10v naar 20V (geen T-5) mogelijk?

Gestart door )0H@N, 17-07-2010 23:28:08

Vorige topic - Volgende topic

)0H@N

Na ruim een uurtje zoeken ( en niet het gehoopte antwoord gevonden te hebben) ga ik toch maar de vraag stellen.

Aangezien met zeer grote waarschijnlijkheid de koppakking van mijn 10V eruit ligt.
Kwam het idee bovendrijven of het mogelijk was om er een 20V kop op te zetten.
Maar nu is de vraag of dit mogelijk is.

Uiteraard is het niet m'n bedoeling om er een T-5 van te maken (die heb ik al) en om de hele auto van voor tot achter op z'n kop te zetten.

Mijn gedachten gaan uit naar:
Zijn de spoelkanalen in de kop en het onderblok hetzelfde bij de 10V als bij de 20V?
Moet de ECU geswapt worden?
Is er een ander kabelboompje nodig?
Evt. andere dingen waar ik rekening mee moet houden.

Een klusje van 2 dagen werk is acceptabel. Hierbij inbegrepen distributiewissel, waterpomp wissel en de koppakking vervangen.

M'n auto bouwt druk op in het systeem en loopt bij snelwegkilometers op in temperatuur. Tot  in het rode. Druk loopt zo hoog op dat de dop (groene) scheef gedrukt wordt.
Radiator is nieuw, Auto start normaal. Geen mayonaise aan de peilstok. Geen troep aan de bougies. Auto rookt ook niet raar. Geen troep in het expansieavat.

Iemand enig idee?
Thank you for flying with Volvo.

Racingbrick

Al zonder thermostaat gereden?

Koppakkingen er uit zijn zeldzaam, en is er al een snuffelaar in het expansievat gehangen?

Thijssie!

Citaat van: )0H@N op 17-07-2010 23:28:08

Mijn gedachten gaan uit naar:
Zijn de spoelkanalen in de kop en het onderblok hetzelfde bij de 10V als bij de 20V?
Moet de ECU geswapt worden?
Is er een ander kabelboompje nodig?
Evt. andere dingen waar ik rekening mee moet houden.

Dit zal het nodige werk met zich meebrengen. De kabelboom is volgens mij anders (mede door VVIS?) en ook lijkt het me dat de ECU van de 20 gewoon mee moet (niet dat dat veel werk is :eusa_silenced:)..

De rest van de vragen weet ik geen antwoord op ;D

Oja de koppakking is inderdaad zeldzaam dus niet te snel een diagnose trekken, dat kan je veel geld kosten terwijl dat niet nodig is....

Succes!

thuur

Het is makkelijker van een 20V een T-5 te maken, dan van een 10V een 20V. Juist daar zitten de meeste verschillen in. Motormanagement, sensoren, kabelboom, etc. is zeer verschillend..

Maar ik heb wel een 20V op een 10V motormanagement zien lopen, alleen mis je dan de aansturing van de variabele inlaat.

Gr 8)

Thijssie!

Citaat van: thuur op 17-07-2010 23:47:29
Het is makkelijker van een 20V een T-5 te maken, dan van een 10V een 20V. Juist daar zitten de meeste verschillen in. Motormanagement, sensoren, kabelboom, etc. is zeer verschillend..

Maar ik heb wel een 20V op een 10V motormanagement zien lopen, maar dan mis je wel de aansturing van de variabele inlaat.

Gr 8)

Yes zie je, ik heb vandaag ook nog iets nuttigs geroepen! ;D

razorx

Citaat van: thuur op 17-07-2010 23:47:29

Maar ik heb wel een 20V op een 10V motormanagement zien lopen, alleen mis je dan de aansturing van de variabele inlaat.

Gr 8)
En daar kan ik weer voor zorgen. 8)
@TS: Maar ik zou het liever op 10V niveau houden, de verschillen zijn echt heel groot.
Wordt duur en heel veel werk.

Een frisse 10V is echt niet beroerd.

)0H@N

Citaat van: Racingbrick op 17-07-2010 23:36:07
Al zonder thermostaat gereden?

Koppakkingen er uit zijn zeldzaam, en is er al een snuffelaar in het expansievat gehangen?

De thermostaat is ook al verwijderd en nog hebben we de symptomen.

Wat gebeurd er als de waterpomp er mee ophoud? Zou dit kunnen zorgen voor deze symptomen? Aangezien jullie aangeven dat het zelden voor komt. ( Hij heeft wel 528K achter de kiezen)
Thank you for flying with Volvo.

Ludo

Citaat van: )0H@N op 18-07-2010 11:07:48
Wat gebeurd er als de waterpomp er mee ophoud? Zou dit kunnen zorgen voor deze symptomen? Aangezien jullie aangeven dat het zelden voor komt. ( Hij heeft wel 528K achter de kiezen)

De functie van de waterpomp, de naam zegt het zelf al, is rondpompen van het koelwater.
Als die ermee ophoud, krijg je inderdaad deze symptomen, geen circulatie = geen of zéér weinig koeling.
Een koppakking kan in dat geval dan wél gaan lekken, druk zoekt immers ALTIJD een uitweg...

Dat de dop scheef gedrukt word is wel vreemd, komt wellicht omdat het overdrukventiel, niet (meer) werkt. ?