Distributie vervangen. Alles op tijd. Motor warm: HERRIE !!!

Gestart door volvi, 14-08-2010 12:42:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

volvi

Dag allemaal,
Het volgende probleem doet zich voor bij mijn 850 Tdi uit 96 met 595.000 km op de teller.
Afgelopen dagen is de distributie vervangen, incl waterpomp, riemen en spanrollen.
Alles is perfect afgesteld en hij start zoals het hoort.
Zodra nu de motor warm is gereden komt er een enorme herrie onder de kap vandaan
Die herrie gaat weer weg zodra de pomp niet meer op tijd staat.
Rara wat kan dit zijn ?
Let wel: het is niet de vacuumpomp !

Wie weet raad ?

Dank, Volvi

spijky

Heb je de spanrol in de juiste richting gespannen?

Als het eerst niet was zou ik toch alles nog eens goed nalopen?
My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

volvi

Ha Spijky,
Alles is nagelopen, tot 3 keer toe zelfs ! En de spanrollen zijn juist geplaatst.
Nog immer koffiedik kijken ... Wie oh wie ???
Dank !

volvi

Probleem gevonden (en verholpen).
Het tandwiel op de krukas was een paar graden verlopen waardoor de zaak niet meer exact op tijd was te krijgen.
Nieuw tandwiel, afgesteld en loopt weer als nieuw !
Dank voor jullie meedenken !

LPGLE

nieuw tand wiel zal het alleen niet verhelpen ....( alleen voor korte termijn )
Is de kruk as gevlakt ?
Nieuwe bout gebruikt ?
'platina' plaatje ertussen gedaan ?

volvi

Het tandwiel was een paar graden verlopen, inclusief de spie tussen het tandwiel en de as.
Er zijn een nieuw tandwiel opgegaan , maar ook een 'platina' plaatje en een nieuwe bout.
Hoop dat ie er weer 120000 km tegen kan !
Dank

LPGLE

#6
je raakvlak van de krukas is nu wel ingesleten ....
en dat heeft als gevolg dat het tandwiel wederom sneller los zal lopen .
Ik wil geen paniek zaaien , zal heus wel een tijdje blijven zitten , maar een gewaarschuwd mens ...

Sauer werkzeuge heeft een heel simpel freesje , maar ik begrijp dat je het nu niet meer los gaat halen .'


Heb exact hetzelfde gehad met een VW 1.9sdi , zelfde euvel als bij de 2.5 tdi .

http://amtgarageforum.nl/volkswagen/vento/distributie-verspringt-2131.html dit is dan een voorbeeld van een vento , maar bijna alle VW blokken diesel hebben dat

Ronald21

Heb ik ook gehad met de vw tdi.
Krukas tap is met een speciaal tool (zelfgemaakt freestool ) hersteld.

volvi

Citaat van: LPGLE op 24-08-2010 18:17:39
je raakvlak van de krukas is nu wel ingesleten ....
en dat heeft als gevolg dat het tandwiel wederom sneller los zal lopen .
Ik wil geen paniek zaaien , zal heus wel een tijdje blijven zitten , maar een gewaarschuwd mens ...

Sauer werkzeuge heeft een heel simpel freesje , maar ik begrijp dat je het nu niet meer los gaat halen .'
http://www.sauer-werkzeug.de/de/produktbilder/image_2/164_2.jpg

Heb exact hetzelfde gehad met een VW 1.9sdi , zelfde euvel als bij de 2.5 tdi .

http://amtgarageforum.nl/volkswagen/vento/distributie-verspringt-2131.html dit is dan een voorbeeld van een vento , maar bijna alle VW blokken diesel hebben dat


Dank je, bij mijn tdi uit 96 is de bevestiging van het tandwiel toch wel helemaal anders dan op jouw foto.
De krukas had op het oog (en gevoel) geen slijtagesporen. Daarom laat ik het inderdaad maar zitten zoals het nu zit.

LPGLE

klopt, dit is alleen een foto om het stukje gereedschap te laten zien ,
meesten denken bij afdraaien van een krukas aan demontage van de krukas , wat dus helemaal niet nodig is.

Duur stukje gereedschap , maar werkt super en heel makkelijk .

volvi

Okay, dank je, maar dit afdraaien was beslist niet nodig, aldus de techneut.

LPGLE

ok,  dan vertrouwen we daarop,  mooi dat het nu dan wel is opgelost !

spijky

Loslopende tandwielen komt alleen voor bij enkele motorcodes. niet alle sdi/tdi lopen los.

Beunpraktijken, zoals krukasbout niet juist vastzetten of gebruik luchtsleutel zijn ook grote boosdoeners. evenals de oude bout terug monteren.
Citaat van: LPGLE op 24-08-2010 18:17:39
maar bijna alle VW blokken diesel hebben dat

My Bricksquad:
V70R FWD 2.3 Aut.  Nautic Blue Pearl
850 2.3 T-5R AUT Cream Yellow
242 2.1DL AUT.'77 Mojava Beige

elianmars

Citaat van: spijky op 24-08-2010 23:23:44
Beunpraktijken, zoals krukasbout niet juist vastzetten of gebruik luchtsleutel zijn ook grote boosdoeners. evenals de oude bout terug monteren.

Dat grapje gaat je zo'n 2500 euro kosten. En toch vond de monteur het geen beunpraktijk  :eusa_shifty: