Jippie ik heb ook 'n roffel!

Gestart door zeepoog, 18-05-2010 00:47:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

zeepoog

Hallo altesaam! Sinds maart heb ik ook een 850, een T5! Het mag wat kosten! Hoe gebeurt zoiets? Altijd ben ik een happy Mitsubishi Galantrijder geweest. Heb van dit type auto 2 generaties gereden, en dat beviel goed. Maar mijn hart lag toch bij Volvo. Op één of andere manier is een Volvo altijd cooler ofzo. Alleen de eis: het moet wel 'n 850 Estate zijn, want ik heb sinds november vorig jaar officieel 'n gezin, mijn vriendin wilde niet dat de Galant wegging voor een soortgelijke carrosserie, want daarvoor was ze teveel gehecht aan de Galant. Ik heb zelfs nog een poosje gekeken naar een Galant Estate, maar ik koos lekker toch voor een 850. Mijn eisen: handgeschakeld, zwart, cruise control. Airco is wel lekker, maar die horen volgens mij (binnen 10 jaar) defect te zijn, en kostbaar om te fixen, dus daarop heb ik niet teveel gerekend. Op marktplaats liep ik een op het oog mooie T5 tegen het lijf. Die turbo zou me niet snel in de weg zitten, want de Galant had ook een grote motor met relatief weinig gewicht. De Volvo zou de turbo nodig hebben om er qua prestaties niet op achteruit te gaan. Eenmaal aangekomen viel 't allemaal een beetje tegen. Afstandsbediening voor de CV werkte niet (ligt niet aan de afstandsbediening), Airco werkte niet, contactslot niet goed werkend (je moet 'm na in de startweerstand gedrukt te hebben persoonlijk terugdraaien, anders werken de teller en lichten niet...). Maar het ergste: wat een onwaarschijnlijke ransbak. Ding is 4 jaar van een schilder geweest, dan weet je het wel. De hele achterbak (alle panelen) waren in armoedige staat. Maar toch, ik was benieuwd naar hoe dat zou rijden. Dus toch maar een proefritje gemaakt, en vanzelfsprekend overtuigde dit. Remmen rijden sturen ging als brandweer. Ik met m'n verstand op nul die ongelofelijke prullenbak gekocht. Het heeft wel even geduurd voordat ik overtuigd was van het feit dat dit toch 'n goede koop is geweest. Na aanschaf kwam ik erachter dat er stiekem toch meer aan de hand was...

Zo kwam ik er vrij snel achter dat 't parkeervak niet droog bleef van olie. Ik gokte erop dat 't ergens bij de motor vandaan moest komen (ik heb heel veel verstand van auto's!) en reed hiermee naar onze lokale Volvogespecialiseerde garage. Twee pakkinkjes bij de turbo lekte dit, en er bleek een oliethermostaat onder het blok olie te lekken. Beide gerepareerd, parkeervak blijft weer droog.

Na stevig stieren op de snelweg kwam er rook onder de motorkap vandaan. Ik gokte erop dat 't ergens bij de motor vandaan moest komen. De temparatuur van de motor stevig in de gaten houdend bleek de ratiateur zelf lek te zijn. Nieuwe ratiateur schijnt in dat geval goed te helpen. Meteen de airco radiateur laten vullen, weer twee problemen opgelost: de airco deed 't nu ook weer.

Bij stevig stieren kwam ik er achter dat de acceleratie niet geheel vloeiend verliep. Alsof ie ergens door werd ingehouden. Een vriend met een sportauto had eerder iets soortgelijks, bij hem hielp het om de bougies te vervangen. Aangezien ik dit zelf ook nog wel kan leek het me leuk om hiermee in de weer te gaan. Tot mijn grote geluk had dit ook nog eens het gewenste resultaat.

De gasveren van de achterklep, die waren gaar. Zelf voor ruim 50 euro twee nieuwe besteld op marktplaats, zelf deze veren erin weten te werken. Achterklep bleef weer openstaan...

Voor de achterbak revisie naar de sloop gegaan. Alle platen meegenomen die enigszins besmeurd waren met verf (90% van de achterbak om precies te zijn) en nu ziet de achterbak (met uitzondering van kleurverschil) er weer goed uit...

