Fout in motor elektronika

Gestart door Ron B, 03-07-2010 12:16:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ron B

deze morgen begon er spontaan een waarschuwingslampje te branden, dit blijkt dus fout in motor elektronika te zijn, na wat speur werk heb ik de ODB uitgelezen, foutkode 1-1-3, nu staat er zo veel verschillende dingen op internet, derhalve ook mijn bericht

Gaat om een Volvo 850 GLE E2 uit 94,
Berichten op internet kom ik niet echt verder mee, zou gaan om de feul injectors of Short term fuel mixture too weak

is het u verstandig om de injectors te vervangen, of de auto anders af te stellen?

Grtz ga in de zon zitten


haasje

Dit is wat vadis meld over deze foutcode:

Informatie over storingscode 1–1–3

Toestand

De waarde van de lambda-integrator geeft aan in welke mate er van de geprogrammeerde inspuittijd moet worden afgeweken om een optimale luchtbrandstofverhouding te verkrijgen. Als de motorregeleenheid een te arm mengsel waarneemt, stijgt de lambda-integrator om de inspuittijd te verlengen en het mengsel tot de optimale verhouding terug te brengen. Het systeem slaat storingscode 1–1–3 op als het mengsel zó arm is dat de lambda-integrator tot het maximum (bovengrens) stijgt en daar gedurende meer dan 3 minuten blijft.
Onder sommige omstandigheden kan de bobine een pulssignaal genereren dat de werking van de motorregeleenheid verstoort. In dat geval wordt storingscode 113 en/of 112 opgeslagen en het storingslampje geactiveerd.


Vervangende waarde
De integrator wordt op de middelwaarde ingesteld en de aanpassingsfunctie wordt uitgeschakeld. Bij het starten van de motor gaat de lambda-integrator verder met het regelen van de inspuittijd totdat de voorwaarde voor de storingscode nogmaals is ontstaan.


Mogelijke oorzaak

– Contactweerstand in aansluitingen van de verwarmde Lambdasonde.
– defecte verwarmde lambdasonde.


Storingsbeeld
Kan hoog brandstofverbruik en rijproblemen veroorzaken.

En eventuele oplossing (let wel goed op chassisnummers):

Storingspuls van bobine
Onder sommige omstandigheden kan de bobine een pulssignaal genereren dat de werking van de motorregeleenheid verstoort. De storingspuls kan worden opgeheven door een condensator op de bobine aan te sluiten.
Geldt alleen voor de 850 uit modeljaar 1994 met motor B5252S en brandstof- en ontstekingssysteem Fenix 5.2, en de volgende chassisnummers:



|850-modellen (met of zonder Pulsair-systeempomp met uitlaatgasrecirculatie)|Auto|Vanaf en tot en met chassisnummer|Tot en met chassisnummer|
|Met Pulsair-systeempomp/uitlaatgasrecirculatiesysteem|854|100409|152956|
||855|11808|57277|
|Zonder Pulsair-systeempomp/uitlaatgasrecirculatiesysteem|854|100409|154806|
||855|11808|58770|

KIM

Een luchtlekkage in het inlaattraject achter de luchtmassameter kan dit probleem al veroorzaken.
Als je een 10-klepper hebt, kan een verstopte MAP sensor ook de veroorzaker van dit probleem zijn.

Vervelend, maar dit is 1 van de lastigste storingen die je kunt hebben. De lambdasensor die in Vadis genoemd wordt, zou ik niet direct als boosdoener beschouwen. Een typisch geval van "don't shoot the messenger".

razorx

Citaat van: KIM op 03-07-2010 21:01:56
Een luchtlekkage in het inlaattraject achter de luchtmassameter kan dit probleem al veroorzaken.
Als je een 10-klepper hebt, kan een verstopte MAP sensor ook de veroorzaker van dit probleem zijn.

Vervelend, maar dit is 1 van de lastigste storingen die je kunt hebben. De lambdasensor die in Vadis genoemd wordt, zou ik niet direct als boosdoener beschouwen. Een typisch geval van "don't shoot the messenger".
Dit is inderdaad een nare om uit te zoeken.

Voeg aan bovenstaande opties nog de brandstofinjectors, drukregelaar, branstofpomp of relais 103 toe.

Goed een berg opties dus. Een aantal onderdelen, zoals de lambda en MAP sensor zijn duur, dus die ga je niet op de gok vervangen.

Als je een beetje handig bent, begin met het checken van de brandstof druk.
Als je handig bent met solderen, soldeer relais 103 (sturing brandstofpomp) door.

Kijk of je van iemand een MAP sensor kan lenen om even uit te proberen, zit bij je grille en is zo los te klikken.
Misschien heeft iemand nog een niet te gare lambda sonde over om even te proberen.

Vergeet de opmerking van Haasje niet over die storing door de bobine bij een aantal '94-ers, al zou die fout allang opgelost moeten zijn.

Ik weet het een hoop mogelijke oorzaken, maar met een systematische aanpak kom je het snelst tot resultaat.

thuur

Een MAP is niet duur hoor. Je klikt het uit het Volvo-houdertje en zoekt op eBay naar het GM (:o) nummer.


Gr ;)

Ron B

Dank voor de opties, ga t weekend maar eens (met hulp van een monteur) op zoek naar het euvel,
relais 103 laatst nog vervangen, brandstof pomp sprong ooit niet aan

Vreemde van heel het verhaal is dat hij niet anders rijdt net zo veel brandstof verbruikt (1:9)

zal na het weekend even met een update komen
thnx in iedergeval