Slecht optrekken, geen fut

Gestart door AllardAX, 06-06-2010 11:24:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gunnar

LHM is een grote metalen behuizing vlak achter het luchtfilter. Dat ding kost een fortuin nieuw.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

AllardAX

is dit een LHM of een LMM?


AllardAX

ben bang dat dit een LHM is dan. Gaan deze net zo regelmatig stuk als de LMM?

rpakuypers

Ik weet niet of ze zo regelmatig stuk gaan maar als je met draaiende motor de stekker uit het apparaat trekt en je merkt geen verschil dan is hij defect.

Groet,
Roger

UserID6342

Zo te zien op de foto (helaas niet geheel compleet om echt goed te kunnen oordelen) is het een LMM.  Financieel gezien een heel groot voordeel.  Een LHM is van geheel metaal en zit geen kunststof op.

AllardAX


AllardAX

Hmm met het nummer op het plastic "Bosch 0 281 002 074  1 275 245" kom ik via ebay op een Luftmengenmesser. mengen=hoeveelheid dus is het toch een LHM of maak ik hier een vertaalfout?

Gunnar

Dat is 100% een luchthoeveelheidsmeter met een regelbare weerstand op een printje.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

rpakuypers


AllardAX

dank je voor de site, heldere uitleg.
Ik heb net even de stekker uit de LHM gehaald tijdens stationair draaien, maar dan hoor je geen verschil. Wat zou ik moeten merken bij stationair toerental?
Ik heb tijdens het rijden met LHM aangesloten gemerkt dat bij iets hogere toeren (boven 2000-2500) en het gaspedaal wat minder indrukken dat ie opeens wel goed oppakt.

rpakuypers

#25
Ik weet zo niet wat het verschil is als je de LMM/LHM tijdig even afkoppelt, ik zou dat moeten uitproberen. Lijkt me wel dat het systeem gaat reageren (wellicht iets in de orde van een bougiekabel verwijderen bij een benzineversie) ......... ik probeer het vanmiddag bij mijn TDI wel even uit, dan post ik dat vanavond.

Groet,
Roger

UserID6342

En inderdaad op de foto een LHM:

http://www.autototaal.net/werking-luchtmassameter-map-sensor-luchthoeveelheidsmeter-diagnose.html

http://squadra-tuning.nl/NL/techniek/luchtmassameter_en_EGR.html

Ook mede omdat de LHM die ik op de diesel had zitten totaal van metaal was en waar een grote draaiende schijf aan de binnenkant zat en absoluut nergens geen kunststof op zat.  Maar ook ik kan het fout hebben.  Omdat deze bij Volvo / Audi nog wel eens kapot gaan en moeilijk gebruikt te krijgen zijn is die van mij naar Finland toe gegaan.  Volvo heeft de LMM en LHM klik/klak willekeurig door elkaar heen gebruikt.

AllardAX

goeie site van squadra tuning. zeker als ik het volgende lees en merk dat ik ook pas bij wat hogere toeren wat meer vermogen krijg, kan het zijn dat mn EGR-klep in open stand is vastgelopen.

"We hadden al gelezen dat de maximaal in te spuiten brandstof onder andere afhankelijk is van de gemeten luchtmassa. Wanneer de EGR-klep te ver open blijft staan door interne vervuiling zal de gemeten luchtmassa dus lager zijn, met als gevolg dat bij gas geven de motor niet zoveel brandstof zal inspuiten. Terwijl in de normale situatie bij gas geven (meer dan 70% motorbelasting) de EGR regeling uit zou moeten schakelen. Gevolg: weinig prestaties. In de praktijk merkt men dit vooral doordat de motor onder de 2500 toeren maar heel weinig trekkracht heeft. Boven de 2500 toeren wordt er toch zoveel brandstof ingespoten dat de turbodruk hoog genoeg kan oplopen om toch een voldoende hoeveelheid verse lucht aan te zuigen. De motor komt dan goed op gang maar met nog steeds te veel uitlaatgassen in de inlaatlucht. De verbranding is dan nog steeds verre van optimaal. Met als resultaat roetvorming met alle gevolgen van dien."

Ik ga deze week mn EGR uitschakelen en met een plaatje afsluiten. Kijken wat het resultaat is. Het plaatje+pakking is besteld.

pimsam

CiteerVolvo heeft de LMM en LHM klik/klak willekeurig door elkaar heen gebruikt.

TDI is altijd LHM
2.5D is altijd LMM

AllardAX

#29
vandaag bij een koude start had ik weer wat nieuws, het lambda lampje bleef branden en de foutcode zijn uitgelezen en gerest met vol-fcr.

EFI-122 Intake air temp (IAT) sensor signal      
EFI-121 Mass air flow (MAF) sensor signal

ik ben nog even aan het zoeken naar de oorzaak...

Het gekke was dat de motor wel meer vermogen leek te hebben.... toeval?