Meedenkers gevraagd.... Update 7 juni

Gestart door jan piet, 24-05-2010 16:56:57

Vorige topic - Volgende topic

jan piet

Mede-forummers,

Zoals wellicht bekend heb ik de afgelopen weken weer een klein vermogen in de 855 gestopt. Even de facts:

Volvo 855 GLT 1993, 20V, LPG verdamper Vialle installatie. handgeschakeld, +/- 417000 km gereden.
Januari: nieuwe drukgroep, veel slangen, distributie, waterpomp, thermostaat, temperatuursensor vervangen en een dikke beurt.
half april: nieuwe verdamper geplaatst (AMS Vialle) omdat de oude 'doorblies' na dik 412000 km.

3 dgn later: uitgevallen met vloeistofverlies, drukopbouw in het koelsysteem. Dus naar de garage voor de geplande beurt (2 dgn eerder dan voorzien). Te vervangen (was gepland) radiateur met lichte doorslag, slangen, expansietankje, groene dop en een kleine beurt. Nog wat zaken vervangen maar hier niet van toepassing. Echter, gezien de druk opbouw OOK de koppakking, was niet echt kapot, wel met witte plekken, zeg maar 'enigzins versleten'.

Vertrokken naar GB, opvallend hoog verbruik (1:5-6) maar omdat ik niet veel zelf reed het 'daar maar eens opgehouden'. Verbruik was hoog icm met de lage snelheden in de heuvels...
Terug uit GB weinig gereden (doordat de Scimitar getest moest worden) in totaal ongeveer 2-2500 km na reparatie tot op heden. Zaterdag een week geleden op 1 dag op en neer naar Nurnburg (1550km)  met pittige snelheden van 150-185km/u. Verbruik op LPG 1:6, niet echt raar miz. Bioj terugkomst in NL bleef de koelvin opvallend lang draaien bij gastanken. Klep opengetrokken en ruim 1 ltr vloeistof bijgevuld.... Gecheckd, maar zoals gemeld: de Scimitar moest even werken. Wat begon op te vallen: de auto start minder lekker. Hij pakt, aamr lijkt even wat onregelmatig op 4 poten te lopen, is qua gevoel 'uit balans'. Alle vloeistoffen controleren: geen mengingen van olie / kloelvloeistof vast te stellen. Olieverbuik niet vast kunnen stellen aan de peilstok. Onder de motorkap een flauwe geur van koelvloeistof.
Echter, niks met de auto gereden totdat ik dinsdag naar Schiphol vertrok minder fijn starten maar daarna netjes lopen. Vanmorgen (in totaal na ong 250 km) ruim 1,5 ltr koelvloeistof bijgevuld. Van alles gecheckd, systeem komt licht onder druk te staan.
Eerste indruk: die %$%^*((%$#$ garage, geen goed werk geleverd. daarna eens getest, wat blijkt: op gas worden de slangen opmerkelijk harder, op benzine worden de slanger minder hard.

Kán het zo zijn dat mijn nieuwe verdamper koelvloeistof weglekt in het brandstofsysteem, dat daardoor mijn slangdruk oploopt, mijn vloeistoffen verdwijnen? of ben ik nu echt hardstikke gek met die gedachte?

Ben benieuwd naar de gewaardeerde reacties!
Gr,JP ??? :-\ :-\

UserID6342

Je verdamper gebruikt de koelvloeistof van de motor om het gas op te warmen en dus niet zoals vele denken om te koelen.  Stel dat een membraam lek is dan zou het zo kunnen zijn dat de koelvloeistof tesamen met het gas je motor word ingezogen (venturi effect) maar zou je dit wel moeten kunnen zien aan bijvoorbeeld je gasklep (vettigheid) of in de LPG slang naar je gasverdeelstuk voor het gasklephuis (vettigheid).

Kijk deze 2 even na voor de zekerheid en dan kun je al iets meer vertellen over de staat van de verdamper.

Ik zelf heb het nog niet meegemaakt maar een kennis van me wel met een Merc 300 CE, had hetzelfde probleem en kreeg het niet gevonden.  Bij Noy Autogas in Heumen kwamen ze erachter dat de verdamper koelvloeistof intern lekte.

jan piet

Hoi Dirk,
Het is mij bekend dat de warmte van het keoesysteem gebruikt wordt om het gas te laten 'verdampen'. Het is al een 'beetje' koud in de tank zeg maar  ;D
Datgene wat ik vermoed, immers redelijk verbruik koelvloeistof, slechter lopen op LPG dan op benzine en al helemaal stationair niet lekker duiden miz op een bijmenging. Maar heb het nog even niet hard.
Kán het dan zo zijn dat het koelsyteem zélf ook heel licht onder druk komt te staan??? Althans, de slangen worden beduidend harder als de auto op LPG loopt dan op benzine...
Gr,JP

UserID6342

Die kan ik ook niet helemaal rijmen om eerlijk te zijn, maar vandaar dat ik dat stukje aanhaal van die verdamper van die Merc.  Die had exact hetzelfde probleem, nieuwe verdamper erop en het was weer ok.  Ook met de druk in koelslangen ??  Vraag me niet waarom.

