20x knipperen

Gestart door BartRas, 16-02-2004 15:56:29

Vorige topic - Volgende topic

BartRas

Er is al veel over gegezegd, maar zegt het wat als je lampjes 20x knipperen, is dat één bepaalde foutmelding? Kan het ook 15 of 16 of 22 keer knippperen zijn, en betekend dat wat anders? Of is het gewoon als er een willekerige storing/fout is dat die lampjes altijd 20x knipperen.
Verder doen die lampjes bij mij maar af en toe hun best om te knipperen (20X) het komt zo'n 1 op de 3 keer starten voor?
there is no substitute for PK's

wserree

Bij storing knipperen de lampjes altijd 20x. Dit inderdaad van alles betekenen. De dealer (!) kan de storing natuurlijk uitlezen. Omdat het niet altijd bij jouw auto gebeurd, zal het waarschijnlijk stof op de temperatuursensoren zijn. Had ik ook. Is zelf te verhelpen.

BenC70ES

CiteerOmdat het niet altijd bij jouw auto gebeurd, zal het waarschijnlijk stof op de temperatuursensoren zijn. Had ik ook. Is zelf te verhelpen.

Waar zitten deze temperatuursensoren en met wat maak je ze 't beste schoon?

Bij mij durven ze soms ook wel eens knipperen...

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

denkweb

Hier komt de snelcursus:

Achter de handgrepen bij beide voorportieren zit een vierkant (plastic) dopje met een gat erin. (goed kijken).

Plaats de luchtslang (compressor) voor de opening en laat er stevig wat lucht op los. Laat vervolgens de foutcodes uitlezen (bij de dealer?) en de computer resetten. Als het inderdaad stof voor de temperatuursensor is dan zou het probleem verholpen moeten zijn (mits de sensoren niet stuk zijn, dat is ook nog een optie natuurlijk!).

Uiteraard zijn er meerdere foutcodes (meer of minder knipperen) mogelijk, de computer van de dealer is de enige die met zekerheid kan zeggen wat de storing is.

Vooralsnog kan het qua kosten dus nog wel loslopen met een beetje lucht, de meeste dealers doen het schoonblazen vaak als service wanneer je een reguliere klant bent... dan is vaak ook de computer gereset en uitgelezen.

RHF

Heb jij een ECC airco?
Bij mij knipperen de twee ledjes altijd 20 sec. na het starten van de auto. Ik moet hem nog laten uitlezen maar wat ik weet is dat het koelen en het verwarmen wel werkt maar dat het automatisch regelen van de temp. niet werkt. Als ik alles op AUT zet dan blijft de airco wel de juiste temp. blazen maar ook op volle toeren. Het lijkt mij dat normaal een ECC dit elektronisch regelt en dus na het bereiken van de ingestelde temp. de airco weinig meer hoeft te doen.  De sensoren (achter de handgrepen boven de portieren) waren heel vies, vol met stof. De compressor heb ik er al op gezet maar dat moet ik nog langer doen. Let wel op dat je de kleine ventilatoren niet naar binnen drukt zoals ik gedaan heb, dan hoor je ze "draaien"en dat stoort...

Als je meer weet hoor ik het graag van je.
My first 850, what's next...

Adri

Dat ie maar blijft blazen heeft vast en zeker te maken met het feit dat er iets niet ok is. En dat is ook zo, gezien je knipperende lampjes.
Even (laten) uitlezen wat er nu eigenlijk aan de hand is. Waarschijnlijk toch niet de sensoren achter de handgrepen want die moet ik ook regelmatig reinigen maar ik merk bij zo'n storing eigenlijk geen afwijkende ecc gedrag (dus niet hard blazen oid).

denkweb

20x, dat heb ik laatst gepost in een ander topic:

Zoals je al beschrijft: compressor pakken (lucht) en de spuitmond even in de kleine opening zetten die zowel links als rechts achter de handgrepen zit boven de voorportieren (klein vierkant plastic afdekplaatje met een rond gat erin).

Hierachter zit de temperatuursensor (klein ventilatortje) waarin zich waarschijnlijk veel stof heeft opgehoopt.

Hierna ECC laten resetten bij de dealer en klaar is kees.

Gaat het ding weer knipperen (20x = temperatuursensor) dan is een of beide sensoren defect.

ed

Ik heb ook af en toe last van die knipperende lampjes bij mijn V70.
Dan wordt het binnen erg warm. De volgende keer is het vaak weer over. Ik heb ook het idee dat het de sensor is. Bij de 850 zitten er twee bij de handgreep. Bij de V70 kan ik er echter maar één ontdekken, in het dashboard. Er moet er toch nog een zijn, anders kan de gescheiden airco nooit werken, of werkt dat anders?

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Adri

Misverstand:

Het aantal keer dat die lampjes bij de REC en AIRCO schakelaars knipperen is helemaal niet interessant (dit is altijd circa 20 maal). Wanneer er een storing is in je ECC (kan dus ook iets heel anders zijn dan die sensoren) knipperen deze lampjes. Als je wilt weten wat er aan de hand is dan zal je of zelf de foutcode(s) uit moeten lezen of dit moeten laten doen door de dealer. En aan de hand van de foutcodes kun je bepalen wat er nu precies aan de hand is.

denkweb

Er is wel degelijk verschil in het aantal malen dat de ECC knippert en is zeker niet altijd 20 maal. Het geeft aan waar de aard van de storing ligt. 20x heeft bijvoorbeeld te maken met 'iets mbt de sensoren'. Zekerheid kun je (ook niet altijd) krijgen door de foutcodes uit te laten lezen. Echter de beschreven handleiding om stof uit de sensoren te blazen staat in geen enkel volvo handboek, deze adviseren om de sensoren gewoonweg te vervangen!

TTT242

Bij de V70 zitten die sensoren dacht ik; ééntje in het midden tussen de andere schakelaars van mistlampen,tracs, boordcomputer... en ééntje iaan de rechterkant van het dashboard; als je het rechtervoorportier opent dan zie je het aan de zijkant van het dashboard. Weet niet of er aan linkerkant ook een zit?
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

ed

Ok Ga ik even bekijken.

Thanx!
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

RHF

Wordt tijd dat ik hem laat uitlezen. Ik laat het wel weten wat het was...
My first 850, what's next...

Adri

Citaat van: denkweb op 11-03-2004 00:04:11
Er is wel degelijk verschil in het aantal malen dat de ECC knippert en is zeker niet altijd 20 maal. Het geeft aan waar de aard van de storing ligt.

Denkweb, hoe kom je aan deze info? In de Haynes manual staat beschreven wat ik aangaf. En hoeveel keer knipperen wijst dan in welke richting?

denkweb

In de Haynes manual staat ook niet dat schoonblazen van de sensoren voldoende is... of hoe de motor van een 850 Tdi in elkaar steekt...

dus.