vragen T5

Gestart door mcguyver, 18-05-2010 08:43:37

Vorige topic - Volgende topic

mcguyver

Lieden,

Na 3 dagen te hebben rondgereden en genoten heb ik een aantal algemene vragen:

Stel de turbolader gaat kapot, dan blijft de motor toch gewoon lopen alleen langzamer?

Wanneer zou het moment zijn dat de 850's meer geld waard worden? M.a.w. wanneer worden ze een klassieker?

Wat kost een spuitbeurt voor mijn T5 (als poetsen niet meer gaat) Adressen welkom

Mythe of werkelijkheid: je mag het stuur nooit de maximale uitslag geven, dan gaat de hydraulica sneller kapot

Turbobiker

Tja...

Eerst verbruikt een turbo wat olie, prestaties worden niet echt minder. En dan breekt een asje en kan - als je pech hebt - de hele motor om zeep zijn.

850 meer geld waard? 75 jaar schat ik. Hooguit een T-5R gaat iets duurder worden, maar je bent nog 20 jaar verder voor dat echt meer geld op gaat leveren, de komende jaren daalt de prijs daarvan nog steeds.

Vanaf 2000 euro als je het goed wilt doen.

Mythe.
De Tussenpaus

thuur

Defecte turbolader: ligt maar net aan wat het defect is. Met de meeste mankementen blijven ze we draaien, maar als er een stukje metaal afbreekt kan het je b.v. een klep kosten.

Dat het klassiekers worden ben ik van overtuigd. Het zal alleen sterk afhangen van de ondoordachte regelingen van de autohaters in de 2e en 1e kamer hoe zich dat ontwikkelt de komende termijn.

Ik denk dat je de lak nog wel aardig rood krijgt door een flinke polijstbeurt en met goede was.

Het is niet de bedoeling dat je de pomp langdurig in de overloop laat draaien (te horen aan het hoge zuigend geluid), maar b.v. met ontluchten moet je toch minstens 2x tegen de stop hebben gezeten voor 10 seconden. De pomp kun je 'helpen' door al rollend te sturen, of ietsjes gas te geven als je stuurt. Maar soms kun je gewoon niet anders (krappe straat b.v.), beperk in dat geval de tijd dat je in de max. stuuruitslag hangt.

Gr ;)

mcguyver

@ thuur en turbobiker thxx

En gisteren een zeer ingewikkelde reparatie uitgevoerd: achterlampje vervangen!! Vrouw in paniek: er brandt een lampje op het dashboard, help! ha ha ha.

Over de turbolader. het is meer een technische discussie: als de turbo niet meer werkt verlies ik toch gewoon vermogen? Ik snap dat als er onderdelen af vliegen deze in de carburateur vliegen of iets dergelijks.

EVV

Je verliest inderdaad vermogen als je turbo stuk gaat, in het ergste geval 225 PK doordat je motor in puin loopt door metaaldeeltjes van de turbo. Carburateur zit er niet op, wel elektronische injectie.