HELP!! Afremmen op de motor werkt niet

Gestart door Hiker, 10-06-2010 20:33:03

Vorige topic - Volgende topic

Hiker

Hallo,

V70 D, 1999 , MT, 183000km

Ik merk de laatste tijd dat als ik het gas los laat dat de auto niet op de motor afremt. Hij blijft eigenlijk doorrollen en heel langzaam gaat de snelheid eruit. . Als je vervolgens de koppeling intrapt daalt het toerental naar normaal stationiar, hij blijft niet hangen. Dit gebeurt in iedere versnelling.

- Kent iemand dit euvel?
- Weet iemand waar dit aan ligt?

De roffel gaat maandag voor de laatste garantie puntjes naar de garage, dus dit zou mooi meegenomen kunnen worden.
"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

Marc O.

Afremmen op de motor doe je meestal door een versnelling terug te schakelen, toch?
...The Nile isn't just a river in Africa...

jan piet

Citaat van: Marc O. op 10-06-2010 20:35:26
Afremmen op de motor doe je meestal door een versnelling terug te schakelen, toch?

Oh  ??? Maar als je tegen een helling aanrolt remt ie toch ook als je het gas loslaat?  :eusa_doh:
Maar ben bang dat je gelijk hebt Marc  ;D

mevita

Bij de mijne heb ik dat gevoel ook als ik bijv 80op de autoweg rijd en laat gas los voelt het net of je de cruisecontrol erop hebt hij blijft best wel een tijd tegen die snelheid doorrijden eer het minder wordt terwijl ik bij andere auto,s voorheen als ik het gas dan losliet zakte meteen ook de snelheid,

gr mevita

jan piet

Citaat van: mevita op 10-06-2010 20:48:36
Bij de mijne heb ik dat gevoel ook als ik bijv 80op de autoweg rijd en laat gas los voelt het net of je de cruisecontrol erop hebt hij blijft best wel een tijd tegen die snelheid doorrijden eer het minder wordt terwijl ik bij andere auto,s voorheen als ik het gas dan losliet zakte meteen ook de snelheid,

gr mevita

Is dat niet je stappenmotor / gasklephuis wat in meer of mindere mate vervuild is? Bij een diesel ligt dit tóch even anders, het kan vanuit de pomp komen dat iets niet lekker reageert door vervuiling oid. Maar laat 'm eerst eens op de stelling van Marc reageren, ik heb zo'n vermoeden dat ie nog gelijk heeft ook  :eusa_think:

rpakuypers

Vandaag vanuit Wolvega via Apeldoorn naar Amsterdam en v.v. gereden en ook ik merk dat als ik de cruisecontrol ruimschoots op tijd deactiveer dat ik vaak nog moet bijremmen om de voorganger niet op de bumper te vliegen. Bij terugschakelen remt hij prima af, bij gas los merk ik bij mijn TDI ook weinig verschil.

Ik moet wel zeggen dat mijn banden standaard op 2.8 druk staan en ik pomp ze elke week bij ...........

Groet,
Roger

Misha

Volgens mij is dat simpel; in jullie auto's werkt de CC met een vacuumbalgje, dat langzamer loskomt doordat de lucht uit het balgje moet ontsnappen, effekt is langzaam het gaspedaal loslaten.
Net als je ook merkt dat de auto wat trager gas geeft als je een heuvel opgaat, je voelt ook het pedaal langzaam dieper weg gaan of terugkomen.

Bij de modernere volvo's, met electronische gasklep werkt de CC dan ook veel sneller en subtieler, pedaal doet dan helemaal niet meer mee maar wordt direkt aan de gasklep gestuurd.

Bij jullie auto's werkt een luchtpomp met een balgje aan het gaspedaal dus als een soort kunstmatige voet.

Compleet normaal dus.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

jan piet

Citaat van: rpakuypers op 10-06-2010 20:54:21
Vandaag vanuit Wolvega via Apeldoorn naar Amsterdam en v.v. gereden en ook ik merk dat als ik de cruisecontrol ruimschoots op tijd deactiveer dat ik vaak nog moet bijremmen om de voorganger niet op de bumper te vliegen. Bij terugschakelen remt hij prima af, bij gas los merk ik bij mijn TDI ook weinig verschil.

Ik moet wel zeggen dat mijn banden standaard op 2.8 druk staan en ik pomp ze elke week bij ...........

Groet,
Roger

Dus gewoon uitrollen in de versnelling.... Nog een automaat ook?

Misha

Ludo

Citaat van: Misha op 10-06-2010 21:03:34
Volgens mij is dat simpel; in jullie auto's werkt de CC met een vacuumbalgje,

Bij jullie auto's werkt een luchtpomp met een balgje aan het gaspedaal dus als een soort kunstmatige voet.

Compleet normaal dus.

Klinkt plausibel.
Heb je ook zo'n verklaring voor auto's zonder cruisecontrol?.

;D

rpakuypers

Volgens mij is dat simpel; in jullie auto's werkt de CC met een vacuumbalgje, dat langzamer loskomt doordat de lucht uit het balgje moet ontsnappen, effekt is langzaam het gaspedaal loslaten.
Net als je ook merkt dat de auto wat trager gas geeft als je een heuvel opgaat, je voelt ook het pedaal langzaam dieper weg gaan of terugkomen.

Bij de modernere volvo's, met electronische gasklep werkt de CC dan ook veel sneller en subtieler, pedaal doet dan helemaal niet meer mee maar wordt direkt aan de gasklep gestuurd.

Compleet normaal dus.

Volgens mij klopt je theorie niet. De TDI's hebben geen balgje maar de CC is electronisch geregeld voor zover ik weet. Als ik de CC uitzet dan is hij er meteen af en dan blijft mijn TDI gewoon doorrollen en uiteindelijk gaat de vaart er na een behoorlijke afstand pas uit. Bij mijn vorige 945 TDIC met automaat ging de snelheid er wel wat vlugger uit, ook al had die wel een CC met balgje.

Groet,
Roger  

rpakuypers

Citaat van: Misha op 10-06-2010 21:05:08
2,8 ?  Da's pittig.

Wellicht wel maar ik hou niet van gezwabber maar van een wat strakkere wegligging en weinig deining. Ik heb de nieuwe draagarmen al op de plank liggen en dan wordt het rijden nog wat strakker.

Groet,
Roger

Thys

@Ludo: Ik heb de indruk dat het te maken heeft met de gasinstallatie; mijn auto remt op gas minder af op de motor dan wanneer hij op benzine loopt. Loopt de motor wellicht nog iets langer na op gas wat nog aanwezig is in de inlaat?

Ludo

Dat kan goed zo zijn Thijs.
Ik maal er niet om, gebruik m'n remmen intensief...  ;D

Misha

Citaat van: Ludo op 10-06-2010 21:29:48
Volgens mij is dat simpel; in jullie auto's werkt de CC met een vacuumbalgje,

Compleet normaal dus.

Klinkt plausibel.
Heb je ook zo'n verklaring voor auto's zonder cruisecontrol?.

;D
Uh....

Dan moet ik heel erg mijn best gaan doen..