Als de auto op benzine goed loopt, geen overmatige druk opbouwt in het koelsysteem en verder alles ok is, dus ook geen koelvloeistofverlies / -verbruik, en op gas heb je al deze problemen wel dan zou je dus zeggen dat het daarin moet zitten.  Dus in het LPG gedeelte.  Nu kun je aan defecte kop gaan denken met scheuren die, omdat LPG heter word, pas open gaan als erop LPG gereden word, maar dit lijkt me voor nu te ver te gaan.  Het enigste gedeelte waar dan eigenlijk iets fout mee kan gaan is m.i. de verdamper.

Mede ook gezien de ervaringen toen met die Merc.

jan piet

Ga het zo eens even checken Dirk mbt vettige slangen... maar we denken dezelfde richting uit. Ook mijn andere angst is/was een gescheurde kop, maar die is net 2500 km geleden uitgebreid getest omdat ik anders een nieuwe ruilkop had laten plaatsen. ('t spul lag tóch open)
Gr,JP

Freakybaby

Ik kan me niet voorstellen dat de druk in je verdamper genoeg zou zijn om je koelsysteem op druk te zetten. Het koelwaterverbruik zou via je verdamper kunnen gaan, dan lekt ie daar licht en dat kan meegezogen worden de motor in.

De drukopbouw alleen op lpg moet ik nog even over denken.. Vind dat nog niet logisch.

Citaat van: jan piet op 24-05-2010 16:56:57
Kán het zo zijn dat mijn nieuwe verdamper koelvloeistof weglekt in het brandstofsysteem, dat daardoor mijn slangdruk oploopt, mijn vloeistoffen verdwijnen? of ben ik nu echt hardstikke gek met die gedachte?

Deze stelling kan sowieso niet. Als er kvs wegloopt dan gaat de druk omlaag. Als er iets bij komt omhoog. Ik neem aan dat je geen lekkages hebt gevonden onder/rond je auto.. Dat check jij te goed.

Wat ik raar vind is dat je kvst nivo lampje niet is gaan branden. Bij 1,5 liter verlies moet dat allang aan zijn. Als dat functioneert ga ik neigen naar weglekken na het afzetten van de motor.

Blaast de auto vaker lang na? Of was dat na het vullen meteen weer over (deed ie het alleen die ene keer)?
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

jan piet

Eén en ander gecheckd: de slangen hebben een hele lichte aanslag van 'vettige zooi', maar het ruikt niet als kvs, en is ook weer niet zo vettig. Dan zou het verlies dus minimaal moeten zijn gezien de aanslag in de slangen. Ben bang dat de verdamper de oorzaak nog niet (helemaal) is alhoewel ik 'm nog niet 100% vertrouw.
Als de auto nadraait, is hij inmiddels na 2-3 minuten uit. Dat duurde tijdens de 1e constatering wel wat langer... Opvallend is dat de koelfan al heel snel na de start aanslaat, écht binnen 2 minuten stationair draaien.
Rond de auto geen druppel kvs te bekennen, zelfs gechecked met stukken karton er onder om álles te kunnen zien....Lampjes, behalve m'n management lampje branden niet. Blijkbaar is de lambdasonde die vervangen is niet de enige sonde die kapot is (te hoog NoXgehalte volgens storing) maar moet er nog 1 vervangen worden.

Onder de motorkap ruik ik licht kvs, vooral in de buurt van het expansietankje. Het nw groene dopje laat blijkbaar ook wat water door.....
We gaan zo maar es naar de garage, eerst hier even een stel pubers van m'n vriendin de deur uit helpen richting school.
Gr,JP

daytonawim

een lekje in je expansievaatje zelf ?, daar heb ik zeker een jaar over gedaan om dat te ontdekken
bij de T5 :-(

daytonawim

thuur

Citaat van: jan piet op 25-05-2010 07:45:28
Eén en ander gecheckd: de slangen hebben een hele lichte aanslag van 'vettige zooi', maar het ruikt niet als kvs, en is ook weer niet zo vettig. Dan zou het verlies dus minimaal moeten zijn gezien de aanslag in de slangen. Ben bang dat de verdamper de oorzaak nog niet (helemaal) is alhoewel ik 'm nog niet 100% vertrouw.
Als de auto nadraait, is hij inmiddels na 2-3 minuten uit. Dat duurde tijdens de 1e constatering wel wat langer... Opvallend is dat de koelfan al heel snel na de start aanslaat, écht binnen 2 minuten stationair draaien.
Rond de auto geen druppel kvs te bekennen, zelfs gechecked met stukken karton er onder om álles te kunnen zien....Lampjes, behalve m'n management lampje branden niet. Blijkbaar is de lambdasonde die vervangen is niet de enige sonde die kapot is (te hoog NoXgehalte volgens storing) maar moet er nog 1 vervangen worden.