Bandjes hobbelden (waren nieuw, maar bandenboer had schijnbaar niet de moeite genomen om deze uit te lijnen en te balanceren). Balanceren en uitlijnen hielp tegen naar rechts trekken, hobbelen en een scheef stuur.

Al met al valt de schade relatief mee, de auto heeft sinds maart 3000 km gereden, en lijkt nu in goede conditie. Ik heb twee weken geleden een standaard RICA chip besteld. Deze moest de auto iets rapper maken. Deze heb ik dit weekend aan het werk gekregen op een bijzonder inventieve wijze (Al zeg ik het zelf). Samen met mijn broer heb ik een socket voor de chip bovenop de huidige chip gesoldeert. Op internet hebben we een technische sheet gevonden van de gebruikte eeprom, en de pin waarmee je de chip selecteert geschakeld. Dit resulteert in de mogelijkheid beide programma's te draaien (zowel het oude originele volvo programma als de RICA turbo overclock...) Omdat je natuurlijk nooit precies weet wat je koopt op marktplaats, en lossolderen van de oude chip zou mogelijk tot beschadiging van de chip leiden. Vandaar onze noodoplossing die uiteindelijk een prima resultaat geeft! Met de nieuwe chip gaat de auto helemaal als de brandweer, maar dat hebben meerdere leden van dit forum geloof ik ook al ervaren :-)

Mijn plan was om er een leuk dakspoilertje op te zetten, en de achterste 5 ramen (enigszins) te blinderen... (is dat duur?) Oja, er moet ook met spoed een trekhaak op, is dat veel werk? Tot slot moet ik eigenlijk nog een air fuel ratio test draaien van de vorige eigenaar van de chip. Dit om eventueel 'pingelen' van de motor te voorkomen. Ik heb me vandaag even ingeleerd op dit hoofdstuk van techniek, maar merk niets van eventueel gepingel. Rijd mijn huidige tank RON 95 even leeg, en plemp er pas 98 bij als ie bijna leeg is, dus het pingelgevaar is op dit moment het grootst. Bij stationair draaien merk ik niets, bij bruusk op 't gas merk ik ook niets. Kun je een pingelende motor merken tijdens het rijden? Ik heb al zeker 100 km gereden met de nieuwe chip, en alles werkt mijns inziens perfect.

Oja, het was maar 'n introductie. Ik zal nog even kijken of ik een plaatje kan importeren... 


verburgh

Welkom op het forum  ;) mooie kleur volvo  :eusa_clap:

razorx

Wow, dat is wat ik noem een woeste intro.

Wat het chippen betreft, ik vermoed dat je de nieuwe chip gepiggybacked hebt boven de oude chip en het Chip Select (CS) signaal gebruikt hebt om om te schakelen. Leuke en flexibele oplossing.

Wat je verder noemt aan zaken, tja nieuwe oude auto ;)
Zo een stage 0 qua opknapperij kan nog wel wat kosten. Als je besluit die wagen lang te houden is het het nog waard ook.

Welkom op het forum!

thuur

Mooi verhaal en dito auto!

Weet je wat er met je roffel is gebeurd in de eerste 2 levensjaren? (verschil leeftijd-kenteken)


Gr :eusa_clap:

zeepoog

#4
Citaat van: thuur op 18-05-2010 01:06:10
Mooi verhaal en dito auto!

Weet je wat er met je roffel is gebeurd in de eerste 2 levensjaren? (verschil leeftijd-kenteken)


Gr :eusa_clap:

Jazeker, ik heb 'm toen dagelijks gevolgd :-) Nee, ik weet dat ie geimporteerd is uit Duitsland (zitten ook duitse boekjes bij) maar meer ook niet. Staat ook geen BPM bedrag op het kenteken. 'n Tandarts importeerde 'm, vervolgens ging ie naar een schilder, en nu is het mijn beurt om 'm op te rijden... Lukt nog niet zo goed met een goede garage in de buurt :-)

Tim H uit E

tja wat te zeggen na dit geweldige intro en mooie roffel .....................................welkom !!!!
bij de club van liefhebbers

Mvg Tim

zeepoog

Citaat van: razorx op 18-05-2010 00:56:40

Wat het chippen betreft, ik vermoed dat je de nieuwe chip gepiggybacked hebt boven de oude chip en het Chip Select (CS) signaal gebruikt hebt om om te schakelen. Leuke en flexibele oplossing.


