Bevestigingsbout rotor afgebroken! Rotor + verdeler in gruzelementen!

Gestart door CharlieFox, 09-07-2010 12:52:56

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Vond de auto al een tijdje wat "stoterig" rijden. Blijkt dat de hele verdeler, stofkapje en rotor zwaar beschadigd zijn en onder het gruis zitten. Centrale bout (loopt verticaal door de rotorplaat heen) is afgebroken. En ja:

Het laatste stukje bout zit nog in de nokkenas! Man, man, hoe krijg ik dat er nu weer uit? Ga 't proberen met boortje en linkse tap.

Weet iemand of zo'n (speciaal gehard, zwart uitziend) boutje los te koop is, of wordt het hele rotorplaat of wellicht meer aanschaffen?
:eusa_wall:
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

pwassink

Citaat van: CharlieFox op 09-07-2010 12:52:56
Vond de auto al een tijdje wat "stoterig" rijden. Blijkt dat de hele verdeler, stofkapje en rotor zwaar beschadigd zijn en onder het gruis zitten. Centrale bout (loopt verticaal door de rotorplaat heen) is afgebroken. En ja:

Het laatste stukje bout zit nog in de nokkenas! Man, man, hoe krijg ik dat er nu weer uit? Ga 't proberen met boortje en linkse tap.

Weet iemand of zo'n (speciaal gehard, zwart uitziend) boutje los te koop is, of wordt het hele rotorplaat of wellicht meer aanschaffen?
:eusa_wall:

Probeer voordat je gaat boren en tappen eerst eens of je het afgebroken eindje niet
met een beiteltje, priem of schroevendraaier en wat beleid los kan tikken.

Als de spanning van de bout af is wil dit vaak wel met enig priegelwerk, mits er een
randje of breukvlakje is waar je "vat"  op kan krijgen ..

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Wout309t

Met een centerpunt kan je ook vaak nog wel wat uitrichten...
2011 V70 2.0T R-Design MT

arjenT5R

Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

CharlieFox

Topic van Thuur gelezen. Ja, dit heb ik dus exact ook zo, alhoewel iets minder schade aan rotor en verdeler. Ik ga voor de methode 4 mm boortje. Wellicht komt het stukje bout ook los en met terugdraaien van de boor komt ie dan wellicht mee.

Anders een linkse tap in het gaatje draaien en heel, heel voorzichtig voelen of het restant bout eruit wil. Ik begin er morgen aan. Auto zondag nodig  ???

Keep you informed ...
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

arjenT5R

probeer een centreerbusje ofzo te maken als je gaat uitboren met 4mm....
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

CharlieFox

GELUKT!!!!  :eusa_pray:

Het ging heel simpel. Slechts 5 min. werk of zo. Ik heb 'n 3.2 mm boortje gebruikt. Heb ik er genoeg van. Overblijfsels uit m'n vorig vakgebied. Inboren, beetje in de goede richting duwen/dwingen, al borend. Ca 5 mm diep. Dikke linkse tap erop gezet. En klusje geklaard.

Nu de bout nog ergens zien te scoren! Ik durf er geen huis tuin en keuken bout in te zetten.

Alhoewel, las in de topic van Thuur dat die bout niet echt veel krachten opvangt. Dat is eigenlijk ook wel weer zo ...

evanmandos

gefeli CharlieFox :)

die 3.2mm boortjes die jij waarschijnlijk ook in die mooie rode vierkante doosjes hebt zijn echt  tha bomb :D knappen niet snel en zijn hard genoeg om waardan ook in je auto te boren... voor bouten even kijken of er een Fabory in de buurt zit, aan de balie kun je per stuk kopen en die hebben alles(sterkte 10.9 of 12.nogwat moet meer dan goed zijn)