Weigerende Turbo (af en toe)

Gestart door HarryA4, 30-05-2010 22:15:14

Vorige topic - Volgende topic

HarryA4

Het wordt tijd de hulp van mede forummers in te schakelen.
Ik heb al geruime tijd last van een af en toe uitvallende turbo.
De frequentie is ongeveer 2 weken wel turbodruk en dan 3 dagen achter elkaar niet :eusa_think:

Mijn R is een 96'er 2.0 (italiaanse versie LPi), volgens mij een 13 G  turbo (ik hoop dat ik het zo goed zeg).
Wat heb ik al gedaan? (naast dit forum afspeuren, en Thuur lastig vallen :eusa_dance:)

- Alle slangen vervangen tussen Turbo, TCV en inlaatspruitstuk
- TCV vervangen (géén nieuwe, dus géén garantie maar kwam van een goed werkende R)
- Waaier gecontroleerd of deze ergens aan loopt (nee dus loopt erg soepel)
- Waste Gate losgekoppeld van Membraam om te kijken of deze soepel open en dicht gaat (ook hier geen problemen)
- De waaier heeft speling in de horizontale richting, ik schat zo'n 3 mm (dit heb ik aan de inlaat kant gecheckt)
Op en neer speling heb ik niet geconstateerd.

Diagnostisch gezien kan ik nog melden dat het mij opvalt dat wanneer de motor heet wordt (korte stukjes rijden, en veel stationair draaien) het probleem zich vaker voordoet.
Als ik dan een lang stuk op snelheid rijdt kan ik zomaar de Turbodruk weer terug krijgen.   

Ik hoor graag van jullie :eusa_pray:

arjenT5R

geen druk merk je aan geen vermogen?
slaat dan wel het metertje op je dashboard uit? of geen die ook geen druk?
als je dit nog eens een keer hebt moet je de inlaat buis naar je turbo er eens af halen
en voelen je de turbo makkelijk rond krijgt.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

HarryA4

Klopt Arjen, géén vermogen.
Ook keurig afleesbaar op mijn turbo meter, deze komt nét boven de helft.
Terwijl in goede doen de naald naar rechts uitslaat.

De inlaat buis eraf en de waaier controleren op speling heb ik gedaan.
De waaier draait soepel rond, alleen in horizontale richting speling??
Ongeveer 3 mm, is dat veel?

En ik vroeg mij af, hoe de waaier gekoppelt is aan de waaier die door de uitlaatgassen 'aangedreven' wordt.
Zo werkt een turbo toch, de ene waaier wordt aangedreven door turbogassen en die drijft een waaier aan die de lucht comprimeert?

Groet
Harry

Vulk

Raar dat hij het niet consequent doet.  :eusa_think:

jrs2k3

Ik had dit ook met dezelfde turbo, maar dit was toen het erg koud was, soms had ik geen druk en soms ook weer wel. Uit eindelijk bleek het de turbo te zijn.

Fluit hij ook heel erg of is hij redelijk stil?

HarryA4

Fluiten hoor ik alleen als hij druk opbouwd.
In mijn beleving niet overmatig, een beetje moet je hem volgens mij altijd horen.

En uiteraard alleen bij maximale druk :eusa_whistle:

En een vraag, wat was er eigenlijk niet goed aan jouw turbo? (JRS2K3)

arjenT5R

wat ik dus bedoel is dat als ie dat probleem weer geeft
dus geen vermogen/druk dan moet je die buis er eens af trekken en proberen rond te draaien.

Het kan goed dat ie vast zit door scheurtje in het huis etc etc...
wat ook kan is dat er een intercooler slang in klapt door inwendige scheuren.

Motorkap open en flink aan die gasschuif draaien en goed kijken of je je
intercooler slang ziet inklappen.
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

HarryA4

Arjen,

Vanavond jouw adviezen opgevolgd, maar helaas geen resultaat.
Inlaatzijde van de turbo losgehaald, en kon er net met een vinger bij, maar de waaier draaide soepel rond.

Ook de inlaat buis gecontroleerd, geen implosie waarneembaar.
Ik neem aan de hard plastic buis, tussen luchtfilter en Turbo.

Ook tijdens het gassen even de uitgaande zijde gevoeld op de flexibele delen, dus voor de intercooler en direkt erna.
Ik voelde duidelijk druk toename in dit stuk, zowel voor als achter de intercooler.

