Extra instrumenten (AFR, Turbdruk etc...)

Gestart door wouter1220, 17-07-2010 19:56:40

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Citaat van: wouter1220 op 17-07-2010 23:47:38
Hoe moet ik dat in dat geval concluderen dan?

Start - koude olie -> hoge viscositeit = hoge oliedruk
Na verloop van tijd - Warme Olie -> Lage viscositeit = minder hoge druk

Of zie ik dit helemaal verkeerd?

Een vloeistof is sowieso niet samendrukbaar, lage of hoge viscositeit maakt niets uit.

Dus ik denk dat je dat inderdaad helemaal verkeerd ziet.

Enige effekt bij koude motor is dat de olie allemaal onderin het blok zit en wegloopt uit -met name- imitatieoliefilters waardoor het even duurt voor er druk gemeten wordt in de sensor. Druk zelf zal niet veranderen met de olietemperatuur denk ik, hooguit zet de olie iets uit en neemt het volume iets toe.
En het zal wellicht wat vloeibaarder zijn dus makkelijker het sensorgaatje inlopen en het luctbelletje aldaar wegwerken.

Maar ik heb er echt totaal geen verstand van behalve wat rudimentaire natuurkunde, dus brand me gerust af.. ;D
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Citaat van: wouter1220 op 18-07-2010 17:43:22
Een narrowband sensor (naar mijn weten de standaard lambda sensor) meet toch alleen "rijk" of "arm" ten opzichte van 14,7?
Daar heb je idd vrij weinig aan....

Een waarde als 10.5 of 11.3 tijdens het rijden word je niet wijzer van, laat staan dat je er op dat moment iets mee kan.
Een meter die meteen aangeeft, dat je arm rijd, hecht ik persoonlijk toch meer belang aan.

wouter1220

Citaat van: Misha op 18-07-2010 17:52:37

Een vloeistof is sowieso niet samendrukbaar, lage of hoge viscositeit maakt niets uit.

Enige effekt bij koude motor is dat de olie allemaal onderin het blok zit en wegloopt uit -met name- imitatieoliefilters waardoor het even duurt voor er druk gemeten wordt in de sensor. Druk zelf zal niet veranderen met de olietemperatuur denk ik, hooguit zet de olie iets uit en neemt het volume iets toe.
En het zal wellicht wat vloeibaarder zijn dus makkelijker het sensorgaatje inlopen en het luctbelletje aldaar wegwerken.

Maar ik heb er echt totaal geen verstand van behalve wat rudimentaire natuurkunde, dus brand me gerust af.. ;D

Je hebt wel een punt, maar toch zegt mijn gevoel (heb zelf ook helaas nooit een vak geleerd....) dat de oliedruk er
wel toe doet... Oliedruk is toch een lineaire waarde en geen 0-1 werk? Misschien kunnen sommigen dit vanuit
de praktijk voor beamen.

Mijn praktijkervaring: Bij het starten van een straalmotor bij ZEER koud weer, kan je tijdens de start een Oliedruk "spike"
krijgen. De dikke koude olie moet door de filters geperst worden, wat volgens mij onherroepelijk verbonden is met
oliedruk. Naarmate de temperatuur toeneemt word de olie minder stroperig (lagere viscositeit) en stroomt het makkelijker
door de filters -> lagere (normale) oliedruk

Feit blijft natuurlijk dat 0,0 oliedruk ^&(^% aan de knikker betekent ;)

Had ik maar een vak geleerd....

wouter1220

Citaat van: Ludo op 18-07-2010 17:55:05
Citaat van: wouter1220 op 18-07-2010 17:43:22
Een narrowband sensor (naar mijn weten de standaard lambda sensor) meet toch alleen "rijk" of "arm" ten opzichte van 14,7?
Daar heb je idd vrij weinig aan....

Een waarde als 10.5 of 11.3 tijdens het rijden word je niet wijzer van, laat staan dat je er op dat moment iets mee kan.
Een meter die meteen aangeeft, dat je arm rijd, hecht ik persoonlijk toch meer belang aan.

Dus jij zegt maw: een simpele meter aansltuiten op de bestaande lambda sensor?

Pfff nu ben ik in de war... ;)

Nooit gedacht dat er zoveel materie achter een paar klokjes schuil gaat...

V70 classic

Het is nu alleen zo dat een warme olie dunner is dan een koude olie.
En laat die dunne olie nu sneller weg geslagen worden vantussen de passingen en lagers.
En voila een lagere olie druk.

grts Ronald
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Misha

Citaat van: V70 classic op 18-07-2010 22:47:56

Het is nu alleen zo dat een warme olie dunner is dan een koude olie.
En laat die dunne olie nu sneller weg geslagen worden vantussen de passingen en lagers.
En voila een lagere olie druk.

grts Ronald
My point exactly.