Onder de motorkap ruik ik licht kvs, vooral in de buurt van het expansietankje. Het nw groene dopje laat blijkbaar ook wat water door.....
We gaan zo maar es naar de garage, eerst hier even een stel pubers van m'n vriendin de deur uit helpen richting school.
Gr,JP

Koelfan aan: airco staat zeker aan?

Je hebt maar 1 lambdasonde.

Sluit eerst een lekkage uit, controleer alle slangen heel goed (vastpakken, knijpen, wrikken, etc.). Vooral die onder het reservoir wil nog wel eens lekken. Reservoir zelf ook zoals Wim zegt (aansluitingen en rond de dop).

Gr :-\

Rob850turbo

is de gasdruk in de leiding hoger als de koelsysteem druk bij het normaal functioneren van alles?

Het is denk ik wel mogelijk dat er lpg van uit de hoge druk kant in de verdamper naar het koelvloeistof systeem zou kunnen ontsnappen. Dat zou de hardere koelwater slangen kunnen verklaren. Je zou dan met een uitlaatgas tester HC (onverbrande gassen) moet kunnen meten in je koelsysteem.

is dit alleen op LPG of ook op benzine?

Ludo

jan piet

Heren bedankt voor het meedenken, en idd: ander nieuws  >:(

Wat is er gebeurd:
Zoals ik al aangaf op LPG hardere slangen, meer kvs verlies dan op benzine. Op een rit van 70 km een 1,2 ltr. Vanmorgen bij de garage aangekomen met het idee verdamper is niet helemaal jofel. Verhaal uitgelegd, overlegd, klonk allemaal niet onlogisch maar hoe verder? Ronald (van Velzen) heeft een leverancier gebeld met een industiële sthetoscoop (als ik het goed benoem) wanneer hij in de buurt was.... Nou over een uurtje!  :eusa_dance:
Dus motor goed warm laten worden, hierbij viel op dat op het moment dat de koelfan aansloeg (en de temperatuur dus echt opliep, niet zichtbaar op de meter) de auto zo mee kon doen aan een stoomfestival: foute boel dus  :-\
Bougies er uit, apparaat er in, cilinder aan distributiekant had vochtdruppels. Ook de klepzitting van de inlaatklep drijfnat  :eusa_shhh: Na overleg de auto heen en weer geduwd, in de inlaatklep gekeken, en ook daar natte bende...
Toch de verdamper?? Op mijn verzoek de gasslangen weggehaald, en ik zou een rit van 150 km op benzine maken. Kijken of er minder of geen vloeistofverlies zou gaan optreden. Bij het loshalen van de slangen aan het mengstuk 1 grote sludgebende... alleen daar  ???, och lekke kop?  :eusa_wall:

Besloten de rit te wagen, ik had nog een half uur om 70 km te gaan overbruggen naar de rechtbank vanwege overtuigend positief weggedrag  :eusa_boohoo:
De N11 op richting Alphen a/d Rijn. Bodegraven. lasercontrole bijtijds gespot  :eusa_pray: Bij Zwammerdam was het geluk over... gesprek met  :police: en een aanmoedigingspremie er bij. 32 km gecorrigeerd te hard, komt goed over als je op weg bent naar een rechtbank  :eusa_silenced:
Aangekomen een sprint naar het hek getrokken, reprimande 1 omdat ik te laat was (ik had keurig gemeld dat ik het niet ging halen met dank aan de  :police:)
reprimande 2 mbt de reden waarom ik te laat was. repimande 3 was een vette €800.... Zondegeld dus.
Naar buiten, onder kap gedoken en wéér vloeistofverlies, ongeveer 1 ltr. Is niet goed zeg maar..... Dus tóch de kop krom  :eusa_think:
Mijn idee is dat ie meer krom trekt door de hogere temperaturen bij LPG verbranding en dat dus het verschil maakt.
Vandaar dus de oproep én het dilemma...
1. Ruilkop, in 1 keer klaar maar dúúr. En hoe is het onderblok na deze grappen en 417000 km?
2. Gebruikte kop, veel goedkoper, niet voor de eeuwigheid en wederom: hoe is het onderblok?
3. Gebruikte motor er in, ben ik dan wellicht voorlopig van de (dure) ellende af?
Afhankelijk van het aanbod gaat er een vervolg actie komen... Wordt dus vervolgd.
Gr,JP

Freakybaby

Zodan.. Dat was effe een duur dagje dus  :-X

Wel balen dat het zo tegenzit met je auto JP.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

jan piet

Citaat van: Freakybaby op 25-05-2010 22:58:45
Zodan.. Dat was effe een duur dagje dus  :-X

Wel balen dat het zo tegenzit met je auto JP.

Héél duur dagje, zelfs voor mijn doen..... niet tegen aan te werken, morgen maar meer en harder werken dan gasgeven en de komende dagen van de week...
Heb qua auto zelfs 1,5 minuut overwogen het bijltje er bij neer te gooien, maar dat is zonde van het geïnvesteerde geld. Dus ik ga gewoon verder al balend genieten...
Gr,JP