Elektrisch probleem airco

Gestart door Dave, 16-07-2010 21:00:13

Vorige topic - Volgende topic

haasje

Dan zul je je foutcodes moeten uitlezen, je hebt een 94er, dus heb je een obd1 auto. Hoe je dat moet doen staat uitgebreid beschreven op het forum.

flippie12

De (onder)druksensor misschien kapot?
Had ik 3 mndn geleden ook.

Sven850

Zit met hetzelfde probleem als de TS. Vandaag de magneetkoppeling gesteld, speling was te groot, en na het monteren slaat de pomp niet meer aan. Lampjes knipperen ook niet. Zat al te kijken voor de zekering, maar zit die ergens anders dan de rest van de zekeringen of keek ik er gewoon overheen?
XC40 T4 Recharge

smeekens88

Ik zou even kijken naar de lage druk schakelaar ( bij het schutbord) ,of deze de stroom naar de pomp doorstuurd.
even overbruggen is ook mogelijk, dit is simpel met een draadje te doen.

Theostek

Zet rechtstreeks 12 v op de aansluiting van de pomp, als de magneetkoppeling niet wordt aangetrokken? spoel kapot..als die wel wordt aangetrokken ergens een onderbreking.
Twee weken geleden heb ik bij een 850 de koppeling afgesteld had ook niet genoeg magnetischveld (speelt te groot), na afstellen nog niets ! bleek het airco relais niet te werken.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

Sven850

Net weer even bezig geweest. 12v direct op de pomp en hij werkt. Lagedruk schakelaar gemeten staat ook spanning op. Daarna de draad doorgemeten van de pomp naar de lage druk schakelaar, bijna geen weerstand. Daarna een draad van de drukschakelaar direct op de pomp en de pomp doet niks. Dan zou de druk in ieder geval goed genoeg moeten zijn om te werken. Zal dus waarschijnlijk het relais zijn maar,

Welke is het? Volgens mij 1 van die drie J-relais maar er staat niet welke voor wat is en ik heb ook niet de documentatie waar het in staat :(

Iemand enig idee?

edit: typo, 2 x niet voor elkaar gekregen om draad te typen :eusa_wall:
XC40 T4 Recharge

Sven850

Nou die J-relais zijn het in ieder geval niet, heb ze net onderling uitgewisseld en de airco doet nog steeds niks, maar andere systemen blijven gewoon werken. Wie o wie?  ;D
XC40 T4 Recharge

KIM

Je airco relais zit bij de kachelmotor in de buurt.

Sven850

Citaat van: KIM op 20-08-2010 18:30:54
Je airco relais zit bij de kachelmotor in de buurt.

Bedankt, ik kan weer verder.
XC40 T4 Recharge

Theostek

Klopt airco relais zit idd daar wat Kim zegt.

Op de onderste rij zekeringen (zie foto) tel je vanaf links 5 zekeringen naar rechts, dan kom je uit bij de groene zekering 30A, die is van het regelmodule aanjager airco/verwarming.
Tel door tot 31 en je komt in de bovenste rij zekeringen tercht tussen de twee rode zekeringen zit dan 25 A, deze is van het airco relais.

De J relais zijn overspanningsbeveiligings relais, vanaf links getelt is dat K21-I, die daarnaast is de K21-II
Volgens schema zijn de kontakten nrs 4 van beide relais in serie geschakeld naar de koelvloeistof ventilator en naar het motor regelmodule, K21-1 staat op de 25 A zekering van het airco relais, het airco regelmodule via airco relais naar motor regelmodule.

Het geen ik je vermelde via PB had betrekking op één van deze twee relais, welke dat weet ik niet meer.
Wat ik wel weet is dat toen ik één van die relais eruit had gehaald en over kontakten 1 en 2 (voetje) rechtstreeks 12 v zette hoorde je duidelijk de magneetkoppeling schakelen.
Daarna rechtstreeks 12 volt op het relais gezet (kontakt 1 en 2) het relais schakelde, terug geplaatst en de compressor werd aangestuurd.

Sven850

Heb de plaat bij de voeten van de bijrijder weggehaald en kijk nu hier tegen aan. Je ziet daar een blauw relais op een groen voetje. Die klikt ook niet als het contact aan gaat. Is dat het relais wat Kim eerder bedoelde?
Misschien vervelend dat ik zoveel (stomme) vragen stel maar ik bevind me in onbekend terrein :)
XC40 T4 Recharge

Sven850

Net nogmaals de lage druk schakelaar overbrugd want het relais was toch niet de oorzaak. Na het overbruggen liep de pomp wel dus of de schakelaar kapot of een lek :(. Volgende week nog maar ff naar de aircoboer om te kijken of er nog koudemiddel in het systeem zit. Zoniet de verdamper denk ik vervangen want de rest is al nieuw. Theo, kim bedankt voor de hulp in ieder geval.
XC40 T4 Recharge

KIM

Dat relais is idd het aircorelais.

Theostek

Citaat van: Sven850 op 21-08-2010 16:25:54
Net nogmaals de lage druk schakelaar overbrugd want het relais was toch niet de oorzaak. Na het overbruggen liep de pomp wel dus of de schakelaar kapot of een lek :(. Volgende week nog maar ff naar de aircoboer om te kijken of er nog koudemiddel in het systeem zit. Zoniet de verdamper denk ik vervangen want de rest is al nieuw. Theo, kim bedankt voor de hulp in ieder geval.

Na overbruggen van de lage druksschakelaar, is deze niet defect! anders zou de compressor niet aanslaan.
Ik denk dat het systeem te weinig heeft aan vulgraad, toch verstandig om het systeem op druk te laten kontroleren?