Dringend? Rammel in de stuurkolom?

Gestart door Entuscan, 21-02-2004 12:01:21

Vorige topic - Volgende topic

Entuscan

Ik had al een tijdje soms een vervelend rammeltje vanvoor in de wagen. Het was enkel niet altijd hoorbaar, vooral bij kleine repetetieve schokken (kasseien etc) . Maar ja je blijft er op letten, en ik heb de indruk dat na verloop van tijd de rammel toch wat luider werd.

Nu denk ik toch de Oorzaak en hopelijk bijgevolg de locatie gevonden te hebben.

Sinds een tijdje heb ik een Powerflex motorsteunrubber (zo'n dikke paarse) Deze geeft niet echt mee en tijdens het starten zit er dus meer een "slag" in de wagen.
Nu na wat opletten merkte ik op dat de rammel vooral bij het starten en afleggen van de motor duidelijk (zei het kort) te horen is. Aangezien het vanvoor IN de wagen is en enkel de stuurkolom davert bij het starten en afleggen van de motor moet de rammer daar wel ergens zitten.

MAAR misschien iemand enig idee of er daar iets zit wat nog wel eens wil losrammelen??
En zo ja is dat iets cruciaal, maw moet er dringend naar gekeken worden?

Ik ken wel bevriend met iemand die veel van Volvo's kent maar ik wil de vriendschap niet gaan misbruiken ... Ik kan moeilijk voor ieder zuchtje, kraakje of piepje bij hem gaan aankloppen. Ik ben al heel blij dat hij het onderhoud aan de wagen, en eventueel stukken repareren, wil doen.

Dus als iemand weet wat of waar? Het is misschien een gekend probleem.
Het heeft in ieder geval te maken met de Powerflex motorsteun en de hardere slag bij het starten.
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Entuscan

Net nog eens zitten zoeken en ik hoop dat ik iets gevonden heb.
Stuurkolom eens wat nader bekeken, overal eens aang geduwt en getrokken.

Het middenblok waar de hendels voor ruitenwissers, pinkers enz inzitten zit wat los. Niet Voor-Achter beweging maar wel een Links/Rechtse draai/kantel beweging.
Lijkt me niet echt zo te horen, toch ??

Het stuur zelf zit goed vast (dacht eerst al aan de klem om het stuur hoger/lager te zetten) en tijdens het rijden merk ik ook niets afwijkend kwa trillingen of andere die door het stuur zelf worden doorgegeven.

Enig idee of ik deze middenblok zelf eens kan nakijken?
Ik ga nl. volgende zaterdag pas naar men maat voor het klein onderhoud maar aangezien er toch nog wat km's tussen vandaag en volgende zaterdag zitten ;)

Het middenblok lijkt me in 2 delen gemaakt te zijn, maar ik zie niet dadelijk hoe dit opengaat (geen schroefje of zo te bespeuren). click-systeem misschien?

enige nuttige tips zijn altijd welkom ;)

konniekip

middenblok zit bij mij ook wat los, kan ik ook naar links/rechts wat bewegen. Lijkt me dat dit hoort.

Reitse

Ik weet niet of je een '92 GLT met een 99 (?) V70R AWD kan vergelijken...

Entuscan, wat je zou kunnen probere is achter je motorblok duiken en eens voelen aan de stuurstang/stuurhuis. Kijken of daar wat speling zit?

Entuscan

GEVONDEN ;)

Pff was niets om me zorgen over te maken, maarja je bent er dan toch niet gerust in.
Was vanmiddag bij men maat langsgeweest. Die klopt eens opzij tegen het stuur, weinig rammel. Klopt eens vanboven op het stuur, veel rammel = conclusie zit normaal niet in de stuurkolom of andere.

Panneel onderkant dashboard eens losgemaakt om zeker te zijn, niets te vinden. Nog es op het stuurgeklopt Aha reactie.
Panneel onderkant tegen de middeconsole losgemaakt en de rammel gevonden.

Was een grote schroef onderkant vd middeconsole die ze bij de dealer niet goed vastgezet hebben toen ze men kachelrad hebben vervangen.
Er loopt zo'n stang/bar onder het dashboard en die zit daar vastgemaakt. Met als gevolg dat als het stuur op/neer trilt heel die stang nu dus mee op en af ging en rammelde aan het bevestigingspunt.

Was welgetelt 5 minuten werk, zo zie je maar toch handig er iets van kennen.

denkweb

Op losse schroeven... dus.

We maakten ons al zorgen  ;D

855-Champagne

Nu beb je nog tijd voor dat soort grappen ;D