Startprobleem na korte stilstand

Gestart door opabakkebaard, 19-05-2010 23:15:23

Vorige topic - Volgende topic

opabakkebaard

Ik ben eigenaar van een Volvo 850 station met 2,5 liter motor op benzine. Sinds een paar maanden heb ik soms startproblemen. Als ik de motor uit zet en kort daarna weer wil starten wil de motor soms niet aan slaan. Ik heb op dit forum al eea gelezen maar kom er niet helemaal uit wat het kan zijn. Het begon op de dag na dat mijn Volvo een grote beurt kreeg (ook olie ververst!). Volgens de wegenwacht lag het aan de bedrading naar de brandstofpomp, deze kreeg geen spanning, een draadje vanaf het achterlicht naar de pomp deed het hem toen. Voor mijn gevoel zat het toch ergens anders. Na het draadje losgekoppeld te hebben starte de auto ook gewoon. Ik heb toen na een paar dagen de auto weer niet wilde starten de soldeerpunten van het brandstofrelais door gesoldeerd (tip via dit forum). De auto starte weer en het leek gerepareerd. Na een poosje begon de ellende weer, beetje morrelen aan dat brandstofrelais en na een minuut of 10 starte de auto weer. Het lijkt eigenlijk steeds vaker voor te komen. Ik heb nu het hele relais er uit gehaald en de contacten met een draadje hard doorverbonden. Toen ik dit deed tijdens het startprobleem bood het geen soelaas, nu het draadje er permanent in zit start de motor vaak prima. Het leek tot een paar dagen geleden goed te werken. Echter ik heb nu toch al weer 2 maal gehad dat de motor niet aan wilde slaan, wel een beetje pingelen maar niet goed starten. Het duurde wel wat korter, na een minuutje of wat sloeg de motor goed aan. Ik twijfel enorm aan wat het nu kan zijn, zou toch het brandstofrelais kapot zijn ( en dan soms wel en soms niet, elcootje?) Is er iets loos met de oliedruk oid? Verzuip ik de motor door mijn manier van starten? Een of ander sensortje? Wat me overigens ook opvalt is dat ik de laatste tijd enorme elektrische schokken krijg bij het uitstappen. Kan dit een signaal zijn of is dat gewoon het weer? Kortom tijd voor goede raad.

thuur

Welk bouwjaar is je 850?

10 of 20 kleppen?

De vroege 10V's hadden nog wel eens een probleem met ECU uitgang, de aansturing naar relais 103.

Heb je foutcodes?

Ruik je benzine als de motor uiteindelijk start?

Kan zo vanalles zijn, nokkenassensor, krukassensor, lekke injector of drukregelaar...

Gr :eusa_think:

opabakkebaard

Het is een 10 klepper uit april 1994.
Nee, fout codes heb ik niet.
Benzinegeur na starten is me nog niet opgevallen, ik zal er tzt op letten.

thuur

Dan blijven de genoemde mogelijkheden openstaan ;D

Benzinedrukregelaar is zelf te testen en een flesje injectorreiniger kan nooit kwaad.

Gr ;)

Snellebaksteen

Versleten brandstofpomp doet het soms ook wel en dan ook soms niet...
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

opabakkebaard

@thuur
De ECU uitgang lijkt me gevoelsmatig een goede richting, ik denk dat de brandstofpomp geen spanning krijgt op het moment van storing. Wordt deze uitgang aangestuurd door één van de sensoren die je noemt?
Zijn de mogelijke oorzaken die je noemt door middel van de foutcodes op te sporen?
En hoe kom ik aan zulke foutcodes, alleen bij de dealer of zijn er ook budgetvriendelijke methodes?

thuur

De ECU weet of de motor loopt of niet, zodra deze geen signaal meer krijgt van de betreffende sensoren (krukas/nokkenas) dan zal de ECU geen benzine meer inspuiten en de ontsteking uitschakelen. Het probleem wat ik beschrijf is echter dat het signaal dat de motor loopt niet alleen intern in de ECU gebruikt wordt, maar ook wordt doorgestuurd naar relais 103. Waar het misgaat is op dit 'doorstuurpunt'. Relais 103 zal onterecht concluderen dat de motor niet meer loopt en de brandstofpomp uitschakelen. De motor valt dan vanzelf uit en er worden dus geen foutcodes opgeslagen.

