Velgen versleten?

Gestart door Quota, 28-06-2010 16:55:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Quota

Hallo allemaal,

Na voor de tweede keer in drie jaar tijd met losse wielmoeren gereden te hebben... :eusa_wall: is de verklaring van de dealer nu dat het conische vlak in de velg te veel versleten is, waardoor de wielmoeren niet goed genoeg "pakken". Is iemand hiermee bekend en weet iemand misschien een oplossing hiervoor?

De dealer kwam met een aanbieding voor 4 nieuwe velgen voor 600 euro... :eusa_shifty:

arjenT5R

Heb je staal velgen of alu?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

elianmars

Het zou kunnen, maar ik heb er nog niet eerder van gehoord.

Quota

alu velgen (althans lichtmetaal)... het verbaast mij ook nogal, ik weet dat veel delen bij 4 ton wellicht versleten zouden kunnen zijn, maar de velgen zelf?

vind het wel zuur, want het is ook niet echt iets om uit te stellen als binnen  een week de wielmoeren weer zo los zitten dat de wielen er zo maar af kunnen lopen.  Vooral zuur omdat ik wegens een gebrek aan een alternatief (want dat zou dus bij meerdere tweedehandsvelgen net zo kunnen zijn) gelijk weer tegen 600 euro aan kosten zit te kijken.

Teddy81

Nou daar heb ik ook nog nooit van gehoord! Heb je je velgen wel op 140Nm vastgezet?
Raar verhaal van de dealer! ???

EdenAli

Misschien een truuk van de dealer om je een paar velgen aan te smeren en ze niet goed vastzet?
Ik noem maar wat.

Heb wel raardere dingen gehoord

francois

heb hier nog nooit van gehoort trek je de velg wel vast met 120 nm en kruislinks


gr

elianmars

Citaat van: Teddy81 op 28-06-2010 18:25:25
Heb je je velgen wel op 140Nm vastgezet?


Citaat van: francois op 28-06-2010 18:30:40
trek je de velg wel vast met 120 nm


Ja, hoeveel is het nou?  ;D


Ik heb altijd de wielen met een kruissleutel goed vastgezet. Er is nog nooit een bout los gekomen.


Ok, er heeft wel een paar keer een wiel los gezeten, maar dat kwam doordat ik was vergeten de bouten vast te draaien  :eusa_shhh: :eusa_shifty:

henry classic v70

1/4 slag voor het afdraaien........... :evil:

En inderdaad een raar verhaal........heeft totaal niets met kmstand of wat dan ook te maken.
Misschien, heel misschien zou de draad van de wielmoeren wat minder zijn geworden maar de conische kant van de velg lijkt mij iets voor de Efteling
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

arjenT5R

beetje loctite aan wielbouten doen  :D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Citaat van: Quota op 28-06-2010 16:55:06
Hallo allemaal,

Na voor de tweede keer in drie jaar tijd met losse wielmoeren gereden te hebben... :eusa_wall: is de verklaring van de dealer nu dat het conische vlak in de velg te veel versleten is, waardoor de wielmoeren niet goed genoeg "pakken". Is iemand hiermee bekend en weet iemand misschien een oplossing hiervoor?

De dealer kwam met een aanbieding voor 4 nieuwe velgen voor 600 euro... :eusa_shifty:

Wielbouten, bedoel je denk ik.

2e keer in 3 jaar tijd vind ik niet spectaculair.  Ik denk dat de kortste klap is om gewoon zelf een goedkope moment sleutel te kopen en de wielen om de 3 maanden eens na te zien. Ik heb vaag zo'n vermoeden dat je direkt na afleveren door de garage al kan aandraaien.
Mijn ervaring is dat je alu velgen rustig met 120-140 nm vast mag zetten ipv de voorgeschreven 110 nm. Vast zetten met een heeeel klein drupje olie op de draad (geen vet en al helemaal geen klodders). Eventueel een paar andere wielbouten proberen.

Henk855

Ik neem aan dat we allemaal ouder zijn dan een jaar of 10 en dat we de tijd dat we in sprookjes geloofde al lang voorbij zijn. Wat een onzin verhaal van deze dealer.

Sjors
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Sem

Citaat van: EdenAli op 28-06-2010 18:29:11
Misschien een truuk van de dealer om je een paar velgen aan te smeren en ze niet goed vastzet?
"Ik noem maar wat".

Heb wel raardere dingen gehoord

Tja.. zo kan ik er nog wel een paar bedenken...  ???  Ik denk dat de dealer het wel uit z'n hoofd laat op dit soort trucjes te verzinnen om een luttelle €.600,- te verdienen...

RRRRR_Ramon

Citaat van: elianmars op 28-06-2010 18:35:09
Ok, er heeft wel een paar keer een wiel los gezeten, maar dat kwam doordat ik was vergeten de bouten vast te draaien  :eusa_shhh: :eusa_shifty:

Dan helpt een momentsleutel ook niet...  ::)  ;D

Ik doe ook altijd 130 á 135 Nm i.p.v. de voorgeschreven 110. Dat lijkt echt los te zitten  :eusa_think:

On-topic:

Als de gaten en/of het conische gedeelte inderdaad uitgelubberd is dan is het einde oefening voor de velgen. Ik denk dat de dealer alleen maar voor veiligheid gaat. Je moet er niet aan denken dat er een wiel afloopt  :-\

Wat voor velgen krijg je voor die €600,- ?
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Ludo

Citaat van: elianmars op 28-06-2010 18:35:09
Ik heb altijd de wielen met een kruissleutel goed vastgezet. Er is nog nooit een bout los gekomen.

Als je ze goed vastzet met een kruissleutel, zit je al snel op 250-300Nm.
Lijkt me logisch dat ze dan niet loskomen.  ;D

Ik vind de verklaring van de dealer toch een raar verhaal.
Had hij ook enige onderbouwing, of is het natte vingerwerk?.