Landbouwvoertuigen en smalle wegen.......

Gestart door henry classic v70, 23-06-2010 11:05:25

Vorige topic - Volgende topic

Laurent

Ik denk dat ook hier opgaat wat mijn instructeur in de eerste les zei: "Het besturen van een auto is in princiepe makkelijk genoeg voor een kind van 12. Echter, rekening houden met het overige verkeer en anticiperen op de actuele situaties maken het besturen van een auto juist zo moeilijk."

Ik fiets veel over polderweggetjes waarop in bepaalde getijden ook veel landbouwverkeer is. Het leuke aan een polder is dat men deze goed kan overzien. Zie ik een landbouwvoertuig aankomen, dat stop ik even bij een geschikte in/uitrit voor een weiland/akker, daar sta ik veilig en is er de ruimte. Is nog nooit iemand boos om geworden, altijd vriendelijke groet enzo. Als mensen dit ook wat meer zouden doen, zou het al een stuk aangenamer worden.
Meegemaakt in het buitenland is een vallei waar we door gingen, achter landbouwverkeer. Vallei was goed te overzien. Toen er geen tegenliggers meer aankwamen, ging het landbouwverkeer helemaal rechts rijden, waardoor wij (rijdend met een sleurhut!) met de andere weggebruikers dodelijk eenvoudig konden passeren. En denk nou niet dat er alleen autos en wij met de sleuthut inhaalde. Ook vrachtwagens haalde hier in.

Het is gewoon geven en nemen. Denk aan elkaar en houd rekening met elkaar. De een is groot, log/lomp, zwaar en langzaam waar de ander snel, klein, wendbaar en gehaast is. En bij dat laatste ligt, denk ik, een oorzaak van drukken en niet ertussen laten. Men is gehaast. Als men misschien 5 of 10 minuten eerder van huis weggaat, kan men een stuk relaxeter rijden. Niet racen tegen de klok, maar wat speling hebben. Zal vast werken! En ben je dan te vroeg op je werk, blijf je wat langer om zo overuren op te bouwen. Levert misschien wel weer vakantie op. Bouw je geen overuren op, dan levert het meestal nog wel credit op bij de baas. En te vroeg ergens aankomen is nog nooit iemand dood aan gegaan.

Verder lijkt het me dat we er geen woorden meer aan hoeven vuil te maken. We begrijpen elkaar niet en zullen dat ook nooit doen.

Laurent :angel:

Freakybaby

Zodra het rijden moeilijker wordt gaan chauffeurs meer met elkaar samenwerken. Dat zie je ook in alpen landen waar zwaar verkeer rechts knippert als ze ingehaald kunnen worden (met name bergop), zodat je weet dat de chauffeur ruimte voor je laat.

Het verplaatsen in NL is zo makkelijk en over gereguleerd geworden dat veel mensen dat als reden zien om compleet niet meer op te letten.. en dan gaan er dus dingen mis.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

V70geRwin

Citaat van: Freakybaby op 26-06-2010 14:54:02
Zodra het rijden moeilijker wordt gaan chauffeurs meer met elkaar samenwerken. Dat zie je ook in alpen landen waar zwaar verkeer rechts knippert als ze ingehaald kunnen worden (met name bergop), zodat je weet dat de chauffeur ruimte voor je laat.

Het verplaatsen in NL is zo makkelijk en over gereguleerd geworden dat veel mensen dat als reden zien om compleet niet meer op te letten.. en dan gaan er dus dingen mis.

Helemaal mee eens, in Spanje meegemaakt dat een lange sliert door de bergen rijd. Iemand met meer lef en een snelle wagen ging gewoon inhalen, toen er een tegenligger aan kwam maakte de sliert netjes ruimte zodat hij weer even in kon voegen. Zonder toeteren, vingers en andere zaken. Hulde voor dit gedrag dat je in nl NOOIT mee zou maken. Ikke Ikke Ikke.

RRRRR_Ramon

Citaat van: FGG op 25-06-2010 23:51:16
[
Even zien: 35km met 40km/u of met 80km/u, da's dus een verdubbeling van mijn reistijd, 70min ipv 35min. Pfffff... :eusa_doh:

Je rijdt toch niet vanaf je oprit thuis tot de ingang van je werk achter een trekker met 40 km/u naar ik mag hopen??

🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

rico

S6 met de afhandeling Henry erg klote dit soort situatie's!!