Maar als je de bekende overbrugging ipv. 103 hebt gemaakt sluit je dit in feite ook al uit.

Gr ;)

opabakkebaard

Hoewel ik niet overtuigd ben dat daar de pijn zit zal ik toch maar eens proberen om het 103 relais te vervangen, wie weet. Het doorverbinddraadje dat er nu in zit heeft iig gezorgd dat het probleem een stuk minder vaak voorkomt. Hopelijk zijn de keren daarna "toevalligheden" geweest, in mijn beleving was het ook een beetje anders en starte de auto toch redelijk snel. Vervelend is wel dat ik 3 x in de week mijn zoontje naar het KDV breng en daar dan al een keer of 6/7 gestrand ben. Dit is dan na een stukje rijden van nog geen kilometer. Als er iemand een brandstofrelais 103 in de verkoop heeft, graag uw bericht. Groet en tot zover bedankt.

tackle

opabakkebaard

zitten de nokkenassensor en de krukassensor eigenlijk in de motorolie. maw kan er een laag vuile drap op zitten die schoon te flushen is? Ik heb in het verleden een keer met een laag oliepeil gestaan en toen wilde de motor ook niet starten, eigenlijk een beetje het zelfde als wat er nu loos is.

thuur

Normaal gesproken niet, maar de keerring achter de nokkenassensor kan lekken.

Gr 8)

opabakkebaard

Nou, vanmiddag naar uit m'n werk, kindje halen uit kdv, Volvo wilde niet starten. duurde een minuut of 2 doorstarten voor dat zij aansloeg. Moest ik nog langs de supermarkt voor een boodschapje en weer het zelfde euvel. Dit alles met het 103 relais overbrugd. Ineens denk ik dat mijn relais wel in orde is en dat er toch wat anders aan de hand is. Maar wat? Als de pomp draait en er is brandstof zou dan de ontsteking haperen? Ik heb toch goed begrepen dat door de overbrugging de signalen van de sensoren geen invloed meer hebben op het draaien van de brandstofpomp. En elders op het forum las ik dat een 850 20V niet wil starten met een defecte nokkenassensor maar een 10V wel. Grootste raadsel voor mij is dat het maar soms voorkomt en altijd als ik net een kort stukje gereden heb en kort daarna weer wil starten.

opabakkebaard

OPGELOST! Wat ben ik toch stom, ipv denken dat de brandstofpomp draait door dat draadje moet je dat natuurlijk wel even checken. Deze morgen stond ik weer te modderen, nu wilde ze helemaal niet meer aanslaan. Had ik wel lekkker de tijd om te zoeken. nokkenassensor losgehaald, zag er prachtig uit, schoon en heel. Ontsteking getest, ja hoor vonken als de bliksem. Even het ventieltje van de injector ingedrukt en raad eens, geen bezine! De brandstofpomp bloot gelegd en na aanraking van de bedrading hoor ik hem ineens vrolijk zoemen. Starten maar en lopen..... Zit de pijn toch bij de pomp. Nu mag ik nog wel onderzoeken of de pomp zelf rot is of dat er een draadbreukje oid parten speelt, maar daar kom ik wel uit. Blijft wel vreemd dat het de ene keer wel en de andere keer niet optreed, maar ja sjips happens. Iedereen bedankt voor het meedenken, over en sluiten maar!

Snellebaksteen

Citaat van: Snellebaksteen op 20-05-2010 09:21:38

:eusa_whistle:
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

markey

Citaat van: Snellebaksteen op 21-05-2010 14:59:48
Citaat van: Snellebaksteen op 20-05-2010 09:21:38

:eusa_whistle:
[/daar weten we alles van....]