Hard tikkend metaal geluid

Gestart door devil36, 21-04-2010 14:27:23

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Red Devil

Ik heb bij mijn V70 2.5D (2000) met 425000 km ook een hard tikkend metalen geluid. Bij mij wordt dit veroorzaakt door de poelie van de multiriem die helemaal onderaan zit maar voor de krukas poelie. Deze poelie heeft een binnenzijde die naar buiten komt en weer naar binnen gaat. Bij deze beweging hoor je een metaal tikkend geluid. Het loopwiel van de multiriem draait om deze bewegende binnenzijde om.

Heeft iemand hier ervaring mee. Ik vermoed dat het hier de airco poelie betreft.

Ik hoor het graag.

Gr.
ted

devil36

Hallo

Inderdaad vacuumpomp met dit irritante geluid,heb nog een vraag kan iemand het merk vacutech uit Duitsland of heeft iemand er ervaring mee.Scheelt wel rond 250 euro in de prijs.Groeten

kvcuijck

#17
Ik sluit ook even aan bij het tikkende metaal geluid topic... :) (Niet dat ik er bij mee ben, maar dit topic komt als geroepen...)

Heb een filmpje gemaakt van "mijn" getik. Je hoort het alleen met de ramen open als je langs een muur of rijtje auto's rijdt. Het is vooral hoorbaar bij belasting van de motor laag in de toeren. (Dus optrekken vanaf stilstand of het oversteken van een kruising in de tweede versnelling.) Als je met een fluwelen voetje optrekt krijg je het niet te horen...

Ben er alleen niet gerust op! Volgens mij hoort het niet en hoop niet dat het iets is als versleten kleppen/klepgeleiders of iets anders ernstigs waarvoor de kop eraf moet.

Luistert en huivert:
http://www.youtube.com/watch?v=QfGqoGtFVMo

Koen

P.s. Het is in ieder geval NIET de vacuumpomp bij mij...

P.s.s. Dat engine lampje is een storing in het EGR systeem. Lijkt me niet van invloed op het tikkende geluid.

tackle

het lijkt wel een tractor. Dat lijkt me geen vacuumpomp.

elianmars

Citaat van: kvcuijck op 30-04-2010 18:16:37
Ik sluit ook even aan bij het tikkende metaal geluid topic... :) (Niet dat ik er bij mee ben, maar dit topic komt als geroepen...)

Heb een filmpje gemaakt van "mijn" getik. Je hoort het alleen met de ramen open als je langs een muur of rijtje auto's rijdt. Het is vooral hoorbaar bij belasting van de motor laag in de toeren. (Dus optrekken vanaf stilstand of het oversteken van een kruising in de tweede versnelling.) Als je met een fluwelen voetje optrekt krijg je het niet te horen...

Ben er alleen niet gerust op! Volgens mij hoort het niet en hoop niet dat het iets is als versleten kleppen/klepgeleiders of iets anders ernstigs waarvoor de kop eraf moet.

Luistert en huivert:
http://www.youtube.com/watch?v=QfGqoGtFVMo

Koen

P.s. Het is in ieder geval NIET de vacuumpomp bij mij...

P.s.s. Dat engine lampje is een storing in het EGR systeem. Lijkt me niet van invloed op het tikkende geluid.

Hoe loopt de motor verder? Rookt de wagen erg? Ik heb het idee dat een goede afstelling van de brandstofpomp een wereld van verschil gaat maken.

kvcuijck

Motor loopt verder als een zonnetje. Verbruik is bovengemiddeld goed. Roken alleen volgas bij het stoplicht of op de snelweg. Verder wat dieselwalm bij koude motor (bij koud weer vooral).

Hoe kan een brandstofpomp voor die tik zorgen dan? Welke onderdelen in de motor, behalve krukas/drijfstang/zuiger, zouden harder gaan tikken wanneer de onderdelen zwaarder belast worden? Kan het bijv. komen door een slechte hydr. klepstoter? Als de motor hard werkt (=optrekken/versnellen), kost het dan meer moeite om de kleppen te openen? (Omdat er meer druk in de verbrandingskamer ontstaat door het ontbranden van een grotere hoeveelheid diesel.)

Heb nog even zitten denken van: Mijn motorsteunen zijn erg slecht aan het worden, misschien dat er een pakking bij het uitlaatspruitstuk slecht is door de beweging van het blok waardoor deze bij meer druk/vermogen lekt. Maar het klinkt me toch iets te "metaal-ig" om zoiets te verdenken.

Moeilijk.... meedenken wordt gewaardeerd!

Koen



Red Devil

Kleine correctie op mijn eerdere reactie. Vandaag bij de volvodealer geweest om een pakkinkje op te halen en meteen even laten kijken. Bij mij is het inderdaad ook de vacuumpomp.

Mededeling van Volvo was: het is irritant maar kan verder geen kwaad.

Gr.
Ted