Route naar Denemarken - Zweden

Gestart door Kingfisher, 13-06-2010 21:38:47

Vorige topic - Volgende topic

Kingfisher

Ik ben benieuwd naar ervaringen van mede-zweden-gangers inzake de te nemen route. En dan met name het deel door Duitsland.

Kennelijk is het nog altijd feest tussen Bremen en Hamburg met werkzaamheden, dus ik ben voornemens komende zomer de 2 te rijden via Osnabruck-Hannover-Hamburg naar Denemarken / Zweden.

Iemand ervaring met deze route? Is wel 60km om, maar de route lijkt me beter te doen.

Tips welkom!

Marc O.

Ik moet zeggen dat ik het stuk door Denemarken oersaai vond. Reden genoeg om, als we de 740 gaan ophalen, de nachtboot van Göteborg naar Kiel te nemen. Dat is dus op de terugreis, de heenreis gaat per vliegtuig. Is allemaal net ietsje duurder dan het stuk zelf rijden, maar wel beduidend meer relaxed.

Tijdens onze Vomac reis in maart hebben we volgens mij de 30 richting Osnabrück en daarna de 7 richting Hamburg genomen (KIM, klopt dat?). Was op zich redelijk goed te doen. Uiteraard wel wat wegwerkzaamheden, maar daar ontkom je in Duitsland niet aan, vrees ik.
...The Nile isn't just a river in Africa...

verron

Het lijkt allemaal erger dan het is. Het zijn een aantal wegversmallingen maar je kan over het algemeen gewoon goed doorrijden. Het geheel zal je niet veel meer dan 20 min. extra kosten. Ik zou het gewoon bij de 1 houden. Tip: rijd 's avonds of vermijd de spits bij Hamburg. Het laatste stuk van Lübeck naar Frehmann (Boot Puttgarden) is voor een groot deel al snelweg geworden.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

RRRRR_Ramon

De Elbetunnel bij Hamburg blijft in het hoogseizoen een flessehals. Ook aan de baustelle ontkom je zomers niet in Duitsland.

Wij rijden altijd via de A7 in NL en dan bij Nieuweschans de grens over richting Bremen en dan via Hamburg naar Flensburg.

Voor naar Zweden is ook het veer Puttgarden - Rodbyhavn aan te bevelen. Gaat lekker snel, nog geen uur op de boot en kost ongeveer hetzelfde als de brug over de Storebaelt. De brug van Kopenhagen naar Malmö heb je dan ook nog. Ik kan me herinneren dat het voor een auto met caravan ca. 70 euro kostte 5 jaar geleden. Voor een "losse" auto zal het minder kosten.
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Sbv

Het stuk door Denemarken is inderdaad erg saai, maar ja het rijdt wel.

Je kan ook bij Hamburg richting Lubeck en dan veerboot Puttgarden -  Rodby nemen.
Afgelopen voorjaar is Ronald vanaf Zweden zo gereden en ik door Denemarken. Net onder Hamburg kwamen we elkaar weer tegen. Voordeel van veerpont is dat je een rustmoment hebt

verron

Qua kosten maakt het niet uit of je 2x de boot neemt (Puttgarden- Rödby en Helsingör- Helsingborg) of dat je de brug neemt. Beide kosten ongeveer 200 euro voor een retour. Bij de bruggen ben je ongeveer 150 km verder en dan de brandstof nog.

Kingfisher

Tnx, maar een paar dingetjes zijn al een zekerheidje, had ik ff moeten vermelden:

We rijden op een vrijdag in het hoogzeizoen, en doen het in twee dagen. Lekker relaxed. Dus eerst naar Denemarken (Kolding e.o.) en de dag erna door naar vakantieadres in Sverige, alles over de weg.

Puttgarden - Rodby op een vrijdagmiddag in de zomer lijkt me niet zo'n goed plan.

Vandaar dat ik voornamelijk op "Duitsland" doelde ivm de baustellen. Afgelopen jaar was het i.i.g. nog een drama tussen Bremen en Hamburg, vandaar de vraag van de afwijkende route. Wel / geen boot en waar een boot te nemen is altijd persoonlijk, maar wij kiezen liever voor de km's in de roffel  ;)

Maar wellicht is het inmiddels allemaal al beter?

Sbv

Citaat van: verron op 13-06-2010 22:13:36
Qua kosten maakt het niet uit of je 2x de boot neemt (Puttgarden- Rödby en Helsingör- Helsingborg) of dat je de brug neemt. Beide kosten ongeveer 200 euro voor een retour. Bij de bruggen ben je ongeveer 150 km verder en dan de brandstof nog.
Klopt, maar je hebt geen wachttijden voor de boot ivm drukte

verron

De wachttijden vallen enorm mee, de boot vaart elk half uur 24-7. Het is de meest eenvoudige en relaxte weg. Als je deze route neemt kun je eenvoudig overnachten in Kopenhagen in dit hotel, goed en niet duur.
http://www.agoda.nl/europe/denmark/copenhagen/golden_tulip_glostrup_park_hotel.html

verron

Als je om een uur of 8 's morgens weg rijdt, ben je voor de middag spits voorbij Hamburg en kun je rond 15.30 bij de boot naar DK zijn. 3 kwartier varen, kun je rond 17.30 in het hotel zijn. 

Starbuck

Citaat van: verron op 13-06-2010 22:21:24
De wachttijden vallen enorm mee, de boot vaart elk half uur 24-7. Het is de meest eenvoudige en relaxte weg. Als je deze route neemt kun je eenvoudig overnachten in Kopenhagen in dit hotel, goed en niet duur.
http://www.agoda.nl/europe/denmark/copenhagen/golden_tulip_glostrup_park_hotel.html

Efkes off topic: Deze man weet waarover hij het heeft. :eusa_clap:

On topic: King, van waaruit vertrek je en welke route is er mogelijk indien je zoveel mogelijk Duitsland vermijd?

verron

Waar moet je ergens in Zweden zijn Kingfisher? Anders is de boot Fredrikhaven-Götenborg ook nog een optie.
Die hele rit naar de bovenkant van DK is ook saai hoor, laat staan vier uur een beetje rondhangen op een bootje (ze hebben wel lekkere slaapstoelen aan boord).

hayke

Heb ik (per ongeluk!) op de terugweg gedaan. Door die werkzaamheden vorig jaar kon ik de goede afslag niet vinden (en tomtom hielp ook niet).
Het is wat om, qua tijd maakte het uiteindelijk niet veel uit.

Overigens waren we op de heenweg nét achter de ochtendspits aan tussen Bremen en Hamburg. Wellicht maakt dat ook nog uit.

verron

De spits moet je zowiezo vermijden rond Hamburg. Ga er maar vanuit dat je vanaf de grens bij Groningen in ongeveer 3,5 -  4 uur bij Hamburg bent. De rest kun je dan snel berekenen hoe je de spits vermijd.

Starbuck

Citaat van: verron op 13-06-2010 22:39:13
De spits moet je zowiezo vermijden rond Hamburg. Ga er maar vanuit dat je vanaf de grens bij Groningen in ongeveer 3,5 -  4 uur bij Hamburg bent. De rest kun je dan snel berekenen hoe je de spits vermijd.

Hoe laat begint de spits daar op vrijdag? Ja sorry, maar bij ons begint die op sommige dagen al om 15u.
Wij nemen de boot van Kiel naar Goteborg, zeker om 19 u inschepen. Is een uur op voorhand daar zijn?