Hiervoor nog even een testritje (ik heb de Volvo de afgelopen dagen niet gebruikt, carpoolen met een collega) maar géén optimale turbo.
De naald komt net voorbij de scheiding van zwart en wit vlak.

'Luctor et Emergo'  ;)
Harry

Geert-Jan

Rammelt je katalysator?

Bij mij wel en heb hierdoor enige tijd het zelfde probleem gehad.

Verstopte kat = geen of weinig turbodruk.

Gr. Geert-Jan

ps. V70 2.0 R (Italiaantje) en dus zelfde setup.

Volvo850Club lidnr.0504409

HarryA4

Hoi Geert-jan,

Ik denk het niet, maar wil op dit moment niets uitsluiten.
Moet ik dat kunnen horen als ik gas geef?
In dat geval niet, want hij is fluisterstil.

Naast wat krakende interieur panelen heb ik überhaupt geen rammeltjes (kan ik ook niet tegen trouwens) :eusa_shifty:

En ik heb het natuurlijk niet altijd, dan zou er een schotje of zoiets los moeten zitten die dan voor de doorgang schiet?

Of gaat een katalysator geleidelijk aan dicht zitten?
Mijn R heeft nog niet zoveel km's, 124.000 nu.

Hoe kan ik dit uit sluiten?

Harry

Geert-Jan

Ik hoor mijn kat. soms als de motor stationair loopt en als je er met je vuist tegen slaat.

Hoe dit uit te sluiten, even een downpipe van iemand lenen die een goede heeft, ander zou ik ook niet weten.
Eén ding is zeker geen goede flow door de uitlaat en je turbo spoelt niet goed op en dus minder turbodruk.

Mijn R loopt op dit moment zeer goed zelf het verbruik is terug gelopen, het lijkt erop dat de kat steeds minder weerstand geeft.

Ik laat hem nog even zitten want bij de apk gaf hij geen problemen en de R loopt als een "bommetje" op wielen.

Maar dat de kat vervangen moet worden bij mij is een ding dat zeker is, ik denk erover om een race kat bij ET er tussen te laten zetten.
Ben ik in ieder geval van het rammelen af en van die keramische baksteen die in een kat zit.

Mijn R heeft op dit moment al weer 231K erop zitten waarvan 14K met Lpi.

Volvo850Club lidnr.0504409

HarryA4

Okay, ik kan de vuist test natuurlijk altijd even doen, maar moet eerst mijn garagekrik nakijken, die heeft vorige week de geest gegeven.
Ik verwacht hier eerlijk gezegd niet veel van, ik hoor echt niets (maar niet geschoten is altijd mis)

Blij te horen dat je LPi bevalt.
Ik heb er nu 32k mee gereden in 11 maanden, en het bevalt super.
Verbruik tussen 1:7 tot 1:8.
Vorig jaar met de sleurhut naar zuid frankrijk ding is toch ruim 1500 kg.
Wat mij opviel is dat het verbruik wel steeg maar niet royaler dan 1:5,5.

Nu nog de Turbo (zucht)

Harry

HarryA4

Een idee;

Als ik de functie van de turbo wil testen, dus simpel doet ie 't wel of niet?
Is er dan geen eenvoudige test waarmee ik de besturing van de turbo compleet omzeil, en gevoegelijk weet of mijn turbo het doet.

B.v. de waste gate afkoppelen, en met een ijzerdraad vast zetten, in een dusdanige stand dat alle gassen naar de turbo gaan en niet in de uitlaat.
Op die manier sluit ik mijn TCV en Membraam voor WG helemaal uit.

2 Vragen over deze test;
1. Kan ik wat kapot maken, en hoe voorkom ik dit
2. In welke stand moet de waste gate staan (wat is 'open' en 'dicht')

8) Harry

darius

3mm axiale speling is echt heeeeeeeeeel veel dan blijft ie af en toe gewoon hangen denk ik..
No show, only go.

HarryA4

Okay, Darius veel speling is niet goed.
Wat kan ik hier aan doen?

Eerst compleet demonteren en kijken of de waaier aangelopen heeft aan de binnenkant van het huis?
Ik meen mij te herinneren ergens iets gelezen te hebben over het vervangen van het huis zonder demontage van de turbo.

En als het zo is dat hier het euvel zit, is dit te verhelpen en hoe?

Harry