Blij dat ik er toch ooit wat van heb opgestoken.. ;D

verburgh

Eem AFR van APEXI kost kompleet met lambdasonde 179 euro is wel een aanbieding tot 6 augustus  ;)

wouter1220

Und waar vind ik die? En hebben ze ook andere klokjes in dezelfde stijl voor een leuke prijs????
179 vind ik wel een schappelijke prijs :)

verburgh

Citaat van: wouter1220 op 18-07-2010 23:10:43
Und waar vind ik die? En hebben ze ook andere klokjes in dezelfde stijl voor een leuke prijs????
179 vind ik wel een schappelijke prijs :)
Die zijn er alleen in 60mm,Ik gaat die naarst de radio plaatsen

wouter1220

Ah zuur :(

Wil ze wel perse in de A-stijl hebben, persoonlijk vind ik dat de mooiste locatie.....

verburgh

Citaat van: wouter1220 op 18-07-2010 23:26:32
Ah zuur :(

Wil ze wel perse in de A-stijl hebben, persoonlijk vind ik dat de mooiste locatie.....
Ik eigenlijk ook  ;) maar waar ik ze vandaan heb kon ik ze voor een mooie prijs krijgen vandaar dat ik alles 60mm heb genomen,Maar ik gaat een meterhouder aanpassen voor 60mm dus ik krijg 3 meters in de A stijl en 1 meter naast de radio.

Gunnar

Narrowbands zijn weggesmeten geld.

AFR wideband, turbodrukmeter dan zit je goed.
Olietemp zou ik alleen doen als je nog een gat over hebt om iets in te plaatsen.
Oliedruk... eigenlijk alleen om je motor te redden moest je ineens zonder oliedruk vallen of zo, maar dan is een lampje met piepsignaal weer beter.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

-D©©©L-

Citaat van: Gunnar op 19-07-2010 07:02:21
Narrowbands zijn weggesmeten geld.

AFR wideband, turbodrukmeter dan zit je goed.
Olietemp zou ik alleen doen als je nog een gat over hebt om iets in te plaatsen.
Oliedruk... eigenlijk alleen om je motor te redden moest je ineens zonder oliedruk vallen of zo, maar dan is een lampje met piepsignaal weer beter.

Een oliedruklampje is toch standaard aanwezig ?

V70R

Ik heb een PLX AFR meter en Olietemperatuurmeter in de A-stijl en deze hebben me een paar keer flink geholpen. Ik had er net een maand een nieuwe Walbo benzinepomp inzitten en de auto liep prima, maar toch gaf hij bij WOT een AFR-waarde aan van 0.95 (niet goed dus). Toen hebben we bij ET preventief de Walbro vervangen en toen lag de waarde weer prima, dus zonder AFR-meter had ik dit nooit gezien en waarschijnlijk motorschade opgelopen.

De olietemperatuurmeter laat me zien, dat terwijl het watertemperatuur metertje al lang goed staat dat de olietemp bijvoorbeeld nog maar 60 graden is en dat je eigenlijk nog rustig moet rijden. Vorige week in Duitsland bij 35 graden Celsius nog even gesport met een getunede Focus RS en na een stukje blazen was de olietemperatuur gestegen naar 125 graden, dus tijd om weer een stukje rustig aan te doen :), waarna de temperatuur weer netjes naar de 105-108 graden terugzakte.

Mijn turbodruk meter is trouwen van Subaru en zit op mijn stuurkolom gemonteerd, dus als je wat foto's van het geheel wil ontvangen, hoor ik het wel.

Hoop dat je wat hebt aan mijn info.
V70R Saffron '98 FWD - MT
MTE custom mapping / Aluminium IC / Aquamist 1S / 465cc / MSD Blaster / Magnecore KV85 / HPI /  Ferrita 2.5" & 3" dp racecat / Veerpootbrug voor & achter / IPD stabilisator / KW V2 / AM DB9 330MM Brembo met S60R remschijven / Pagid Blauw remblokken

Misha

Ik heb altijd gevonden dat de motor er maar gewoon tegen moest kunnen, als ik minuut of 10 gereden heb en ik wilde gassen deed ik dat gewoon. Was natuurlijk geen heftig getunede machine.

Maar ik denk ook dat een olietemperatuurmeter handiger is dan een oliedrukmeter, vooral omdat je niet doorhebt hoe lang het duurt voor de olie op temperatuur is.