klapperende koppeling V70 1997

Gestart door Paul Arnold 0101009, 15-02-2004 11:23:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Paul Arnold 0101009

Roffelaars,

Afgelopen vrijdag onder garantie de krukaskeering versnellingsbakkant laten vervangen en tevens voor eigen kosten direct de koppelingsplaten, drukgroep en druklager laten vervangen.
Aanvankelijk alles weer als nieuw en een lekker schakelende bak. Na een lange rit, de stad weer binnen rijdend en weer veel moeten schaekeln ( verkeerslichten, rotondes etc.) begint de koppeling te klapperen bij het terugschakelen van 3 naar 2 en vanuit de 1e versnelling of achteruit. De auto komt dan bijna niet weg en de motor lijkt heftig te schudden evenals het koppelingspedaal. Wat is hier aan de hand??? De kmstand is 222.000.

MarcelK

#1
Ik als leek heb me laten vertellen dat 850's en x70's tot een bepaald bouwjaar (ik dacht '99) dit soms hebben.
Het was iets met kromtrekken van/ haarscheurtjes in een vliegwiel bij de koppeling o.i.d.
Het was dan noodzakelijk om de complete koppeling te vervangen maar ook drukcylinders en wat leidingwerk (?)

Ik wil je niet bang maken ofzo, het is alleen zo dat ik dit verschijnsel ook heb in mijn 850 behalve dat ik het bij terugschakelen niet ondervind.
Alleen optrekken vanuit stilstand is lastig, rolt de auto eenmaal dan is er niets meer aan de hand.

Nogmaals: ik hoop dat het iets heel anders is (lees: snel te verhelpen) en dat ik ook van deze tips gebruik kan maken.

Marcel

[edit] bovengenoemde schijnt een officiele modificatie te zijn geweest, misschien dat de volvo medewerkers op dit forum dat kunnen achterhalen?

Ben123

Ik heb het opgezocht,maar niets kunnen vinden over leidingen en zo.
Welk merk onderdelen hebben ze gebruikt dan?
Imitatie of orgineel?

Ben123

Even voor de duidelijkheid,er zit maar een plaat in hoor!

Paul Arnold 0101009

Zojuist met de dealer gebeld: Ze vermoeden "verharding"koppelingsplaat.
Ik ga er vanmiddag heen, hou jullie op de hoogte.
Het is zo erg dat file rijden onmogelijk is.

De uil

Ik herken dit probleem. Mijn 850 GLE heeft hier ook last van. Alleen bij het wegrijden, soms bij het terugschakelen, met name bij standgas schakelen.
Maarrrrr... Als ik de auto eens flink op zijn donder geef, is de trilling bij het wegrijden voor een paar dagen verdwenen!  Is dit herkenbaar??
(nee, ik sla hem niet, alleen het gaspedaal wordt fors ingetrapt)

MarcelK

er is me verteld dat het flink laten slippen van de koppeling soms (vaak) kan helpen.
Wat er wel bij verteld werd is dat de koppeling dan niet al te versleten moet zijn en dat was bij mij dus al niet mee rmogelijk.

wederom citeer ik hier een volvo monteur, en dus geen eigen kennis

Ikrol

Ik ondervind sinds een paar dagen het zelfde euvel met mijn 850 GLE uit '93. Een trillend koppelingspedaal vooral bij terugschakelen tussen 3 en 2. De kilometerstand bedraagd 240.000 km. Als dit verholpen kan worden door het vervangen van de koppeling, heeft dan iemand enig idee wat zo'n grapje gaat kosten?? En kan het kwaad om hier mee door te blijven rijden?

Ikrol

denkweb

Koppelingsplaat + Drukgroep ca. 550 euro (bij dealer 900 euro) (als je een adresje in Gelderland zoekt?) ervan uitgaande dat het vliegwiel niet vervangen hoeft te worden, anders kun je al gauw op een drievoud rekenen. Meestal kan deze gewoon dienst blijven doen. Wellicht is het handig om wel gelijk de achterste krukaskeerring te vervangen en de carterontluchting (zoek even op flametrap) schoon te laten maken, men heeft dan namelijk toch alles al losgehaald en dan heb je in ieder geval de garantie dat deze niet korte tijd later vervangen moet worden wegens een lekkage.

Paul Arnold 0101009

Vandaag de auto weer opgehaald. De koppelingsplaat is vervangen. De 2 week geleden gemonteerde plaat bleek enigszins krom te wezen. Het was te zien dat deze niet overal pakte. Oorzaak? men vermoedt exemplarisch. De auto schakelt weer perfect.
Bedankt voor ale reacties.

PAul.

Ikrol

Heb inmiddels de hele santemekraan laten vervangen. Nieuwe koppeling, druklager en afdichtring krukas vervangen, carterventilatie gereinigd (thermostaat vervangen, een euvel waar ik dankzij dit forum achter kwam). Is gedaan door Vos in Uden. Kostte een kleine 1000 Euro...................................maar hij loopt weer PERFEKTO !!!!