Spuiters / Lakdeskundigen ter beoordeling van dit probleempje ?

Gestart door Misha, 12-07-2010 10:29:11

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Goedendag,
Ik heb toch een kleine irritatie nav het spuiten van de afdekkapjes in mijn bumper.

Deze heb ik gespoten met -volgens mij- de juiste procedures en met de juiste materialen: toch zijn ze een week later verkleurd, donkerder geworden.

Ter vergelijk : Zo was het bij montage :

En zo is het een week later..

Het materiaal van de afdekkap is een soort kunststof hars, deed me wat aan PUR denken maar dan zonder bubbels.

De door mij gebruikte methode :

- Ontvet en licht opgeschuurd
- Motip grijze primer op ACRYLbasis gebruikt in 3 dunne lagen, laten drogen
- licht opgeschuurd en schoongemaakt en laten drogen

De volgende dag gespoten met een 10-tal laagjes Volvo - Ashgold metallic lak op ACETON basis.  Goed laten drogen, geen reacties gezien, goed op kleur. Goed laten drogen

Dan een paar uur later gespoten met een 10-tal laagjes bijbehorende blanke lak op ACETON basis.
De boel weer laten drogen, buiten in de zon, erg goed en glad resultaat.

De volgende dag gepast, zowel kleur als pasvorm perfekt. 

Tot een week later dus, opeens een tint of wat donkerder  ???

Ik vind het niet erg om nog een keer zo'n excercitie te doen, maar dan wil ik wel weten wat er fout ging en hoe ik dan kan voorkomen..
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

reneetje

Citaat van: Misha op 12-07-2010 10:29:11
Goedendag,
Ik heb toch een kleine irritatie nav het spuiten van de afdekkapjes in mijn bumper.

Deze heb ik gespoten met -volgens mij- de juiste procedures en met de juiste materialen: toch zijn ze een week later verkleurd, donkerder geworden.

Ter vergelijk : Zo was het bij montage :

http://viva-volvo.nl/V70L2/33.jpg

En zo is het een week later..
http://viva-volvo.nl/V70L2/knipper.jpg

Het materiaal van de afdekkap is een soort kunststof hars, deed me wat aan PUR denken maar dan zonder bubbels.

De door mij gebruikte methode :

- Ontvet en licht opgeschuurd
- Motip grijze primer op ACRYLbasis gebruikt in 3 dunne lagen, laten drogen
- licht opgeschuurd en schoongemaakt en laten drogen

De volgende dag gespoten met een 10-tal laagjes Volvo - Ashgold metallic lak op ACETON basis.  Goed laten drogen, geen reacties gezien, goed op kleur. Goed laten drogen

Dan een paar uur later gespoten met een 10-tal laagjes bijbehorende blanke lak op ACETON basis.
De boel weer laten drogen, buiten in de zon, erg goed en glad resultaat.

De volgende dag gepast, zowel kleur als pasvorm perfekt. 

Tot een week later dus, opeens een tint of wat donkerder  ???

Ik vind het niet erg om nog een keer zo'n excercitie te doen, maar dan wil ik wel weten wat er fout ging en hoe ik dan kan voorkomen..

Kunstof delen worden eerst voor bewerkt met een goedje, mijn spuiter noemt dat "weekmakers" , als de officiele benaming is weet ik niet maar mis deze stap wel in jouw proces... :-\
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

henry classic v70

Zou het niet mogelijk zijn dat acryl en aceton elkaar niet "verdragen" waardoor de acryllaag gaat werken op de acetonlaag
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

pwassink

Citaat van: henry classic v70 op 12-07-2010 12:37:35
Zou het niet mogelijk zijn dat acryl en aceton elkaar niet "verdragen" waardoor de acryllaag gaat werken op de acetonlaag

Een oude leermeester van mij had altijd de slogan, "als t in aceton niet oplost dan lost t niet op"
alle kans dat de onderlaag van de primer erdoorheenkomtkruipen.

Wat reneetje bedoelt is vermoedelijk kunstofprimer voor bepaalde kunstofsoorten
is het wel handig dat te gebruiken, maar lang nie voor alles .
Additionele weekmakers (bv elasto-activ van sikkens) gebruik je enkel op enorm flexende ondergrond,
denk hierbij aan die 70'er jaren foamachtige spoilers, en ik gebruik het ook op Linnen
bespanning van oldtimer vliegtuigen, anders schilfert de lak er zo af bij beweging. 

(en tav oplossen  nee ik weet dat er ook koningswater bestaat, maar das echt troep ..)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

francois

hoe oud was de spuit bus van de blanke lak (te oud slaat geel uit)
als het te warm is heb je ook kans op verkleuring van de blanke lak

gr

Misha

Citaat van: francois op 12-07-2010 21:04:58
hoe oud was de spuit bus van de blanke lak (te oud slaat geel uit)
als het te warm is heb je ook kans op verkleuring van de blanke lak

gr
Spuitbussen had ik nieuw, speciaal besteld bij Volvo.

