Hoe weet mijn V70 dat er een aanhanger op de trakhaak zit?

Gestart door mark760, 18-06-2010 10:14:42

Vorige topic - Volgende topic

mark760

Hoi,

Als ik een aanhanger op de trekhaak zet (en dus ook de stekker gebruik) "weet"  de auto dat. Bij het richting aangeven gaat er een extra lampje mee knipperen.

Mijn vraag is, hoe gebeurt dit, waar zit de sensor en wat voor signaal komt er bij de sensor vandaan?

Ik wil dit signaal gebruiken om een camera op de boot trailer te laten schakelen.

Dank jullie,

Mark

coyote1980

Waarschijnlijk een of andere weerstandsmeting door de bedrading van de stekker, maar als je de camera op de aanhanger wilt schakelen, kun je dan niet het beste een schakelrelais gebruiken dat je op de spanning van de kentekenplaatverlichting van de aanhanger aansluit o.i.d.?
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Piere

Ik zou het niet weten, maar als ik er even over nadenk, dan denk ik dat-ie op dat lampje gewoon massa heeft staan langs de ene kant en langs de andere kant de signaaldraad van je pinker. Op het moment dat je pinker brandt vloeit er spanning door zowel de signaaldraad als het lampje.

Of door spanning op de massaklem van je stekkeraansluiting te meten.

Een camera kun je inderdaad misschien schakelen (ik vermoed dat het gewoon de voeding is die je wilt schakelen? Ik ken niks van camera's e.d.) met een relais, en als stuurstroom neem je daarvoor de stroom die de lichten van je aanhanger stuurt. Aangezien je met een Volvo rijdt branden die altijd en heb je dus altijd voeding voor je camera ;)

Afijn
Da's hoe ik het zou doen, er komt wellicht een beter oplossing voor je :D
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

mark760

Ok tijd voor wat meer uitleg over wat ik wil.

Sorry voor mijn slechte tekenkunst maar misschien helpt het iets

Situatie 1 (zonder aanhanger)
Zonder aanhanger heb ik normaal een achteruitrij camera op de auto, deze kijkt naar de trekhaak, wat het aanhaken van trailers erg makkelijk maakt.

Situatie 2 (met aanhanger)
Tijdens het rijden met de boot trailer is het zicht naar achter slecht, om nu toch te zien wat er achter me gebeurt wil ik graag een camera op de trailer zetten

Hiervoor plan ik een draaloze camera aan te schaffen waarbij ik de ontvanger vat monteer in de auto en de camera+zender als een losse unit op iedere gewenste traile/aanhanger kan hangen.

Op mijn navigatie systeem heb ik echter maar een camera ingang en zal dus moeten schakelen van de auto camera naar de trailer camera. Daarom wil een schakeling maken dat op het moment ik iets aankoppel (oftewel de stekker van de trailer in de auto steek) het systeem niet meer naar de camera van de auto kijkt.

Hiervoor ben ik opzoek naar de schakeling die Volvo hiervoor heeft, zelf heb ik echter niet de schema's dus hoop dat jullie me knunnen helpen.

Mvrgr, Mark

Snellebaksteen

Volgens mij is het allemaal een stuk eenvoudiger dan je denkt. Er zit voor zover ik weet nooit een sensor in een auto om te detecteren of er een kar aan de trekhaak hangt. De verlichting staat gewoon paralel geschakeld en zodra je de stekker aansluit gaat het dus mee knipperen.

Wat mij de makkelijkste oplossing lijkt is je contactdoos vervangen voor een 13 polige moderne contactdoos en op 1 van de extra polen de + pool van je schakel relais te hangen en in de stekker van de aanhanger deze pool door te verbinden naar de pool die je voor je achteruit rij lamp kunt gebruiken.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

mehn

Citaat van: mark760 op 18-06-2010 11:47:29
Ok tijd voor wat meer uitleg over wat ik wil.

Ik snap wat je wilt.

Het enige dat je kunt proberen is ervoor te zorgen dat het signaal dat naar het lampje in het dashboard gaat ook het schakelrelais bedient.
Ik heb van de V70 geen uitgebreide schema's, maar ik zal eens kijken of ik kan vinden hoe dat werkt.

Hoe de auto weet dat je een aanhangwagen hebt weet ik ook niet (zal via de gemeten weerstand gaan), wat wél duidelijk is dat er dan een lampje gaat branden, dus moet er een signaal gegenereerd worden.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Joeri

Bij mij ging er ook een kerstboom branden als er een aanhanger aangesloten zat. Maar dat was omdat de massa compleet rot was in de aansluiting. Er was geen lampje wat normaal knipperde. In het dashboard ging het lampje-kapot-waarschuwingslampje gezellig meedoen. Is dat niet waar we het over hebben?  8)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

Snellebaksteen

Aha, dan begrijp ik het verkeerd. Bij mijn 850 gebeurt er niks op het dashboard als ik de kar er achter hang. Bij alle auto's waar mee ik tot nu toe gereden heb trouwens ook niet.
Als je een aanhanger-verklikker lamje op je dashboard hebt zal dat ongetwijfeld werken met een weerstandsmeting. Eigenlijk op de zelfde manier dus als je kapotte lampen controle. Het signaal dat je dashboard lampje laat branden kun je ook gebruiken voor de aansturing van een relais.

)()()sT

Nee, het is het lampje dat ook knippert als je je waarschuwingslichten aan hebt geloof ik  :eusa_shifty: :eusa_think:

Ik heb een originele kabelboom van de trekhaakdoos, maar bij mijn vorige 855 waar we de kabeltjes met die (cheap ass) blokjes hadden verbonden ging het lampie ook mee knipperen.

mehn

Citaat van: mark760 op 18-06-2010 10:14:42
Bij het richting aangeven gaat er een extra lampje mee knipperen.

Mijn vraag is, hoe gebeurt dit,

Nogmaals, hoe het bij de V70 zit weet ik niet precies, maar bij de 850 wordt dit geregeld door het knipperlicht/alarmlichtrelais.
Pin 10 (blauwe kabel) geeft het signaal naar het dashboard.

XC60 D4 AWD:

Snellebaksteen

KIM

Ik had het niet op mijn Alter I, wel op mijn Alter II

mehn

Citaat van: Snellebaksteen op 18-06-2010 15:11:23
???
Bij mij gaat er niks knipperen?

Dan is de kans groot dat bij jou de trekhaakdoos niet via de Volvo stekker is aangesloten maar dat de kabels bij de achterlichten worden afgetakt. Net als in mijn auto...

XC60 D4 AWD:

GeertG

Citaat van: mehn op 18-06-2010 15:32:07
Citaat van: Snellebaksteen op 18-06-2010 15:11:23
???
Bij mij gaat er niks knipperen?

Dan is de kans groot dat bij jou de trekhaakdoos niet via de Volvo stekker is aangesloten maar dat de kabels bij de achterlichten worden afgetakt. Net als in mijn auto...

Bij mij knippert en brandt ook niets op mijn dashboard wanneer er iets achter hangt.
Heeft wellicht te maken met latere installatie van de trekhaak.......... ::) 
(is bij mijn 850 in ieder geval naderhand gemonteerd)
LPG voorkomt hoge reparatiekosten !
(wijlen 855 2.5i-10v, Vialle G3)
(wijlen NBP V70R LPi)

KIM

Bij beide mijn auto's waren de kabels op dezelfde manier aangesloten: niet via de volvo stekker, maar wel op de verdeelkast die linksachterin ligt.