Bouke

Citaat van: DeNNiS_ op 25-06-2010 11:48:07
Idd scooby
Ik werk hier hele dagen in en heb het wel is gedaan aan de kant gezet om de sliert voorbij te laten...
En weet je wat je dan krijgt?? een middelvinger!!!
Daarna geraakte ik met moeite de weg terug op terwijl je op dat stukje met je auto er miss 2 min langer over doet
als normaal

Soms denk ik ook wel eens dat auto's te makkelijk zijn van ohh een trekker
Zeker in het passeren in smalle straatjes... liggen er sloten langs beide zijde?
Ga even zelf met je auto in de berm. waarom??
Antwoord is heel simpel een berm is niet zo sterk meestal

Rijd hier een auto over gaat dit vaak goed gaat een trekker door de berm met een gewicht van..........
Dan heb je kans op dat heel de berm kapot gereden word
Of trekker flikkert gewoon op zijn kant de sloot in

http://www.vastgereden.nl/ufotos/2010/05/21671_e8e0dd181e.jpg

Ook merk ik vaak dat in de voorrangsregel van rechts of dat een machine op voorrangsweg rijd flink word over treden
schieten ze ineens met hun voertuig voor je de weg op van ik ben toch sneller
Helaas had een collega van me dit een keer waarbij de auto verkeerd schakelde
En de trekker niet meer kon remmen
Geef ik jullie te raden waar deze auto uitkwam... ik was blij dat er niet bij geweest ben

En zo zijn er nog meer dingen
Kijk iemand op een trekker of ander werktuig is zeker niet altijd onschuldig
Maar houd gewoon rekening met deze machines
Je zal ze minder tegen komen dan wij auto's als wij dan met al die auto's rekening moeten gaan houden?
Hej Dennis is dat de trekker van Herman?

tackle

ze zouden die dingen gewoon moeten verbieden op de openbare weg. Punt

daytonawim

Zonder wie dan ook de schuld in de schoenen te schuiven, kwam ik als Brandweer chauffeur
ook regelmatig in uithoeken van de polder, en de automobilist geeft gemiddeld gewoon geen of te weinig ruimte
snelheid wordt door de auto's te hoog gehouden.

Ik ga met een Tankautospuit o.i.d toch echt niet met 2 wielen van het asfalt af, zeker niet als ik ook daadwerkelijk een uitruk heb !

Easterboy

Citaat van: tackle op 29-06-2010 18:40:56
ze zouden die dingen gewoon moeten verbieden op de openbare weg. Punt
Mwoa,... ik erger me soms ook wel eens aan die dingen, voornamelijk omdat je erdoor wordt opgehouden.
Maar verbieden lijkt mij geen optie, ik denk dat bepaalde groenten en soorten fruit heel rap een stuk duurder worden..

Ja nog duurder. :eusa_eh:

henry classic v70

Schade rapport is gemaakt en komt op € 2532,15 incl. btw..
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

wepster

Citaat van: henry classic v70 op 29-06-2010 19:33:10

asltublieft en dat voor dat beetje schade (visueel gezien dan wel natuurlijk) , dan hou ik mijn hart vast naar de uitslag van de amazon morgen  :o

henry classic v70

Citaat van: wepster op 29-06-2010 19:38:14

asltublieft en dat voor dat beetje schade (visueel gezien dan wel natuurlijk) , dan hou ik mijn hart vast naar de uitslag van de amazon morgen  :o

Was de Amazon getaxeerd?
Men gebruikt daar zo'n comp. programma voor heb ik me laten vertellen, er wordt rekening gehouden met nieuwe ongespoten onderdelen.

pwassink

Citaat van: henry classic v70 op 29-06-2010 19:50:33
Citaat van: wepster op 29-06-2010 19:38:14

Was de Amazon getaxeerd?
Men gebruikt daar zo'n comp. programma voor heb ik me laten vertellen, er wordt rekening gehouden met nieuwe ongespoten onderdelen.

Audatex heet dat systeem,

Dit gaat op basis van carosseriedelen en taaktijden, is een redelijk universeel systeem voor
zowel de schadebranche als de verzekeraars ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

henry classic v70

Juist dat is 'm Audatex, dan zat m'n spuiter er niet ver naast (schatte meteen tussen de € 2000,=/€ 2500,=)

JvW

Balen man.  >:( Ik lees het nu pas.

Ik heb zelf een vergelijkbare schade gehad vorig jaar (ook linkerachterportier en achterscherm). Bij mij zijn beide vernieuwd (deur 2e hands). Kosten waren toen € 3.650!  :o Is het misschien nu ook crisis in de schadeherstelwereld?  :eusa_eh: