Ik kan de 'klonk' niet vinden.

Gestart door V70R-obert, 02-07-2010 13:35:42

Vorige topic - Volgende topic

V70R-obert

Wanneer ik mijn stuur in stilstand snel naar links- en rechts beweeg zit er aan het eind van de speling een 'klonkje' Deze 'klonk' hoor ik nu ook heel duidelijk bij hogere snelheden, helemaal nu na het vervangen van een stuurkogel mijn uitlijning niet helemaal goed is. De draagarmen en fusees staan op het lijstje.
Als een stuurhuis aan zijn eind is gaat deze dan lekken of komen er dan ook geluiden uit alsof er iets los zit?

UserID6342

Even een vraagje dan om je misschien beter van dienst te zijn.  Welke stuurkogel is vervangen, de binnenste of de buitenste.  Voor zover ik weet heeft een 850 / V70 4 stuurkogels in het totaal.  Kans is erg groot aanwezig dat de speling op een van de andere kogels zit.

V70R-obert

De buitenste is vervangen aan de linkerzijde. Ik zeg dit met een twijfel. Er zat speling op het linkerwiel omdat deze kogel uitgesleten was.

francois

kan ook de draagarmen zijn

gr

UserID6342

Francois heeft gelijk, zou ook nog een draagarm kunnen zijn.  Ik twijfel om eerlijk te zijn een beetje aan de deskundigheid van de garage in deze.  Wat ik nu zeg is een beetje lastig uit te voeren, hoop dat ik het goed uitleg, anders moet je het even door iemand anders laten doen:

Parkeer je auto met bv je rechter of linker voorwiel ergens strak tegen aan (stoeprand, etc. maakt niet uit), draai nu het stuur zodat je de knoek voelt, laat tegelijkertijd iemand anders even voelen aan je buitenste stuurkogel.  Als het goed is voel je deze ook mee op en neer gaan.  Zo niet laat de kijker dan kijken / voelen of het je buitenste of binnenste kogel is.  Voel je wel de buitenste kogel mee gaan maar het wiel niet, is je buitenste kogel defect.  Voel je de buitenste kogel niet op en neer gaan dan is je binnenste defect.

Misschien een beetje buts uitgelegd maar weet het even niet anders te doen.

V70R-obert

Bedankt, ik zal morgen je test uitproberen. Ik denk dat onze Volvo in de pubertijd terecht is gekomen. Misschien door het warme weer is er denk ik een veer gesprongen. Als de auto moet in-uitveren hoor ik voor de vertrouwde 'klonk' en nu achter een harde 'kloink'.
Bij de voorwielen is duidelijk iets mis. De auto is nerveus en zoekerig in zijn weggedrag, alsof hij continu last van aquaplaning/spoorvorming heeft.

V70R-obert

Nu ik had besloten deze R te houden moet het maar eens gebeuren. De R krijgt nieuwe:
schokbrekers, veren, draagarmen, stuurkogels, lambdasondes, motorsteunen, remmerij, diverse rubbers en leidingen en kabels en als dat klaar is wordt de aandrijflijn vervangen. Als ik dan nog één kraakje hoor steek ik hem in de fik.

FGG

Loop ook even de bouten van je subframe na. Dat was de oorzaak van de klonk bij mijn 850 destijds.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

rogerV701998

Citaat van: V70R-obert op 03-07-2010 11:33:13
Nu ik had besloten deze R te houden moet het maar eens gebeuren. De R krijgt nieuwe:
schokbrekers, veren, draagarmen, stuurkogels, lambdasondes, motorsteunen, remmerij, diverse rubbers en leidingen en kabels en als dat klaar is wordt de aandrijflijn vervangen. Als ik dan nog één kraakje hoor steek ik hem in de fik geef ik hem aan Roger.

:eusa_shifty: ;D

razorx

Citaat van: FGG op 03-07-2010 11:34:36
Loop ook even de bouten van je subframe na. Dat was de oorzaak van de klonk bij mijn 850 destijds.
Met die tip heb je mij indertijd heel erg geholpen.

Ik heb me toen suf gezocht. Voordeel was wel dat de andere rammelonderdelen (bodemplaat e.t.c.) nu ook stil zijn door de zoektocht en maatregelen.

thuur

Citaat van: V70R-obert op 03-07-2010 11:33:13
schokbrekers, veren, draagarmen, stuurkogels, lambdasondes, motorsteunen, remmerij, diverse rubbers en leidingen en kabels en als dat klaar is wordt de aandrijflijn vervangen. Als ik dan nog één kraakje hoor steek ik hem in de fik.

Neem dan wel de stabi-stangetjes mee, het zou anders zonde zijn van zo'n mooie R ;)

Gr ;D

Vulk

Die subframebouten, kan je die zomaar natrekken of moeten daar nieuwe in?
Zijn rekbouten, toch?

mehn

Citaat van: Vulk op 04-07-2010 20:17:32
Die subframebouten, kan je die zomaar natrekken of moeten daar nieuwe in?
Zijn rekbouten, toch?

Klopt, maar beter rekbouten natrekken dan ze los laten zitten ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ludo

Doe ze wel op het juiste moment.
Anders trek je ze zó over.  :eusa_whistle:  ;D
 :eusa_wall:

arjenT5R

Citaat van: Ludo op 04-07-2010 23:34:49
Doe ze wel op het juiste moment.
Anders trek je ze zó over.  :eusa_whistle:  ;D
 :eusa_wall:

als je hulk hogan heet misschien  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!