tanken van Gas lukt niet

Gestart door michel500, 04-07-2010 17:42:32

Vorige topic - Volgende topic

michel500

Gisteren was de LPG tank redelijk leeg , dus dacht even tanken, dat lukte niet, slechts 1/2 liter kon erbij.
andere pomp geprobeert, zelfde resultaat.

nu lees op op het forum dat dit mogelijk een probleem met de 80% vlotterregeling kan zijn.
iemand een tip hoe ik dit kan uitproberen voordat ik daar een nieuwe voor ga kopen.
ter info, mijn auto Volvo 850 2.5 20v 1996 met verdamper G3 installatie
graag reacties
ik woon in de regio van amstelveen

gr
Michel
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor
850 20v 1996 LPG->V70RAWD 1997->V70 2.0T5 1997 LPI

mehn

Probeer morgenvroeg eens. Heeft vaak met de temperatuur in de tank te maken.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

joebar

Heb je een vialle installatie?
Als je de appendagekast openmaakt op de tank, dan heeft je aansluiting van de vulslang op de tank een grotere messing geval.
Alnders gezegd, bij een normale installatie zit daar alleen een messing 90 graden koppeling . Vialle heeft lang een klep daar gebruikt, die regelmatig kapot gingen, die kun je er uit halen door de schroeven los te maken, en dan het klepje eruit te halen...
Dan kun je weer tanken, je hebt nu alleen je slang volgepompt, oh ja als je het klepje eruit haalt loopt de tank na het vullen niet leeg hoor, in je buitenvuller zit ook een terugslagklep

michel500

ik heb een originele Volvo gas installatie, maar de beschrijving van de slangaansluiting lijkt wel.
daar zit een +/-30mm schroefdraad in de tank, en daarin een haaks messing koppeling met daarin een dunnere 90 graden bocht naar de vulslang, ik zie daar dus geen schroeven.
wel zit er in het midden een zwart klepje met schroeven.

ik kan wel even een foto maken als dat helpt.
zal ik gelijk even gaan doen.
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor

KIM

Wacht inderdaad maar even.
Het komt vaker voor dat bij lege tank en hoge temperatuur het vullen niet lukt.
Grote kans dat het morgenochtend gewoon goed gaat.

michel500

bedankt voor de tips, Ik ga eerst maar even op een ander moment  tanken, was midden op de dag met nog +/-10 liter in de 60 liter tank.
nu nog de vraag LPG helemaal leegrijden ? of nu even op benzine gaan rijden ?

fotos van de tank aansluitingen + handleidingen

V70 N T5 2001 automaat
hiervoor

marnixdev

Ik zou als ik jou was de gastank niet leegrijden. Ik heb het ook niet van mezelf maar doordat de druk zakt als je tank leeg is krijgt je motor op dat moment een te arm mengsel, dit arme mengsel brengt vaak back-fire's met zich mee, die dan weer op hun beurt de luchtfilterbakken en/of luchtmassameters slopen.

Dit verhaal weerhou mij er in ieder geval van de gastank leeg te rijden.

Marnix

Ludo

Citaat van: marnixdev op 04-07-2010 23:19:49
Ik heb het ook niet van mezelf maar doordat de druk zakt als je tank leeg is krijgt je motor op dat moment een te arm mengsel,

Dat is niet omdat de druk zakt, maar simpelweg omdat de motor niet meer van brandstof voorzien kan worden.
De tank is immers leeg.  ;)
Met 10 liter moet je minstens nog 80km kunnen rijden.

's ochtends is de druk in de tank lager, daardoor lukt tanken dan vaak beter.
Ook als je bv een dag de installatie niet gebruikt.
Het is trouwens een Vialle AMS systeem.

evanmandos

Vialle AMS heeft dit wel vaker, heb 2 auto's met die installatie gehad die allebei zo nu en dan ruzie met de 80% klep hadden wat resulteerde in niet willen tanken of juist veel te vol willen tanken ;P

gewoon op de (koele) ochtend even tanken, gaat het ongetwijfeld weer goed en zal het vast weer maanden duren voor het probleem zich weer voordoet(zoniet, dan is de 80% klep echt gar aan het worden en tijd voor vervanging)

heb overigens in de v70 een omvl installatie liggen, geen gezeur met de klep, maar wees toch maar blij met je vialle installatie hoor, stukken fijzinniger in brandstofdosering dan omvl!

)()()sT

michel500

heb weinig gereden deze week, nu 1 keer geprobeert te tanken, ging er 4 liter bij ?????

heb nu de bedrading nagekeken en vond de 3 amp zekering erg gecorodeerd, dus schoongemaakt en vervangen.
nu heeft de wagen moeite met het laten zien (wisselen ) van de tank inhoud van Benzine en Gas.

ergo het is me niet duidelijk of de tank nu vol  of leeg is.  ik wil dus nu zowel gas leeg als benzine laag 10 Liter gaan rijden, maar geen ritten op het programma dus moet het mar even wachten.....
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor

)()()sT

Hmmm vervelend.
Ik had vorig jaar met mijn vrijwel nieuwe LPi installatie ook ineens dat ik er niks bij kreeg.
Athans... met een aardig lege tank had ik maar 15 liter getankt (volgens de meter) en er ging niks bij.
Het rare was dat mijn niveau aanduiding wel erna op "vol" stond. Dus misschien heeft de pompbediende toen tóch gereset tijdens mijn tankbeurt.
Echter, na 40 km. kreeg ik er weer maar 1 liter bij in de avond... Na 2 dagen kon ik wel weer gewoon tanken.

Succes.

joebar

Je hebt inderdaad geen 80% klep van vialle, maar gewoon een standaard....
Het 4kante ding in het midden is je tankmeter....
Ik denk dat je 80% vulklep is blijven steken, dat is een heel simpel systeem, een vlotter met een excentrisch schijfje eraan dat een kogel voor je vulgat duwt als de vlotter hoog genoeg is.
paar tikjes met een kunststof hamer wil wel eens de oplossing bieden, lukt dat niet dan moet er een nieuwe klep in...
Wat je nog kunt controleren, op de vulaansluiting op je tank moet een pijltje staan wat 100% naar boven moet wijzen, is moeilijk te herkennen, soms alleen een ^ teken in het messing geslagen

joebar

heb toevallig vandaag de 80% klep er bij mij uitgehaald en vastgezet, zodat ik de tank helamaal vol kan kieperen, scheelt toch weer 100 km extra.......

Ja ik weet dat het niet mag, maar de veiligheidsklep gaat eerder open dan dat de tank barst, dus daar ben ik niet bang voor

michel500

dat is interesant, kan je vertellen hoe je dat hebt gedaan ?

gr
michel
V70 N T5 2001 automaat
hiervoor