Dat is inderdaad precies wat we gedaan hebben. Een schakelaar op de chip select gezet (met een weerstandje er nog tussen). Werkt als een speer. Mijn broer heeft toevallig veel verstand van zulk soort chips en een enorme soldeer-gear. Maakt solderen kinderlijk eenvoudig... (vooral als hij de soldeerbout bedient :) )

Eerst hadden we een ander plan: solderen beide chips op elkaar, en zetten de voeding op een schakelaar, zodat één van de chips maar gevoed wordt. Met deze oplossing gaf een van de chips echter 'ruis', auto ging met deze oplossing zéker niet starten. Bij het maken van contact sloeg de toerenteller ook meteen naar 400 rpm (zonder een draaiende  / startende motor dus). Best interessant om te zien wat er gebeurt als je zo'n auto in de war maakt :-) Maar het RICA programma bevalt dus prima, lijkt me reden genoeg om die schakelaar nooit meer terug te zetten :-)

ro~djo

:eusa_clap:

Welkom hier op het forum,

Veel fijne en veilige km gewenst met de Roffel

Vrouwlief ondertussen ook wat blijder met je keuze.

StevenTC

Welkom op het Forum. Zeer mooie roffel die je op de kop hebt getikt.
Wens je hele fijne en gelukkige km's met je roffel

Voor het tinten van ramen kan je hier eens infomeren
http://link.marktplaats.nl/347925347
of bij deze
http://actuning.nl/catalog/product_info.php?cPath=46&products_id=259

mvg

StevenTC

spijky

Hoi Hoi

Welkom op het forum, mooie auto.
Doet het altijd goed zo'n estate ;D ;D
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

jordens.mark@gmail.com

Leuk verhaal.

Maar goed dat je zo veel verstand van auto's hebt  ;)  Zo te horen heb je voorlopig alleen kleine frutsdingetjes die niet helmaal ok zijn en die kun je dan mooi zelf maken. Dat kan veel ernstiger kan ik je melden.

Op basis van de foto zou ik het niet een afgeragde ex schildersauto noemen. Mooi hoor. En wat betrteft dat " oprijden" , als je onderhoud pleegt ben je daar nog wel een decenniumpje mee zoet....

Greetz,
Jordi

zeepoog

Citaat van: ro~djo op 18-05-2010 20:46:04
:eusa_clap:

Welkom hier op het forum,

Veel fijne en veilige km gewenst met de Roffel

Vrouwlief ondertussen ook wat blijder met je keuze.

Ze lijkt er ondertussen wel aan te wennen ja. Ze vond de Galant alleen sneller. :-\ Dat komt omdat die sufferd steeds schakelt bij 3000 rpm. Ik heb één keer voorgedaan hoe je een auto met een turbo hoort te bedienen, en ik geloof dat ze 'm toen wel snel vond. Dat was trouwens vòòr de nieuwe chip. Ik kreeg toen het verzoek dit niet te doen met de kleine aan boord (stoeltje staat achterstevoren, dus acceleratie is voor de kleine wat remmen is voor ons). Ik geloof dat ze toch wel overtuigd is ondertussen. Ze kan wel 's vaker lastig wennen aan mijn acute dwaasheden :-)

arjenT5R

Hey Maarten,

Mag ik je welkom heten op het 850forum
je T5je ziet er echt goed uit blinkt mooi en nog behoorlijk origineel.

Ik had niet anders verwacht dan dat je je hier zou inschrijven,
veel plezier met je 850  ;)

Arjen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

zeepoog

Citaat van: arjenT5R op 18-05-2010 22:39:43
Hey Maarten,

Mag ik je welkom heten op het 850forum
je T5je ziet er echt goed uit blinkt mooi en nog behoorlijk origineel.

Ik had niet anders verwacht dan dat je je hier zou inschrijven,
veel plezier met je 850  ;)

Arjen

Hey Arjen, ouwe bekende. Word je al gek van m'n vragen? Ik hield er ook al rekening mee jou hier te treffen, maar was je tot op heden nog niet tegen gekomen :-) Bel morgen die RICA-peer in Wateringen even voor de AFR meting.

jrkalf

shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.