Te warm zou dan kunnen, aan de andere kant: in zo'n spuitcabine is het toch een graad of 70 ?
Hij was echt een paar dagen perfekt zonder enige verandering, dit is echt van de laatste warme en zonrijke dagen..

wepster

het kan ook zijn dat de droog tijd tussen de lak en de blanke lak te lang is geweest dan verkleurt het spul ook heb ik namelijk ook al een keer voor gehad en toen advies gevraagd aan een spuiter die tot de constateering kwam dat mijn droogtijd tussen bijde lakken te lang was waardoor de blanke lak geen goede overgang vond in de kleur wat tot verkleuring heeft geleid

pwassink

Citaat van: wepster op 12-07-2010 21:19:28
het kan ook zijn dat de droog tijd tussen de lak en de blanke lak te lang is geweest dan verkleurt het spul ook heb ik namelijk ook al een keer voor gehad en toen advies gevraagd aan een spuiter die tot de constateering kwam dat mijn droogtijd tussen bijde lakken te lang was waardoor de blanke lak geen goede overgang vond in de kleur wat tot verkleuring heeft geleid

Kan, maar nat-op-nat spuiten is ook heel kritisch qua droogtijd, en met verschillende type lak
bijna altijd drame. Een verfsysteem van een en dezelfde leverancier en gecontroleerde omgeving is
noodzaak, niet echt schuurtjeswerk dus meestal.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Misha

Citaat van: wepster op 12-07-2010 21:19:28
Was het toen ook pas na een aantal dagen ?

Ik moet wel zeggen dat ik bij de vorige keren telkens maximaal 10 minuten heb gewacht tussen kleur en blank, en nu een uur of 2. En het was buiten, dus het droogde erg snel.

Hans Duiven

het combineren van acryl- en zgn alkyd lakken gaat niet goed samen.

Ik vermoed dat hierdoor verkleuring is ontstaan.

Uithuilen en opnieuw beginnen!

Hans

Misha

Citaat van: Hans Duiven op 12-07-2010 21:41:59

Hans

Ik heb me laten vertellen dat ze op elkaar inwerken als niet 1 van de twee compleet is uitgehard.
En dat herken ik ook wel, iedereen heeft wel eens zo'n mooi niet uithardend craquelé  projektje gemaakt.

Daarom is de grondlak ook ruim van tevoren en gedaan en was hij compleet uitgehard. Het is trouwens puur het gelen van de blanke lak, de kleurlaag is 100%

Hans Duiven

Citaat van: Misha op 12-07-2010 21:45:01
Citaat van: Hans Duiven op 12-07-2010 21:41:59

Hans

Ik heb me laten vertellen dat ze op elkaar inwerken als niet 1 van de twee compleet is uitgehard.
En dat herken ik ook wel, iedereen heeft wel eens zo'n mooi niet uithardend craquelé  projektje gemaakt.

Daarom is de grondlak ook ruim van tevoren en gedaan en was hij compleet uitgehard. Het is trouwens puur het gelen van de blanke lak, de kleurlaag is 100%

Als je gaat spuiten dan kan je jezelf het beste aan eenzelfde recept houden:

Alles spuiten met alkydlak óf alles met acryllak.
D'r staan fora vol over dit soort zaken, waarbij mensen denken dat het wel kan maar dat het resultaat behoorlijk wisselend kan zijn.

Het uitwasemen/uitharden van lakken kan, afhankelijk van de samenstelling en omstandigheden, wel weken duren.

Hans

Bouke

Ik heb pas ook een kunsstof deel gespoten met exact de zelfde materialen als jij Mischa maar ik heb geen verkleuring. Ik heb wel alles achter elkaar door gespoten zodra het stofdroog was.Ik denk dat je misschien wat minder blanke lak moet doen want teveelwordt volgens mij geel zo als bij jou ;)

francois

spuit eens nat op nat

laad het niet te lang droogen

wordt bij ons op het werk ook gedaan  (nepcar)

vooral op de kunstof onderdelen 

gr

arjenT5R

sowieso niet heel verstandig om die 2 laksoorten te mixxen hoewel een acryl lak sneller zal bijten als andersom
en blanke lak spuiten is beter om dat binnen een half uur te doen...

Ik neem aan dat je je busjes niet leeg gespoten heb op die dekseltjes,
dus als ik jou was zou ik bij volvo nog een busje grondlak van de zelfde soort halen en het nog eens over doen.
Zonde van de verkleuring  :-\
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!