Ook koelvloeistof verlies(Update2)

Gestart door rico, 04-07-2010 11:59:54

Vorige topic - Volgende topic

rico

Sinds een week of 2 verlies ik best veel koelvloeistof,gister een rit van 250 km waarbij ik voorafgaand heb gecontroleerd,niveau zat net onder max.

Vanmorgen gecontroleerd en niveau zat net boven minimum,vervolgens bijgevuld en motor laten draaien om te checken of fan aansloeg(wat hij deed) en dop van expantievat losgedraaid vervolgens kwam het niveau tot boven maximum uit met draaiende fan?

Samenvattend geen zichtbare lekkage bij expantievat of aansluitingen,vloeistof is helder van kleur,borrelt niet en ook geen witte rook uit uitlaat.

Ook geen mayo aan peilstok,ik heb veel topics door gespit maar eigenlijk alles gecontroleerd. ???

Als er nog andere optie's zijn hoor ik het graag.

volvobug

Voel eens in het interieur aan de vloermatten of die nat zijn, links en rechts van de middenconsole. Verwarmingsradiateur in het kachelhuis of een van de aansluitingen in de auto kunnen ook nog lekken.
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

Ludo

Zie je ook geen koelvloeistof onder de auto?.

Nooit bijvullen tot maximum, als de motor koud is.
Vullen tot het midden van min-max is voldoende.
Als je gaat rijden/blazen komt het peil vanzelf tot max, met als voordeel dat het overdrukventiel niet opengaat.

heutink

8)
had ik een paar weken geleden ook........niks geen sporen van koelvloeistof en toch 1 liter per week weg.... ???
gelukkig gevonden......het einde van de overloopslag zit met een torx 20 geklemd op een metalen spruitstuk. Als de klem niet helemaal vast zit, lekt het daar vloeistof.
Je ziet het niet want het metalen spruitstuk is heet, en de vloeistof verdampt ter plekke.
Misschien is het bij jou ook zo?
:D
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

rico

Citaat van: volvobug op 04-07-2010 13:47:07
Voel eens in het interieur aan de vloermatten of die nat zijn, links en rechts van de middenconsole. Verwarmingsradiateur in het kachelhuis of een van de aansluitingen in de auto kunnen ook nog lekken.

Kachelradiateur is 2 mnd geleden vervangen en lekt gelukkig niet
Citaat van: Ludo op 04-07-2010 13:49:55
Zie je ook geen koelvloeistof onder de auto?.

Nooit bijvullen tot maximum, als de motor koud is.
Vullen tot het midden van min-max is voldoende.
Als je gaat rijden/blazen komt het peil vanzelf tot max, met als voordeel dat het overdrukventiel niet opengaat.

Dit wist ik niet,maar ik dacht altijd bijvullen tot max alleen bij koude motor weer wat geleerd.
Kan ook geen vloeistof onder auto vinden

erwin69

Citaat van: heutink op 04-07-2010 13:58:47
8)
had ik een paar weken geleden ook........niks geen sporen van koelvloeistof en toch 1 liter per week weg.... ???
gelukkig gevonden......het einde van de overloopslag zit met een torx 20 geklemd op een metalen spruitstuk. Als de klem niet helemaal vast zit, lekt het daar vloeistof.
Je ziet het niet want het metalen spruitstuk is heet, en de vloeistof verdampt ter plekke.
Misschien is het bij jou ook zo?
:D
evt koelvloeistoflekkage kun je wel zien aan leksporen die een beetje wit opdrogen. Het dunne slangetje op het thermostaathuis lekte bij mijn auto iets, heb het verholpen vorige week bij het vervangen van de motortemp. zender en de thermostaat. ff goed schoongemaakt, en een nieuwe slangklem er op  e voila

arjen850

Bevestiging kachel slang aan het blok, daar willen ze ook wel lekken(was bij mij het geval) lekte alleen wanneer het systeem op snelweg druk kwam, bij stationair niets te zien..
Kun je heerlijk bij komen :evil:

Rijns_t5r

zijkant radiateur,waar de kunstof zijkanten op het alluminimum zit vast geklemt,willen ook wel eens gaan lekken.

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

rico

Aangezien ik nog steeds ergens een spook lekkaage heb nu afspraak gemaakt met Volvo-Dealer om het systeem onder druk te zetten om dit irritante lek te vinden,ze zijn alleen wel erg druk aangezien ik pas volgende week maandag terecht kan.

Wordt vervolgd.

rico

Vanmorgen naar de dealer om het koelsysteem onder druk te zetten,ik was zo vrij om zelf de werkplaats in te lopen om even mee te kijken.
Eerste diagnose is, geen uitwendige lekkage gevonden alleen de loelslang die naar de waterpomp loopt heeft wel wat gelekt in het verleden maar was nu onder druk droog,hij heeft deze nog wel iets kunnen aandraaien maar volgens monteur zou dit niet de hoeveelheid verlies verklaren.

Ook waterpomp lekte nie,t heeft 2 keer alles nagelopen waar ik bij was.
Hij heeft zelfs de druk nog wat verhoogd t.o.v normaal maar ook toen nix te zien.

Optie's: Hij dacht eventueel aan een klein scheurtje in de kop,maar als dit inderdaad zou zijn verklaart dat niet de hoeveelheid die ik verlies ongeveer een ltr op 200 Km,tevens heb ik geen symptomen die daar op duiden.

Zal het nu weer gaan monitoren en hou jullie op de hoogte.

Misha

Werkt dat op druk brengen eigenlijk ook fatsoenlijk  met een koude motor en dichte thermostaat ?
En zit bij de 850 de kachelradiator voor of na de thermostaat ?

Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

rico

Citaat van: Misha op 19-07-2010 10:52:04
Werkt dat op druk brengen eigenlijk ook fatsoenlijk  met een koude motor en dichte thermostaat ?
En zit bij de 850 de kachelradiator voor of na de thermostaat ?

Dit gebeurde bij niet draaiende motor in eerste instantie na een half uur ook met draaiende motor!

henry classic v70

Heb je alle slangenklemmen nagekeken?
Vaak dat verroeste slangenklemmen bij beweging van de wagen wel lekken
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

rico

Citaat van: henry classic v70 op 19-07-2010 16:01:40
Heb je alle slangenklemmen nagekeken?
Vaak dat verroeste slangenklemmen bij beweging van de wagen wel lekken

Hebben zo goed als alle slangen nagekeken maar hwaren geen 1 van alle verroest of iets dergelijks.

Berserker

Ik heb zelf ook koelvloeistof verlies, na 2 weken rijden moet ik er een halve liter vloeistof bij gieten, maar ik zie nergens vloeistof lekken als de auto stationair stilstaat na rijden. (ook geen natte plekken in de auto)
Mijn meter geeft 3 uur aan als de auto warm is en komt niet hoger of lager tijdens het rijden.
Zou dit mijn thermostaat zijn? Mijn temperatuur sensor is 2 weken geleden vervangen.