Olielekkage aan distributiezijde (met foto's)

Gestart door KIM, 19-05-2010 17:18:06

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Ik ben al een poosje op zoek naar een lichte olielekkage die ik gisteren opgelost dacht te hebben.
Ik was in de veronderstelling dat de afdichting van de oliethermostaat voor lekkage zorgde, maar na vervanging blijkt het nog steeds nat.

Ik heb sterk de indruk dat ik de boel toch nog maar eens opnieuw moet loshalen want vanmiddag zag het er als volgt uit:

Ik heb even gezocht op mogelijke lekkageplaatsen en vond van marco (Dcccl) het volgende:
Citaat van: -D©©©L- op 26-01-2010 13:43:42
Bekende "motorolie-lek-plekken" zijn:

- De rubberring van de vuldop.
- De nokkenas keerringen aan de kant van de verdelerkap en nokkenas positiesensor (de "achterkant" van het blok).
- De oliekoeler slangen, en dan vooral op de overgang van buis op slang. (alleen turbo)
- De oliekoeler aansluitingen op de radiateur (alleen turbo)
- De aansluiting van de carterventilatie op de aanzuigbuis.
- De oliepomp pakking(en)
- De 4 boutjes waarmee de oliepomp vast zit.
- De pakking van het oliethermostaathuis tegen het blok. (alleen turbo)
- De drie boutjes aan de distributiekant waarmee de carterpan vast geschroefd zit op het onderblok.
- De krukas keerringen.
- Het onderste rubbertje van de peilstok buis.
- Het onderste rubbertje van de olie-retour buis (alleen turbo)
- De bovenste pakking van de olie-retour buis (alleen turbo)

Vorige week heb ik de distributie vervangen (niet de poelie losgehaald) en daar kon ik geen zichtbare sporen van lekkage vinden.

Misschien heb ik het antwword hier al staan, maar kan iemand me vertellen of ik speciaal ergens op moet letten bij monteren van de thermostaatpakking en wat daar in de buurt zit dat kan lekken?

Volvo850 93

Sucses met je lekkage

Het lijkt wel dat het de oliepomp pakking is.

Mvg Dennie

mehn

Het lijkt idd het thermostaathuis te zijn. Ik kan me niet herinneren dat daar bij mijn auto een pakking zit.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

KIM

Is ook een rubberen vierkante ring (O-ring achtig).

Kan iemand vertellen of ik het thermostaathuis zo los kan trekken; gisteren moest ik toch olie verversen dus was het carter leeg.

mehn

Citaat van: KIM op 19-05-2010 18:36:17
Kan iemand vertellen of ik het thermostaathuis zo los kan trekken

Kan wel, maar er kom dan wel wat olie uit. Niet veel, maar ik zou er wel wat onder zetten ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Sbv

Citaat van: KIM op 19-05-2010 18:36:17
Is ook een rubberen vierkante ring (O-ring achtig).

Kan iemand vertellen of ik het thermostaathuis zo los kan trekken; gisteren moest ik toch olie verversen dus was het carter leeg.
Er zal misschien nog wat uitlopen wat in de leiding zit. Het is een leuk klusje om de leidingen er weer op te zetten.
Tip: Zaag een stuk subframe weg dan heb je ruimte voor je gereedschap

KIM

Heb de leidingen gisteren niet losgenomen van het thermostaathuis; ging best op die manier. Misschien is dat ook wel de oorzaak van het nog steeds lekken.
Maar ik ga de hele zooi binnenkort maar lostrekken.
Misschien doe ik er verstandig aan de oliepomppakking en de drie boutjes aan distrubitiezijde van het carter ook mee te pakken...
Had al wel afdichtringen voor de leidingen gekocht.

Sbv

Bij Chris heb ik de oliekoeler slangen vervangen, echter voordat de slangen in het thermostaathuis zaten waren we wat tijd verder. Als deze niet exact goed zitten gaat het lekken.

Alles met remmenreiniger schoonmaken en dan klein stukje rijden, kijken waar het verder nat wordt ?

KIM

Heb ik al een paar keer gedaan, de pest is dat die thermostaat natuurlijk bij een hoge olietemperatuur open gaat en ik dan met zo'n lekker heet motorblok zit.
Tot nu toe zie ik de olielekkage ontstaan tussen het motorblok en het thermostaathuis (zie foto 3). Daarboven kun je niets zien want daar zit de poelie voor. Daarom ook mijn twijfel; stel je voor dat de lekkage van bijvoorbeeld de oliepomp komt, komt de olie dan ook op de zelfde plek uit?

Sbv

Zie je meer als je het voorwiel eraf haalt en dan het spatscherm ? Misschin dat je dan een beter beeld hebt of het van de oliepomp zelf komt of thermostaathuis, alhoewel het ook weer erg dicht bij elkaar zit

KIM

Nee dat gaf ik al aan bij de inleiding. Ik heb de boel eens goed bekeken toen ik de distributieriem verving vorige week, maar kon niks zien.
Bij distributiewissel laat ik echter wel altijd de poelie zitten dus dat belemmert het zicht naar de oliepomp denk ik wel.