Trillende stuur na balanceren

Gestart door Barry_C70, 15-05-2010 18:11:09

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Barry_C70

I had the 225/35/19 Falken's transferred from the 8" wide Pegs to the new 8.5" rims a few days ago at a Kwik Fit (I had no choice)

The steering wheel would vibrate like crazy at 100kmh+ with the new wheels. When I had the Pegs on they were as smooth as butter even up to 180kmh+

Today I had the tires balanced again and turns out the tires where off balance by sometimes as much as 70g!  :o

Anywho, long story short, the steering wheel still vibrates a little at 120kmh+, not as much as before but still significantly enough to make me think that something's wrong.

FYI: Bolts were tightened with the torque wrench up to 140nm and tire pressure checked and all four were fine.

What am I missing?

arjenT5R

zijn ze wel allemaal op 0 gebalanceerd barry?
of ben je er niet bij geweest?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

pwassink

Zitten daar plastic pasringen in die velgen ?  :eusa_think:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

axelvr

Ik weet wel dat die zachte banden zich kunnen gaan zetten en dat je uiteindelijk echt even km's moet maken om ze goed te laten zetten en ze uiteindelijk te balanceren.

Ik weet niet of de trilling direct aanwezig was na het balanceren

En de Kwik-Fit is toch niet optimaal dus ik zou zeggen laat het even nog een keer doen ;-)

En de ringen die pwassink aangeeft kan natuurlijk ook de oorzaak zijn

Barry_C70

Citaat van: arjenT5R op 15-05-2010 19:11:11
zijn ze wel allemaal op 0 gebalanceerd barry?
of ben je er niet bij geweest?

I saw it, they were balanced to 0 all 4

Barry_C70

Citaat van: pwassink op 15-05-2010 19:16:01
Zitten daar plastic pasringen in die velgen ?  :eusa_think:

yup, hoezo?

Citaat van: axelvr op 15-05-2010 19:31:05
Ik weet wel dat die zachte banden zich kunnen gaan zetten en dat je uiteindelijk echt even km's moet maken om ze goed te laten zetten en ze uiteindelijk te balanceren.

Ik weet niet of de trilling direct aanwezig was na het balanceren

En de Kwik-Fit is toch niet optimaal dus ik zou zeggen laat het even nog een keer doen ;-)

En de ringen die pwassink aangeeft kan natuurlijk ook de oorzaak zijn

Falkens are definitely not soft tires, they're actually one of the stiffer tires available,
the second time I got the tires balanced was not at a Kwik-fit, but at a garage with a great reputation is balancing tires and has done great jobs in the past for me.

-D©©©L-

Citaat van: Barry_C70 op 15-05-2010 20:00:38
Citaat van: pwassink op 15-05-2010 19:16:01
Zitten daar plastic pasringen in die velgen ?  :eusa_think:

yup, hoezo?

Lees dit stukje eens rustig door, voorgaande pagina's geven wat achtergrond info.

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,26729.msg830884.html#msg830884

arjenT5R

ja het zouden zomaar die bokke ringen kunnen zijn barry
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Barry_C70

where can I pick up a set of metal hub centric rings?

UserID6342

Bij een goede bandenboer, dus geen Kwik-Fit etc.  En anders zelf laten draaien bij een machinefabriek.  Het laatste kies ik altijd voor.

coyote1980

#10
Om niet voor aap te staan bij de bandenboer ;):  ik zit nu al tijden met wat trilling in de auto (vanaf 110/120, T-5R AT) en kom er maar niet verder mee. Het idee van metalen centreerringen spreekt me wel aan omdat het probleem soms erger is dan anders, en ook het loshalen en vastzetten van het wiel voor verschil in trilervaring zorgt. Ik rijdt echter op Titan velgen. Kan het zijn dat daar met centreerringen wat uit te halen valt om trillingen te verminderen?

Al gedaan: onderstel laten nakijken en e.e.a. met speling laten vervangen, aandrijfassen laten nakijken (al vraag ik mij af of de garage kan concluseren dat die dingen recht zijn...), boel laten balanceren, zowel zomer- als winterset hebben hetzelfde probleem, ook een extra set wielen van de garage maakte geen verschil waardoor de wielen an sich in mijn ogen uit te sluiten zijn. Sinds de laatste beurt zit het probleem meer achter, maar lijkt tijdens het rijden met constante snelheid dan weer wat meer van voren te komen en dan weer wat meer van achteren. Achter is wel de grootste boosdoener.

Concrete vraag: is een zoektocht naar (metalen) ringen om de Titans perfect gecentreerd te krijgen een optie of zit ik nu gewoon hele domme dingen te roepen? ;D
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

thuur

Zijn je wiel- en velgnaven wel goed schoon?


Gr ???

coyote1980

Die zijn inderdaad keurig schoon, de volgende stap is om bijvoorbeeld de aandrijfassen en de achteras te gaan vervangen, een nogal rigoreuze stap als er wat anders aan de hand is.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

capri

#13
Zelf ook bijna een jaar aan het kloten geweest.
Alles bijna vernieuwd aan de onderkant maar de auto bleef trillen en hobbelen.
Na het vervangen van een aandrijfas nog steeds trillingen.
Banden of velgen bleven over, deze een half jaar geleden nieuw gekocht dus was van mening dat hier het probleem niet in zat.

>:(  dus wel, lichte hoogteslag en veel onbelans  ???
Probleem dus opgelost en de auto rijd nu supper strak en trillingsvrij.

:-[  nu nog goede remmen en een nieuwe turbo, weer 2000 euro  :'(


:eusa_think: leuke auto een T-5R maar de kosten zijn behoorlijk hoog aan het worden.

Geen auto voor een student met een studiebeurs.    




coyote1980

Citaat van: capri op 16-06-2010 18:06:21
Zelf ook bijna een jaar aan het kloten geweest.
Alles bijna vernieuwd aan de onderkant maar de auto bleef trillen en hobbelen.
Na het vervangen van een aandrijfas nog steeds trillingen.
Banden of velgen bleven over, deze een half jaar geleden nieuw gekocht dus was van mening dat hier het probleem niet in zat.

>:(  dus wel, lichte hoogteslag en veel onbelans  ???

Probleem dus opgelost en de auto rijd nu supper strak en trillingsvrij.

:-[  nu nog goede remmen en een nieuwe turbo, weer 2000 euro  :'(

wim 





Het probleem is dat we het hebben geconstateerd met:
- set zomerwielen van mij
- set winterwielen van mij
- set wielen van de garage waarvan de garagist wist dat ze gewoon goed zijn

Het zou prima zijn als het inderdaad simpelweg de wielen zijn, maar wat moet je nog meer doen om ze uit te sluiten :(
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic