Metaalachtige zoemtoon bij sturen naar links (probleem opgelost)

Gestart door VincentK, 13-07-2010 14:43:45

Vorige topic - Volgende topic

VincentK

Beste mede-850-bezitters!  :)

Tot nu toe heb ik mezelf redelijk gered met het lezen van topics over voorkomende problemen van de 850.
Toch ben ik al een tijdje lid, maar nu is dan toch echt de tijd aangebroken om mezelf eerst voor te stellen, en daarna mijn raadsel aan jullie voor te leggen.

Hoi! Ik ben Vincent, woon in Rotterdam, en ben sinds 2008 een trotse bezitter van een rode Volvo 850 GLT 20V uit 1992 met 224.000 km op de teller.
Bij deze alvast hartelijk dank aan iedereen voor alle informatie die ik de loop van de tijd heb verzameld via dit forum!

Dan nu mijn probleem...
Allereerst heb ik behoorlijk wat topics afgespeurd... Maar helaas krijg ik daar geen eenduidige oplossing voor het probleem dat ik heb.

Ok! komtie!
- Wanneer ik een minuut of 5 rijd, en vervolgens een bocht naar links maak dan hoor ik achter een zwaar metaalachtig pulserend geluid.
- Als ik naar rechts stuur is er niets aan de hand.
- Tevens hoor ik hetzelfde geluid als ik (na een wat langere rit gemaakt te hebben op de snelweg) afrem. En als ik daarna weer de bebouwde kom in rijd, en dan een bocht naar links maak dan is het geluid echt vreselijk hard.

Wat ik al vervangen heb...
- Wiellager rechtsachter. Het geluid kwam daar vandaan.

Wat ook niet lekker werkt...
- De handremkabel moet ik echt maximaal aantrekken wil de auto echt stil blijven staan op een klein heuveltje
- Als ik over stenen / klinkers rijd, dan hoor een trillend geluid dat hoogstwaarschijnlijk van rechtsvoor vandaan komt.

Uw advies hierover wordt zeer op prijs gesteld!

rpakuypers

Bij mijn eerts auto (Renault 5) was dit probleem te wijten aan de aandrijfassen. Ik heb ermee leren leven en het wagentje 2 jaar gehad en buiten het geluid heb ik nergens last van gehad. Ik moet bekennen dat ik nog niet zo lang een voorwiel aangedreven type Volvo rij   :eusa_whistle: dus of dit hiermee te maken heeft  ?

Groet,
Roger

thuur

Is de velg rechtsachter ook warmer dan links?

Welkom!

Gr 8)

VincentK

Citaat van: thuur op 13-07-2010 15:19:17
Is de velg rechtsachter ook warmer dan links?

Welkom!

Gr 8)

Dank!

Dat is iets wat ik nog moet controleren :)
Maar stel dat het zo is... Wat zijn dan je vermoedens?

thuur

Haperende remklauw of vastzittende handrem.

Gr ;)

VincentK

Iets teveel bochten naar rechts gemaakt onderweg naar huis, dus toen ik thuiskwam merkte ik niet echt veel verschil in temperatuur.
Wat ik wel merkte is een "tik" wanneer ik na het remmen mijn pedaal weer losliet.

Waar het geluid vandaan kwam (voor of achter) weet ik niet precies.

Wellicht zou dit iets te maken kunnen hebben met een haperende remklauw?

verburgh

Bij mij was jou probleem een veerpootlager,En een gebroken veer kan ook een leuk geluidje geven  ;)

haasje

Een auto waar ik pas mee gereden heb had ook wat rare bijgeluiden bij het naar rechts sturen (met name afrit hier op de snelweg). Na wat zoeken bleek de linker fuseekogel zover heen te zijn (zelfs het hoesje was nergens te vinden) dat dat behoorlijke bijgeluiden veroorzaakte.

thuur

Een metaalachtige tik? Dat kan ook op speling duiden op b.v. draagarm, motorsteun of een kogel zoals haasje zegt..

Trekt de auto in het stuur bij het remmen?

Gr :eusa_think:

VincentK

Eigenlijk heb ik 2 soorten tikken (ja ja, het is me er eentje!) ;-)

- een zachte tik, die hoor je bijna altijd na het remmen
- en af en toe hoor ik een "POING" of "KLOENK" , alsof er een veer springt.

@ thuur: ja het stuur trekt bij het remmen.

Ik heb totaal geen idee of al deze symptomen iets met elkaar te maken hebben...
Zo niet, dan heb ik een hoop dingen te fixen ;)

thuur

Hm, ik vermoed dat er dan wat meer dingetjes aan de hand zijn. Als de KLOENK komt nadat je de handrem hebt gebruikt en je rijdt dan door een kuil of van een drempel af zijn het waarschijnlijk hangende handremschoentjes. Advies: schoentjes vernieuwen, alle raakvlakken (muv de voering uiteraard!) van roest ontdoen en invetten met kopervet/keramisch vet.

Trekken bij het remmen kan een slechte veerschotelrubber zijn, versleten draagarmrubbers of remklauw (voorzijde dus). Evengoed blijven de kogels verdacht in deze.

Ik neem aan dat de rechtuitstabiliteit ook niet optimaal is? Zweverig gevoel op de snelweg?

En ook een gebroken veer kan voor rare symptomen zorgen, maar dat kun je makkelijk en snel controleren: windingen tellen. Zelfs een veer die niet goed op de plek zit kan knarsen.

Welke werkzaamheden zijn er recent uitgevoerd aan de auto?

Zij je klachten plotseling gekomen of langzaam erin geslopen?

Gr 8)

verburgh

Eigenlijk moet je gewoon weten waar het vandaan komt,Als het van achter komt zou ik het zoeken in je silentblokken daar kan je auto ook van naar links of rechts trekken,En als je zeker weet dat het van voor komt zou ik kijken naar je draagarmen en veerpootlagers.

VincentK

Citaat van: thuur op 14-07-2010 01:00:25
Hm, ik vermoed dat er dan wat meer dingetjes aan de hand zijn. Als de KLOENK komt nadat je de handrem hebt gebruikt en je rijdt dan door een kuil of van een drempel af zijn het waarschijnlijk hangende handremschoentjes. Advies: schoentjes vernieuwen, alle raakvlakken (muv de voering uiteraard!) van roest ontdoen en invetten met kopervet/keramisch vet.

Trekken bij het remmen kan een slechte veerschotelrubber zijn, versleten draagarmrubbers of remklauw (voorzijde dus). Evengoed blijven de kogels verdacht in deze.

Ik neem aan dat de rechtuitstabiliteit ook niet optimaal is? Zweverig gevoel op de snelweg?

En ook een gebroken veer kan voor rare symptomen zorgen, maar dat kun je makkelijk en snel controleren: windingen tellen. Zelfs een veer die niet goed op de plek zit kan knarsen.

Welke werkzaamheden zijn er recent uitgevoerd aan de auto?

Zij je klachten plotseling gekomen of langzaam erin geslopen?

Gr 8)

Toch typisch hoe een perfect lopende machine opeens veranderd in een rammelend stuk metaal ;) Maar ik zal 'm krijgen...

Komtie!

Rechtuitstabiliteit: Het klopt dat de auto niet lang rechtdoor op kan rijden zonder het stuur vast te houden
Recente werkzaamheden: Wiellager vervangen rechtsachter vanwege die metaalzoem. Helaas hiermee niet verdwenen als ik naar links stuur.
Klachten: Voor zover ik me kan herinneren zijn alle klachten er langzaam in geslopen.

VincentK

Citaat van: verburgh op 14-07-2010 01:00:51
Eigenlijk moet je gewoon weten waar het vandaan komt,Als het van achter komt zou ik het zoeken in je silentblokken daar kan je auto ook van naar links of rechts trekken,En als je zeker weet dat het van voor komt zou ik kijken naar je draagarmen en veerpootlagers.

De metaalzoem komt 100% van de achter kant.
De tikkende remklauw komt van rechts (voor of achter moet ik even onderzoeken met een bijrijder)
En de KLOENK, dus dat springende veer geluid is heel moeilijke te lokaliseren.

Het allerbelangrijkste vind ik de metaalzoem, want die is echt zo ontzettend storend...

VincentK

Nog een iets waar ik gisteren achterkwam:

Als ik een bocht naar links maak, en ik hoor de zoem, en trap dan vervolgens zacht mijn rem in, dan beinvloed ik het zoemende geluid.
Volgens mij werd het zelfs heviger....