Help! Afstellen dieselpomp!

Gestart door bluescoobie, 13-06-2010 14:24:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bluescoobie

Hallo allemaal,

Ik heb een volvo 850 tdi met D5252t mortor (1996). Ik heb dit weekend de dsitributieriem vervangen, ook de pompriem uiteraard.

Ben het hele zaakje nu weer aan het opbouwen. Krukas en nokkenas staan goed op tijd.

Ik krijg de dieselpomp niet goed afgesteld. Ik gebruik een meetklokje. Wat ik doe:

1. Vliegwiel in BDP zetten (nokkenas staat ook goed, gecontroleerd met een plaatje in de uitsparing aan de pompzijde). Tandwiel voor de pompriem op de nokkenas los monteren zodat dit kan verdraaien tov de nokkenas.
2. Markering op het pomp wiel gelijk zetten met dat op de steun.
3. Pomp wiel tegen de motor richting in draaien (=met de klok mee) tot de wijzer van het meetklokje niet meer beweegt
4. Klokje op 0 zetten
5. Pomp wiel tegen de klok in draaien tot het klokje maximaal aangeeft (is bij mij 2,475 mm)
6. Pomp blokkeren met de bout
7. Tandwiel op de nokkenas blokkeren en de bout vastzetten
8. Motor 2 slagen met de hand draaien en het inspuitmoment kontroleren.

Alles lijkt goed, maar ik krijg de motor niet gestart. Blijkbaar doe ik toch iets fout.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij de gouden tip geven?

Hartelijk dank alvast voor de hulp!





Opel Kadett 1.3 LS==>Opel Kadett 2.0 GSI 8V==>Subaru Impreza 2.0 GTT==>Volvo 850 2.5 tdi Estate==>Volvo V70 2.4 D5

Turbo-Geek

Het fijne weet ik er niet van, maar wat ik in de loop der tijden gelezen heb is het echt iets voor een specialist om dit 100% voor elkaar te krijgen !
Zelfs niet iedere dealer krijgt die picobello voor elkaar en moet je dus terug vallen op een specialist.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

FGG

In principe is de pomp af te stellen met de hand zodat de auto iig rijdbaar is, de fijnafstelling zal echt met daarvoor geschikte apparatuur moeten gebeuren.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

bluescoobie

Yep klopt hij moet eerst lopen, zeg maar de "basis"afstelling zodat je hem warm kunt rijden. Dan moet je via de PC en de OBDII stekker de timing dynamisch afstellen.

Dat dynamisch afstellen kan ik, ik heb de timing in de oude situatie uit kunnen lezen.

Echter de basis afstelling krijg ik niet goed, waarschijnlijk omdat ik de juiste afstel procedure niet weet.

Met het meetklokje in de pomp gaat het op zich prima, alleen weet ik blijkbaar dus niet waar ik de "0" moet leggen en na hoeveel mm ik de pomp met vast zetten.

Heb nog ff in VADIS zitten kijken, ik lees het nu toch weer net ff anders hoe het zou moeten. Dat ga ik eerst maar proberen kijkne of dat werkt.
Opel Kadett 1.3 LS==>Opel Kadett 2.0 GSI 8V==>Subaru Impreza 2.0 GTT==>Volvo 850 2.5 tdi Estate==>Volvo V70 2.4 D5

jan piet

Als fanatiek oud dieselrijder: een dealer kan afstellen als men bereid is de juiste software tevoorschijn te halen. Vaak is men te belazerd en pakt men de laatste apparatuur die het dichtst bij de monteur staat...
Niet alleen ik, maar ook Elianmars en meerderen hebben de ongelofelijke ervaring dat een ECHTE dieselspecialist (bv Terlouw uit Mijnsherenland of Pul in Urk) je auto zo abnormaal mooi kunnen laten draaien dat je alleen nog daar wil laten afstellen... Trust me! :eusa_whistle:
Gr,JP

bluescoobie

Het is gelukt, de volvo loopt weer! Ik heb netjes gedaan wat er in de VADIS stond, dat was dus de goede procedure.

Eerst de pomp met de streepjes gelijk zetten, ff kontrolere dat hij inderdaad in het dode punt staat. Dan 0.275 mm verder draaien op het klokje (in de draairichting van de motor). Cruciaal is het vastzetten van de nokkenas bout zo rustig en beheerst mogelijk te doen zodat de riem niet verdraait. Daarna controleren door de motor 2 hele slagen door te draaien. Als het niet klopt weer opnieuw afstellen.

Morgen vroeg ff warm rijden en dan dynamisch afstellen met de PC en VOL-FCR.
Opel Kadett 1.3 LS==>Opel Kadett 2.0 GSI 8V==>Subaru Impreza 2.0 GTT==>Volvo 850 2.5 tdi Estate==>Volvo V70 2.4 D5

mehn

Citaat van: bluescoobie op 13-06-2010 19:29:56
en dan dynamisch afstellen met de PC en VOL-FCR.

Ben benieuwd, lijkt me heel erg sterk dat dat met VOL-FCR kan.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

AllardAX

met versie 1.7 of hoger van VOL-FCR heb je ook live data. Ik ben nog opzoek naar deze versie...

Gunnar

Met de officiele versie van vol-fcr kan je pomptiming afstellen.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

850estatetdi

Citaat van: Gunnar op 14-06-2010 15:25:30
Met de officiele versie van vol-fcr kan je pomptiming afstellen.
hoe en waar is er aan te komen?

AllardAX


850estatetdi


AllardAX

de versie 1.3.06 heb ik gevonden, alleen heeft die geen live data. Een hogere versie heb ik nog niet gevonden.

850estatetdi

Citaat van: AllardAX op 14-06-2010 16:58:12
de versie 1.3.06 heb ik gevonden, alleen heeft die geen live data. Een hogere versie heb ik nog niet gevonden.
wat is de mogelijkheid met de versie die je nu wel hebt?

AllardAX

De ECU foutcodes uitlezen en resetten. Service light resetten. ABS, Instruments, Immobilizer2, Power seats en SRS uitlezen/resetten.