Velgen versleten?

Gestart door Quota, 28-06-2010 16:55:06

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

Citaat van: Ludo op 28-06-2010 19:14:24
Citaat van: elianmars op 28-06-2010 18:35:09
Ik heb altijd de wielen met een kruissleutel goed vastgezet. Er is nog nooit een bout los gekomen.

Als je ze goed vastzet met een kruissleutel, zit je al snel op 250-300Nm.
Lijkt me logisch dat ze dan niet loskomen.  ;D

Ik vind de verklaring van de dealer toch een raar verhaal.
Had hij ook enige onderbouwing, of is het natte vingerwerk?.

Het is een goede onderbouwing van dat hij het ook niet kan helpen.    ;D

Henk855

Citaat van: RRRRR_Ramon op 28-06-2010 19:02:19

On-topic:

Als de gaten en/of het conische gedeelte inderdaad uitgelubberd is dan is het einde oefening voor de velgen. Ik denk dat de dealer alleen maar voor veiligheid gaat. Je moet er niet aan denken dat er een wiel afloopt  :-\

Wat voor velgen krijg je voor die €600,- ?

Lijkt me echt heel sterk dat de wielgaten uitlubberen.
855R

Meeting foto's www.volvo850meetings.nl

Foto's kan je sturen naar: sjors855@gmail.com

Turbobiker

Als je echt met 5 losse boute rondrijdt kan er wel wat gaan lubberen. Maar in de praktijk zou je de bouten gewon weer aan moeten trekken met eventueel iets hogere kracht en zou alles in orde moeten zijn.

Ik heb zelf ook een keer flink gereden met losse bouten (tot het punt dat ik er één verloor...) en later nog eens bij een wielwissel gemerkt dat op één na alle bouten van een wiel nauwelijks vast zaten. Maar naderhand nooit meer problemen gehad.

Zet ze zelf op 130Nm vast
De Tussenpaus

zwamborn

Als de bouten met het juiste moment zijn vastgezet mogen ze gewoonweg niet vanzelf loskomen. 110 Nm is voorgeschreven; 10 of 20 meer zal nog niet zo'n probleem zijn, maar te vast is zeker ook niet goed. Ik heb zelf een keer een setje slobouten kunnen weggooien omdat ze te vast zaten (en 2 uur werk van de bandenman om mijn wielen er af te krijgen...).

De tip om Loctite te gebruiken was neem ik aan een grapje, want dat wil je echt niet! Niet voor niets smeren we ten slotte juist wat kopersmeer o.i.d. aan de bouten....

Te vast kan ook betekenen dat er haarscheurtjes ontstaan in de velg (kan ook komen door het in één keer vast draaien zonder het geleidelijk aan kruislings te doen); dat zou een verklaring voor het latere loskomen kunnen zijn. Verder zou ik eens goed kijken naar het naafgat van de velgen of de naaf zelf. Als de velgen maar moeizaam op de naaf gaan kan die aansluiting door corrosie (velg en/of naaf) ervoor zorgen dat de velg bij het vastzetten van de bouten niet helemaal aan zit, en later door het jutteren toch wat ruimte krijgt, met loskomende wielbouten als gevolg. Een second opinion is misschien een goeie optie?


850 Ra$ing

Citaat van: zwamborn op 28-06-2010 19:36:24
Als de bouten met het juiste moment zijn vastgezet mogen ze gewoonweg niet vanzelf loskomen. 110 Nm is voorgeschreven; 10 of 20 meer zal nog niet zo'n probleem zijn, maar te vast is zeker ook niet goed. Ik heb zelf een keer een setje slobouten kunnen weggooien omdat ze te vast zaten (en 2 uur werk van de bandenman om mijn wielen er af te krijgen...).

De tip om Loctite te gebruiken was neem ik aan een grapje, want dat wil je echt niet! Niet voor niets smeren we ten slotte juist wat kopersmeer o.i.d. aan de bouten....

Te vast kan ook betekenen dat er haarscheurtjes ontstaan in de velg (kan ook komen door het in één keer vast draaien zonder het geleidelijk aan kruislings te doen); dat zou een verklaring voor het latere loskomen kunnen zijn. Verder zou ik eens goed kijken naar het naafgat van de velgen of de naaf zelf. Als de velgen maar moeizaam op de naaf gaan kan die aansluiting door corrosie (velg en/of naaf) ervoor zorgen dat de velg bij het vastzetten van de bouten niet helemaal aan zit, en later door het jutteren toch wat ruimte krijgt, met loskomende wielbouten als gevolg. Een second opinion is misschien een goeie optie?


Helemaal mee eens, en het enige juiste antwoord.

Quota


Helemaal mee eens, en het enige juiste antwoord.
[/quote]

hmmm, ik zal deze week eens bij een andere dealer langs gaan, eens kijken wat die er van zegt. Voor de 600 euro krijg ik vier nieuwe 15" originele Volvo lichtmetalen wielen, volgens mij gewoon degene die er nu ook onder zitten.

