Bergaf met caravan en automaat

Gestart door Ralph, 07-07-2010 20:11:46

Vorige topic - Volgende topic

Ralph

Afgelopen herfstvakantie zijn we naar Zwitserland geweest.
Na een paar leuke bochtjes bergaf begon de remwerking wat minder te worden en de remmen te roken  :eusa_whistle:
Nu heb ik (naar mijn mening) netjes gereden, pompend remmen, afremmen op de motor. Nu moet ik  zeggen dat het makkelijker is om met een handgeschakelde bergaf te gaan dan met een automaat, tenminste, ik vind het fijner.

Nu ga ik komende vakantie met Volvo en sleurhut van 1300 kg naar Noorwegen. Aangezien ik daar ook het een en ander kan verwachten heeft iemand misschien wat goede tips om heelhuids de bergen af te komen zonder rokende remmen en zo.
Ligt absoluut niet aan mijn rijstijl of zo hoor.......... :eusa_shifty: :eusa_shifty:

In Zwitserland reden we zonder caravan, vandaar dat ik wel een beetje huiverig ben voor een rit door de bergen mét caravan.
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af. Dat scheelt 2 glazen.

francois

werkt de oploop rem wel goed van je caravan
deze moet ook remmen als je berg af gaat als jij remt

probeer zo veel mogelijk op de motor af te remmen

gr

Lampje

Schakel gerust van 3 naar L boven de 50 km/u. Er zit wat logica ingebakken waardoor hij dan keurig in zijn 2 gaat rijden. Daaronder knalt hij in de 1 en is minder goed bruikbaar.

capri

Gevaar in de bergen rijden met een caravan zijn meestal je remmen van je caravan.
Bij het dalen bestaat het gevaar dat je oplooprem constant word aangesproken, gevolg warm lopende remmen en je lagers gaan naar de .......... :-X  

Ooit eens een break control gemonteerd op een caravan, deze werkt via de remlichten van je auto.    

Henkien1956

Ik heb ook vaak met een automaat en een caravan van 1350 kg in de bergen gereden. Afremmen op de motor doe je door handmatig terug te schakelen. Er zit meer gevaar in het remmen van de caravan.
Overigens geldt bergop voor mij ook dat je zelf op tijd moet terug schakelen. De automaat doet dat zelf veel te laat!
Ik gebruikte trouwens ook vaak de "power"knop (MB Vito) hierdoor blijft de motor beter op toeren en schakelt later door naar een hogere versnelling.
Ga in augustus voor het eerst met de V70N aut. op reis. Maar zien hoe dat gaat.

KIM

Je zult ook je snelheid moeten aanpassen naar beneden.
Stelregel is dat je dezelfde versnelling naar beneden gebruikt als degene die je naar boven gebruikt. In het geval van een automaat zal de snelheid hiervoor een betere indicatie geven.

Zoals gezegd; de remmen van de caravan zijn eigenlijk problematischer, weet ik ook uit eigen ervaring.

UserID6342

Niet om ff de gezellige vakantiesfeer hier te bederven, maar met alle respect vraag ik mij dan toch af met wat voor spul jullie op vakantie gaan ??  Ik rij al jaren aan een stuk naar Italië (zelfs meerdere keren per jaar omdat mijn zoon daar woont), voor 90% ook nog met een flinke caravan erachter (met zeer verschillende trekauto's) en nog nooit, lees nog nooit, problemen met remmen / lagers / etc. gehad van de caravan.  Niet met het lichte spul van net 1000kg en ook niet met het hele zware spul zoals Wheippert, Tabbert, etc. 

Ook met deze echt zware jongens wel eens de Gotthard overgemoeten en ook (betaalde) hulp gekregen van een Zwitserse Boer met tractor die zich de krullen uit de broek lachte van al die vakantiegangers.  Maar nog nooit problemen gehad zoals jullie die omschrijven.  Overigens waren de trekauto's zowel handbakken als automaten.

KIM

Nou, gewoon goed spul....
Misschien dat de oplooprem iets strakker gesteld zou kunnen worden. 1200 kg duwt de boel best op hoor.

capri

Citaat van: Dirk342 op 07-07-2010 22:56:10
Niet om ff de gezellige vakantiesfeer hier te bederven, maar met alle respect vraag ik mij dan toch af met wat voor spul jullie op vakantie gaan ??  Ik rij al jaren aan een stuk naar Italië (zelfs meerdere keren per jaar omdat mijn zoon daar woont), voor 90% ook nog met een flinke caravan erachter (met zeer verschillende trekauto's) en nog nooit, lees nog nooit, problemen met remmen / lagers / etc. gehad van de caravan.  Niet met het lichte spul van net 1000kg en ook niet met het hele zware spul zoals Wheippert, Tabbert, etc. 

Ook met deze echt zware jongens wel eens de Gotthard overgemoeten en ook (betaalde) hulp gekregen van een Zwitserse Boer met tractor die zich de krullen uit de broek lachte van al die vakantiegangers.  Maar nog nooit problemen gehad zoals jullie die omschrijven.  Overigens waren de trekauto's zowel handbakken als automaten.

Wij krijgen regelmatig caravans terug in onze werkplaats met kapote lagers en de remvoeringen los in de trommels
Caravan rijden in de bergen moet je leren.

UserID6342

Citaat van: capri op 07-07-2010 23:56:42

Wij krijgen regelmatig caravans terug in onze werkplaats met kapote lagers en de remvoeringen los in de trommels
Caravan rijden in de bergen moet je leren.

+ 1, is ook gewoon zo, maar lees ook dat met caravan in bergen rijden gewoon nadenken is en heel veel anticiperen.  Nu ben ik echt geen lieverdje op de weg, zo is het ook weer niet, maar ik zit me al groen en geel te ergeren aan de Nederlanders met caravan (en daar hoor ik dus vaak zelf ook bij) zodra ze de grens zijn overgestoken hier bij Kleef.  Wat een mongolen vaak.  Kijk in Dld maar eens rond vakantietijd wie met stukken langs de weg staan met een caravan, bijna 80 % zijn het Nederlanders.  Meestal zijn de brokken dan veroorzaakt door of idioot uitgevoerde inhaalacties, of slecht onderhoud van het spul.

Ook ik ken helaas mensen die nooit nergens naar kijken, de caravan zo uit de stalling erachter knopen en lekker op vakantie gaan :(  Dat is helaas vragen om brokken onderweg.

Ge-edit ivm spelfouten

)()()sT

Over caravans gesproken... ik blijf me toch weer verbazen wat voor bakken er achter auto's als Peug. 308, Audi A3 etc. hangen... Ongelofelijk.

Rob850turbo

Rob850turbo

max snelheid voor frankrijk:

Personenauto's
Is het maximum toelaatbaar gewicht van de personenauto plus het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhangwagen niet meer dan 3.500 kg? Dan is de maximumsnelheid 130 km/u.

Is het maximum toelaatbaar gewicht van de personenauto plus het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhangwagen meer dan 3.500 kg? Dan is de maximumsnelheid 110 km/u.

Bestelauto's
Is het maximum toelaatbaar gewicht van de bestelauto plus het maximum toelaatbaar gewicht van de aanhangwagen niet meer dan 3.500 kg? Dan is de maximumsnelheid 130 km/u.

Eric

Citaat van: )()()sT op 08-07-2010 08:58:19
Over caravans gesproken... ik blijf me toch weer verbazen wat voor bakken er achter auto's als Peug. 308, Audi A3 etc. hangen... Ongelofelijk.

Juist! Is een beetje een hobby van me omdat ik veel op de weg zit. "Spelletje mag het wel mag het niet"
Kenteken van caravan en auto opschrijven en op RDW site eens opzoeken. Kom je rare combis tegen hoor!   :o
245GL 1980 => 850 T5 1994 => V70R 1998 => Ford Mondeo 1.6Tdci Titanium Econetic Lease

)()()sT