Brandstofpomp

Gestart door khana38, 16-05-2010 16:20:36

Vorige topic - Volgende topic

khana38

850T5 10V 1994 360K (net lekker ingereden) met Orig. Volvo LPG installatie.

Is het mogelijk dat mijn brandstofpomp kapotdraait in geval van een lege benzinetank? en, blijft de pomp doorlopen als ik op LPG rijd?

Mijn tanktoegang is opengebroken en de benzine gestolen. De tank moet zowat leeg geweest zijn, ik kon de motor nog starten op benzine en de LPG nam automatisch over. Met het constateren van de diefstal had ik ook vreselijke haast op tijd op een afspraakt te zijn. Daarna kon ik ook weer op benzine starten en op LPG thuis gekomen. De volgende dag kreeg ik de motor niet gestart. Aangesleept op LPG, startte meteen, naar de pomp gereden en benzine getankt (met doorlopende motor), terug de weg op en geprobeerd over te schakelen op benzine. Niet dus. Terug op LPG en thuisgekomen. Alle zekeringen gecontroleerd, allen OK, dus vermoed ik dat de pomp het heeft begeven. Kan dit gebeuren ????
In juli 2008 bij 330K heb ik de originele pomp vervangen door een originele Bosch pomp van de Bosch-dealer, dus 30K geleden !?

Gaarne advies van forumleden,
Kees.

khana38

Nog een praktische vraag: Kan ik op een of andere manier direct op LPG starten?

Thijssie!

Citaat van: khana38 op 16-05-2010 16:29:10
Nog een praktische vraag: Kan ik op een of andere manier direct op LPG starten?

Ja kan wel een kunststukje uithalen. Remreiniger het  inlaattraject inspuiten en onderwel doorstarten. Op een gegeven moment neemt het LPG-systeem het dan over.

Rijns_t5r

vraag 1,ja je pomp kan dus overleden zijn,maar kan ook vol met vuil zitten nu!
vraag 2 over op lpg starten,ludo kom er eens in,die weet aardig wat over lpg,lpi enzzzzz

robert
ps zet je contact aan en luister even onder auto of de bezine pomp gaat draaien zal ongeveer 5 sec bij komen(niet starten)
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

khana38

De pomp draait niet, dwz ik hoor hem niet , daarom heb ik alle zekeringen gecontroleerd. Daarom ook mijn vraag of een pomp die droog draait daardoor kapot kan draaien.

Wat betreft vuil: Kleine mogelijkheid, de tank is vorig jaar gereinigd tegelijk met verwisselen van benzinefilter. Lijkt mij dan het beste morgen gewoon de pomp te demonteren. Dan kan ik ook de spanning meten op de pomp-bekabeling.

Die snelkoppelingen op de twee slangetjes: Hoe vaak kunnen die los en vast voordal ze het begeven? Toen ik de pomp 2 jaar geleden vernieuwde is dat ook al gebeurd, en bij het tank schoonmaken vorig jaar ook al.

Rijns_t5r

poeh geen ervaring met de klemmetjes maar voorzichtigheid is geboden,maar weet wel dat je pomp zo snel mogenlijk terug moet plaatsen inverband met het vervormen van de ring waarmee je de pomp op de tank schroeft.
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

khana38

Heb een splinternieuwe ring overgehouden aan de vervanging van de pomp 2 jr geleden. Nieuwe ring bleek toen niet nodig, maar had hem wel aangeschaft.

Ludo

Hier is al héél vaak over geschreven.

De benzinepomp draait inderdaad ook mee tijdens lpg bedrijf.
Een pomp waar geen benzine doorkomt, verbrand, zo simpel is het.

Een originele Volvo installatie, is een Vialle AMS systeem.
Die kan je in noodgeval als deze, starten door het contact in stand II te zetten, de vierkant drukknop in drukken, ingedrukt houden en de motor starten.

De benzinepomp moet je wel vervangen, als straks alles uitdroogd, zit je met veel hogere kosten...

khana38

Bedankt Ludo!  Is inderdaad al veel over geschreven, maar kon daaruit niet opmaken of de pomp doordraait tijdens LPG gebruik. Jouw info over starten zonder benzine en type LPG installatie kon ik niet vinden. Klinkt logisch dat hij doorbrandt bij volledig lege tank. Otopspie dus overbodig en snel vervangen. Is een kostbare benzinediefstal geworden!

In het forum gelezen dat een vervanger van Scandcar de helft kost van wat een Bosch pomp ( ca. € 200 incl. BTW) kost bij de Bosch-dealer. Heb jij of een ander forumlid goede ervaring met de door Scandcar geleverde pomp? 2e hands geloof ik niet in, die zijn zeker 10 jaar of ouder!

gr., Kees

Ludo

Zelf geen ervaring met een Scandcar brandstofpomp.
Snellebaksteen wel: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,19791.0.html

josvandevelde

Bij mijn 850 R (ook op LPI) is de pomp eind vorig jaar ook stuk gegaan. Starten op benzine ging nog wel, maar toeren maken niet. Zwaardere zekering bood soelaas om thuis te komen. Het LPI systeem is kennelijk zodanig electrisch aangesloten dat deze zekering in orde moet zijn, ook al is-ie bedoeld voor de brandstofpomp voor benzine.
Ik heb ook een nieuwe pomp gekocht. De pomp heeft het zwaarder te verduren omdat we op LPI rijden. Hij levert brandstof, maar er is geen vraag, dat levert meer weerstand op dan op benzine rijden. Ik heb € 134,= betaald. Voor montage staat er een prachtige handleiding op dit forum.
Jos

josvandevelde

Aanvulling op mijn vorige bericht: ik bedoel de handleiding van Snellebaksteen

khana38

Heb aan Snellebaksteen naar zijn ervaring gevraagd mbt de door Scandcar geleverde pomp. Zeer tevreden, heeft er sinds de montage 2007 alweer 130K probleemloos mee op de klok gezet. Ik ga er dus ook op over!

Vraag aan Ludo: Pomp is dus doorgebrand wegens droogdraaien. Smelt dan niet eerst de zekering nr.2 van de brandstofpomp of tegelijkertijd? Die was in mijn geval nog prima in orde. Bedient deze zekering tevens de LPG installatie?

gr., Kees

Ludo

Citaat van: khana38 op 18-05-2010 00:14:29
Vraag aan Ludo: Pomp is dus doorgebrand wegens droogdraaien. Smelt dan niet eerst de zekering nr.2 van de brandstofpomp of tegelijkertijd? Die was in mijn geval nog prima in orde. Bedient deze zekering tevens de LPG installatie?

Je zou inderdaad zeggen dat een zekering eerst gaat doorbranden.
Echter de vele ervaringen vertellen anders...
Een lpg installatie is altijd voorzien van aparte zekeringen.

)()()sT

Citaat van: khana38 op 16-05-2010 16:20:36
850T5 10V 1994 360K (net lekker ingereden) met Orig. Volvo LPG installatie.

Ik neem aan dat een 850 met af-fabriek gasinstallatie een gewone 10V is, en geen T-5?? (T-5 is ook 20V ;))

Gr. en succes