemaakt.
Met de evt koppeling wel eens problemen geconstateerd.

De trillingsdemper is wel een verdachte.
Misschien dat ze deze bedoelen met vliegwiel maar dit klopt niet echt.

Een trillings demper zijn (kort door de bocht) 2 ijzeren ringen die inelkaar liggen en met rubber met elkaar zijn verbonden.

Het idee is dat deze demper energie opslaat en afgeeft.
Een krukas is aan torsie onderworpen de deze demper moet alles een beetje soepeltje laten verlopen.

De krukas wordt telkens een beetje getordeerd en de demper vlakt dat wat af.

Dus als deze stuk is kun je dit als een trilling voelen, ze verslijten ook wel dus het zou kunnen dat hij stuk is.

sk 6 met zoeken
Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

UserID6342

#2
Het vliegwiel van een TDI (VAGmotor) met automaat is alleen een starterkrans verder niets.  Ik ben het Ronald eens dat het hoogstwaarschijnlijk de trillingsdemper kan zijn.  Als de bak uitgesloten is door een expert zul je het, denk ik, dus in die beruchte demper moeten zoeken.  Deze gaan vaker kapot, staan hier zat voorbeelden op het forum van beschreven.

Het is voor mij onwaarschijnlijk dat, als je hier een trilling in hebt, dit zodanig kan worden dat je kop / nokkenas ervan kapot gaat.  Ik denk dat die nokkenas gewoon domme pech is geweest.

Wel is het zo, even niet van toepassing op jouw auto, dat bij een benzineauto het vliegwiel idd gebalanceerd is.

Ward

Bedankt alvast. Lijkt het vliegwiel dus uit te sluiten. Ik ga me eens inlezen mbt trillingsdempers.

En Dirk;
"Het is voor mij onwaarschijnlijk dat, als je hier een trilling in hebt, dit zodanig kan worden dat je kop / nokkenas ervan kapot gaat.  Ik denk dat die nokkenas gewoon domme pech is geweest."

Ik bedoel het meer andersom, kan het breken van de nokkenas een gevolgschade in de motor geven waardoor dit trillen heeft kunnen ontstaan. Bv zuigers een klap gehad, waardoor krukas weer belast etc etc.
Wat het rare is, is dat het eerst vrij erg was, motor leek zelfs af te slaan, maar zich nu gestabiliseerd heeft tot niet meer dan een irritante trilling. En dat ik er alweer bijna 30.000km mee heb gereden zonder dat de boel in de soep is gelopen. Geeft denk ik ook aan dat het niet al te ernstig is. Hoop ik...  ;D

V70 classic

Citaat van: Ward op 11-05-2010 22:44:02
Bedankt alvast. Lijkt het vliegwiel dus uit te sluiten. Ik ga me eens inlezen mbt trillingsdempers.

En Dirk;
"Het is voor mij onwaarschijnlijk dat, als je hier een trilling in hebt, dit zodanig kan worden dat je kop / nokkenas ervan kapot gaat.  Ik denk dat die nokkenas gewoon domme pech is geweest."

Ik bedoel het meer andersom, kan het breken van de nokkenas een gevolgschade in de motor geven waardoor dit trillen heeft kunnen ontstaan. Bv zuigers een klap gehad, waardoor krukas weer belast etc etc.
Wat het rare is, is dat het eerst vrij erg was, motor leek zelfs af te slaan, maar zich nu gestabiliseerd heeft tot niet meer dan een irritante trilling. En dat ik er alweer bijna 30.000km mee heb gereden zonder dat de boel in de soep is gelopen. Geeft denk ik ook aan dat het niet al te ernstig is. Hoop ik...  ;D

Even op de zaak vooruit lopen.
Als en ik zeg als het je trillingsdempert mocht zijn, dan is dit wel ernstig.

Die demper zit er niet voor jou comfort,die zit er om je krukas voor breken te behoeden.
Zoals ik al zei deze demper moet de torderende krachten in de krukas af vlakken.

Deze krachten onstsaan doordat als cilinder 1 met de arbeidslag bezig is, de rest met wat andere zaken bezig zijn.
Op dit moment wil cilinder 1 wat vooruitlopen op de rest (de krukas tordeerd).
De trillingsdemper geeft nu zijn energie af (dus toch een soort van vliegwiel) zodat dit binnen de perken blijft.

Nogmaals dit is alleen als het de trillings demper zou zijn.

ff ter aanvulling.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

UserID6342

#5
Theoretisch kan alles natuurlijk, maar ik heb het zelf nog niet meegemaakt.  Wel is het natuurlijk zo dat als je nokkenas breekt onder / tijdens het rijden alles natuurlijk een flinke opflikker krijgt.  Er ligt niet voor niets een andere kop op natuurlijk.  Het zou mogelijk zijn dat toen die trillingsdemper ook een opdonder heeft gehad, maar dat is nu toch niet meer te achterhalen.  Bovendien ben ik het helemaal met je eens dat als je er al 30dkm op hebt zitten, na de reparatie, er niets echt iets ernstigs aan de hand is.

Ronald haalt zojuist wel een goed iets aan overigens en heeft daar ook helemaal gelijk in.  Voor comfort is een trillingsdemper niet gemonteerd. En gebroken krukas bij een VAG diesel heb ik tot nu toe nog niet gezien.  Wel bij Alfa :(

Henk855

Je zou de trillingdemper eens visueel kunnen checken, rechter voorwiel er af en het kunststof binnenscherm even los halen recht achter de veerpoot. Je ziet de trillingdemper dan zo zitten. Het rubber mag geen scheurtjes vertonen, zitten er wel haarscheurtjes in dan is hij verdachte nummer één en zou ik deze vervangen / laten vervangen. Doe dan wel gelijk de komplete distributie. Trillingdemper kan enorm vastzitten en een pijp ijzer van een meter als hefboom om hem los te krijgen is geen overbodige luxe net als een tool om de boel te blokkeren. Persoonlijk zeg ik ga naar de dealer of een volvo specialist met de distributie en trillingdemper wissel van een diesel.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ward

Zou je bij een defecte trillingsdemper geen trilling over het hele toerenbereik waarnemen?
Hij loopt stationair als een zonnetje, in zijn Neutraal bij gasgeven ook, een ook in Neutraal bij het terug naar stationair. Het euvel komt alleen voor als je rijdt en de motor door gasloslaten terug naar stationair zakt.
Ik lees net een oude post van me terug en zie dat ik daar schrijf dat mijn vorige garage de trillingsdemper heeft gecheckt en in orde bevonden. Maar die hebben wel meer foutjes gemaakt.. ::)

Henk855

Mmm je hebt een automaat misschien maar zo technisch ben ik niet heeft die er wat mee te maken. Ik heb wel eens gehoord van een automaat die perfect opschakelde maar bij 100 je gas los leek het wel een aardbeving in de auto, was geen Volvo maar goed. Ik doe maar een gooi en er zullen vast wel techneuten zijn die daar meer van af weten.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Ward

Ik denk niet dat de automaat er iets mee te maken heeft, als het optreed en je zet de bak in N dan gaat het trillen gewoon door, totdat de motor vanzelf overgaat in een mooie stationaire loop.

Toch maar eens een afspraak maken bij de dealer voor een diagnose.

Bedankt tot zover!

Ward

Ward

Nog even het eindresultaat van deze storing.
Ik ben alweer een paar maandjes terug bij Jaap Pul op Urk geweest. Ik had me er al bij neergelegd tot ik over Pul las.
Toch maar eens een belletje aan gewaagd.
'Met Pul'. Ik uitleggen..'Ik hoor het al, kom maar langs op het inloopspreekuur'. Huh? De dealer, specialist en dieselspecialist weten het allemaal niet en adviseren de brandstofpomp en ook maar de verstuivers te vervangen €€€€€€
Dus op naar Pul. Na een tijdje wachten achter een foute BMW vol beroepscriminelen en mezelf te overtuigen niet weg te rijden bij het aanschouwen van zijn werkplaats toch aan de beurt gekomen.

Nadat Pul, op klompen, al scheldend een jochie aan het werk had gezet liep hij glimlachend naar een andere klus. Even later kwam hij weer even kijken en gaf aan dat de brandstofpomp waarschijnlijk niet goed stond afgesteld. Het diagnose apparaat gaf dat ook aan. Het aantal microgrammen diesel wat ingespoten werd moest tussen de 3 en 5 staan (ofzoiets ;D) en stond bij mij op 2,8.
De waarde werd bij stationair dus negatief, en dat snapt de pomp niet dus raar lopen. Kop van de pomp losgemaakt, twee zachte tikjes met de hamer op de kop en de waarde stond weer op 5.
'Ga maar rijden en als je tevreden bent ga mag je 5 tientjes pinnen'

Auto ging weer als nieuw, geheel geen trilling meer :eusa_clap: :eusa_dance:
Ik zeg; Pul is een tovenaar  ;D

Later wist de eigen garage te melden;'jamaar, dat is nogal een lompe methode'.. Zal best, maar zij kenden hem niet en hij loopt weer perfect.

rogerV701998


RRRRR_Ramon

Fijn dat Pul je weer op weg hebt geholpen.

Beter een lompe manier dan maar lukraak allerlei dure onderdelen laten vervangen wat toch niet geholpen zou hebben.  :-\

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Gert

Die Pul klinkt oké! Is dit ook een goed ades voor reguliere beurten en het vervangen van distributie en waterpomp? Voor de vakantie is mijn auto weer aan de beurt. Dealer vind ik aan de dure kant, maar de cruciale distributieklus laat ik liever niet aan de eerste de beste beun over.
Rust roet...

Misha

Citaat van: Gert op 28-04-2011 22:13:48
Die Pul klinkt oké! Is dit ook een goed ades voor reguliere beurten en het vervangen van distributie en waterpomp? Voor de vakantie is mijn auto weer aan de beurt. Dealer vind ik aan de dure kant, maar de cruciale distributieklus laat ik liever niet aan de eerste de beste beun over.

Maar dus wel aan iemand die met een hamer een pomp op tijd stelt ?
:eusa_think:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het