Hydro koppeling V70 1997

Gestart door groen V70, 24-05-2010 13:46:46

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

groen V70

Hoi

ik heb onlangs mijn rem olie laten vervangen/ verversen, ik begrijp dat die ook is voor de koppeling,

nu is mijn probleem dat ik alleen nog heeel rustig kan rijden als ik iets te veel gas geef dan slipt de koppeling,
met geduld kan ik rustig naar de 100 km/h gaan, zo min mogelijk toeren om de koppeling niet te laten slippen.

vraag,  is de koppeling gewoon versleten of speelt er iets anders????   staat nu 250K op de teller.
trekhaak, geen idee wat er de eerste 11 jaar met de auto gedaan is. vorig jaar nog met de caravan de bergen in geweest zonder problemen,  kan het veband houden de rem olie wissel ???

Waar moet ik zijn voor een nieuwe koppeling ik zie enorme prijsverschillen, ik wil hem zelf gaan wisselen.
tussen de 200 en 400 euro een set,  welk merk ???

als ik de koppeling ga doen wat moet ik dan allemaal meenemen,  krukas keerring,  maar wat nog meer ???


gr
I have my Dream


Rob850turbo

#1
Lijkt er op dat je koppeling gewoon versleten is en vervangen moet worden.

Het is een flinke klus voor een dhz en het is wel heel erg makkelijk om een brug te hebben.

er staan verschillende posts op het forum over de hoe en de wat

Succes

thuur

Is de koppeling wel goed ontlucht?

Pedaaldruk voelt hetzelfde als voor de oliewissel?

Sachs is het merk dat Volvo gebruikt, b.v. bij EstateServices voor een goede prijs uit te halen.


Gr ;)

elianmars

Citaat van: thuur op 26-05-2010 00:27:13
Is de koppeling wel goed ontlucht?

Pedaaldruk voelt hetzelfde als voor de oliewissel?

Sachs is het merk dat Volvo gebruikt, b.v. bij EstateServices voor een goede prijs uit te halen.


Gr ;)

Ik lees vaker over het ontluchten van de koppeling, maar hoe gaat dat in z'n werk?

pwassink

Citaat van: elianmars op 26-05-2010 01:10:20
Citaat van: thuur op 26-05-2010 00:27:13
Is de koppeling wel goed ontlucht?

Pedaaldruk voelt hetzelfde als voor de oliewissel?

Sachs is het merk dat Volvo gebruikt, b.v. bij EstateServices voor een goede prijs uit te halen.


Gr ;)

Ik lees vaker over het ontluchten van de koppeling, maar hoe gaat dat in z'n werk?

Gelijk aan hoe je een rem ontlucht, zit ook een ontluchtinsnippel op waar je een slang aandoet,
alleen pak je hierbij  een ander pedaal, en kan je hier veel minder makkelijk bij  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

UserID6342

#5
+ 1.  En altijd van onder uit naar boven pompen (met oliespuitje, slangetje en remolie) dus vanaf de werkcilinder pomp je de olie terug het remvloeistofpotje in.  Dat is trouwens ook de beste manier om remmen te ontluchten zonder bleeder.  Het zelf vervangen van de koppeling, is als je geen beschikking hebt over een brug / put / etc. eigenlijk onbegonnen werk in mijn ogen (seen it, done it, got the T-shirt).  Je kunt het dan beter laten doen, incl. krukaskeerrring door bijvoorbeeld dennis850estate hier op het forum.  Die jongen is niet duur, is een specialist op dat gebied en is er ook "zo" klaar mee.

Rob850turbo

als de koppeling niet goed ontlucht zou zijn , zou de koppeling niet goed vrijkomen.

het is immers gewoon een druk cylinder.

groen V70

ik heb het nog even nagevraagd,  alles is goed ontlucht en inderdaad dan zou het effect anderom zijn dan komt de koppeling niet vrij.

I have my Dream


thuur

Nou, het kan ook zijn dat een koppelingscilinder is blijven steken. Met nieuwe vloeistof heb je altijd kans dat je wat vuil op plekken krijgt waar het normaal nooit zou komen (nog een reden om het regelmatig te doen).

Ontluchten van de cilinder vind ik zelf makkelijker dan de remmen. Je kunt het ventiel zo aanraken als je voor de auto staat..


Gr :eusa_think:

dennis850estate

Citaat van: groen V70 op 24-05-2010 13:46:46

ik heb onlangs mijn rem olie laten vervangen/ verversen, ik begrijp dat die ook is voor de koppeling,

kan het verband houden de rem olie wissel ???


Lijkt me sterk dat de koppelingvloeistof vervangen is. Het enige dat ik me kan bedenken is dat er per ongeluk lucht in het koppeling systeem gekomen is. Dan nog gaat niet zomaar een koppeling slippen door een vloeistofwissel en ben je gewoon aan vervanging toe. Als om onduidelijke reden de bedieningscilinder blijft 'steken' zal de bak toch van het blok moeten

groen V70

Het is wel duidelijk dat de koppeling vervangen moet worden,  :eusa_think: ik ben ook alles aan het regelen om dat zaterdag te gaan doen, voordeel is wel dat hij dan weer helemaal goed is komende 250K km  :eusa_dance:

ik moet alleen nog wel gewoon met mijn roffel blijven rijden en ik merk dat het slippen niet erger wordt en misschien zelfs wel iets minder, ik kan gewoon rustig rijden zonder dat de koppeling slipt, onder de 3000 toeren houden is het motto.

ik begrijp alleen uit Vadis dat ik speciaal gereedschap nodig heb, dat moet ik nog ff proberen te regelen bij de volvo dealer.

ik zal proberen foto's te maken en een verslagje te schrijven.
I have my Dream


UserID6342

Voor de koppeling te wisselen bij een 850 heb je geen speciaal gereedschap voor nodig, alleen een hulp prise-as is gemakkelijk.

groen V70

Citaat van: Dirk342 op 27-05-2010 08:02:25
Voor de koppeling te wisselen bij een 850 heb je geen speciaal gereedschap voor nodig, alleen een hulp prise-as is gemakkelijk.

oke dat scheeld weer, 

Als het goed is heb ik morgen alles binnen en kan de klus beginnen, ik heb de beschikking over een smeer put met put krik en er is ook een heftruck dus de motor ophangen zal wel lukken.

ik denk dat ik gelijk nieuwe olie in de versnellingsbak doe, olie moet er toch ff uit.  2 liter als het goed is m56 bak
I have my Dream


thuur

2,1 liter.

Suc6 en we zien het verslag graag!


Gr 8)

groen V70

#14
het was niet helemaal duidelijk welke koppelings set er nu in mijn auto moet (overgangs model)
hij is van 1997 alleen model 1998,
wat is het verschil,  tot 1997 is de koppeling met een uitwendige hydrolische cylinder en een ontkoppelvork en druklager de platen hebben van die veren er in zitten.

na ch nr 395002  zit er een hydrolisch druklager in, geen vork meer en de platen zijn het zelfde, in 1999 zijn de platen ook anders, zonder veren (volgens de geleerden)

nu de juiste spullen maar halen.

nieuwe datum prikken om de koppeling te vervangen.

verslag volgt
I have my Dream