Vorige week heeft de ANWB de moeren met 30 kg vastgezet. Hij vertelde dat het zo kon zijn dat het schroefdraad van de bouten op kon zijn.  Hij vond het ook wel toevallig dat dit de tweede keer in 3 jaar was dat het gebeurde. Wat mij het meeste bevreemd is dat het twee jaar geleden één dag na de beurt gebeurde, en dat het nu bijna twee weken na de beurt was...

"Grappig" was overigens wel dat de monteur aangaf dat 30 kg 300nm is en dat dat veel te veel was. Dat zou de bouten wel eens kunnen kosten! achteraf zegt hij dat de bouten er prima uit zien maar dat het aan de conische vlakken van de velg ligt.

Maar eens even kijken wanneer ik bij een andere dealer langs kan gaan. Dealer heeft wel gebeld om te vragen of de velgen hersteld zouden kunnen worden, en in harderwijk zou dat kunnen, maar dan kost het 114 euro per wiel excl. btw, montage en transport...

Wout309t

Gewoon zelf af en toe nasjorren met kruissleutel, niks aan het handje..
2011 V70 2.0T R-Design MT

zwamborn

En als het dan toch misgaat dan zie haalt het wiel je vanzelf in, weet je dat je beter even kunt stoppen... :D

Als een ANWB monteur (Wegenwacht?) je wielen heeft vastgezet heeft hij ook naar de naaf gekeken; normaalgesproken weten zij wel wat ze doen, dus dat zal het niet zijn (of je hebt het geluk 2 koekenbakkers achter elkaar te treffen...).
Heb je wel orginele Volvo-wielen c.q. bijpassende bouten? Als de hoek van het conische deel van de bouten niet gelijk is aan die van de boutgaten in de wielen is er een heel beperkt contactvlak; door uitlubberen zullen je bouten dan zeker snel los komen te zitten. Door met geweld aan te draaien zal het contact wel groter worden, maar daarmee worden de velgen wel verzwakt.
Conclusie blijft m.i. toch een goed 2e advies halen. Ik weet niet waar je woont, maar Hooftman in Waddinxveen, Alphen a/d/ Rijn, Woerden en Schoonhoven is goed (wel even echt goed advies vragen, dus niet even van een afstandje laten kijken), en in Aalsmeer heb ik al ruim 20 jaar prima ervaringen bij PFT ABO (vragen naar Hans).

Quota

hmm ik woon meer in het zuiden van het land. De wegenwacht heeft de wielen er niet afgehad, dus die zal niets gezien hebben aan de naaf.

EdenAli

momentsleutel heb ik hier wel liggen dus ko ze maar aandraaien

Quota

Citaat van: EdenAli op 28-06-2010 22:02:27
momentsleutel heb ik hier wel liggen dus ko ze maar aandraaien

Dank voor het aanbod, maar de monteur heeft ze gisteren al met 140 nm aangedraaid. Misschien toch zelf maar eens een momentsleutel kopen, ook handig bij de winterbandenwissel. Zijn er nog specifieke sleutels die aanbevelenswaardig zijn?

Na een nachtje slapen heb ik besloten om een second opinion te gaan halen deze week. Ik blijf het toch raar vinden dat als dit de oorzaak is, dat er dan ruim twee jaar zit tussen de eerste keer dat de bouten los lieten en de tweede keer. Heb nog wel bij de dealer aangegeven dat ik het netjes had gevonden als ze er tijdens de beurt op gelet hadden, want gisteren viel het de monteur ineens op dat de moeren niet gelijkmatig vast draaiden, maar in één keer vast zaten.

Misschien toch eens overwegen om naar een andere garage om te gaan kijken. Iemand nog goede tips voor zuid gelderland?

-D©©©L-

Het lijkt me de hoogste tijd voor een paar goede foto's.  :eusa_think:

peteRRR

#27
Als dat spul los zit moet je dat toch ook op een gegeven moment in het rij gedrag van de auto merken?
Heb nog nooit een wiel vast gezet met een moment sleutel en altijd goed gegaan,kruislings en gewoon
goed vast en af en toe eens controleren.
En wie draait die wielen altijd vast,is dat de dealert,want dan kan je hem wel eens op de vingers tikken.
En zijn ze dan alle 4 zo gezegd versleten?

Groet.
Blutsie bladie bleu,..ums de bletser bla die bla

Quota

Citaat van: -D©©©L- op 29-06-2010 08:36:35
Het lijkt me de hoogste tijd voor een paar goede foto's.  :eusa_think:

Vanavond hebben we het druk, maar ik kan eens kijken of ik een paar platen kan schieten, anders word het morgen.

Quota

Citaat van: peteRRR op 29-06-2010 08:54:04
Als dat spul los zit moet je dat toch ook op een gegeven moment in het rij gedrag van de auto merken?
Heb nog nooit een wiel vast gezet met een moment sleutel en altijd goed gegaan,kruislings en gewoon
goed vast en af en toe eens controleren.
En wie draait die wielen altijd vast,is dat de dealert,want dan kan je hem wel eens op de vingers tikken.

Groet.

Afgezien van de wisseling van winterbanden naar zomerbanden (die doe ik zelf, en inderdaad met kruislings "handvast" zetten en vervolgens alles kruislings aanhalen), is de dealer de enige die met zijn vingers aan de wielmoeren komt.