Toch van 1 naar 2 schakelen in L (AT)

Gestart door verron, 22-07-2010 09:14:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

verron

Ik heb met veel interesse verschillende AT discussies gelezen maar wat is nu wijsheid..........
Afgelopen voorjaar heeft een dealer tegen me gezegd dat het misschien verstandig is om de bakolie te vervangen omdat de bak in storing was gegaan (door verkeerd gebruik van mijn kant blijkt nu, te lang in D blijven rijden tijdens het klimmen  :eusa_wall:) en gereset moest worden. De auto heeft 280K gelopen en ik heb geen idee of de olie ooit gewisseld is, naar mijn idee schakelt ie prima, af en toe wat hakkerig maar geen vreemde klappen of kloenken. Echter gisteravond merkte ik iets vreemds...........volgens andere forummers dient een bak die in L staat niet naar 2 te schakelen, die van mij doet dat dus wel   :eusa_think: :eusa_think:
Heeft een XC een andere schakel ratio dan een " normale 2.5t  20v????
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

Ik weet even niet of ie niet opschakelt. Wel dus dat ie vanaf ca. 40-50 km/u niet in de 1 gaat als je de hendel in L zet, maar in de 2.
De AT van een 2.5T is hetzelfde als die van de T5; met een andere eindoverbrening t.o.v. de 10/20V.

Heb je een beetje geprobeerd verder gisteren?

mehn

Citaat van: verron op 22-07-2010 09:14:34
volgens andere forummers dient een bak die in L staat niet naar 2 te schakelen, die van mij doet dat dus wel   :eusa_think: :eusa_think:

Wat voor een automaat heb je?

* 4 bak met winterstand/sportstand/economy stand?
* 4 bak met winterstand
* 5 bak

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

)()()sT

Ik zie in zijn voorstel topic dat ie een 5-traps automaat heeft...
Dus mijn eerder genoemde schakelgedrag (in dat andere topic van hem) van mijn AT met caravan klopt niet helemaal.



verron

Citaat van: )()()sT op 22-07-2010 10:04:19
Ik zie in zijn voorstel topic dat ie een 5-traps automaat heeft...
Dus mijn eerder genoemde schakelgedrag (in dat andere topic van hem) van mijn AT met caravan klopt niet helemaal.

http://www.varmland-sweden.com/volvo-10.jpg


Hoe zie je dat nou dan  :eusa_think: :eusa_think:
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

verron

Citaat van: )()()sT op 22-07-2010 09:42:23
Ik weet even niet of ie niet opschakelt. Wel dus dat ie vanaf ca. 40-50 km/u niet in de 1 gaat als je de hendel in L zet, maar in de 2.
De AT van een 2.5T is hetzelfde als die van de T5; met een andere eindoverbrening t.o.v. de 10/20V.

Heb je een beetje geprobeerd verder gisteren?

Ik heb gisteren ff wat geprobeerd en hij trekt in L veel beter, bij zo'n 4000 rpm schakelt hij door en valt het toerental terug naar zo'n 2500 rpm en bij +/- 70km zit hij op 3000 rpm, dat klopt weer met wat jij zei. Ik krijg een beetje het idee dat de 1 in L een soort (semi) lage gearing is. Want bij gas loslaten (afremmen op de motor) hoor ik een zacht gierend geluid wat je bij een low gearbox ook hoort. Doe ik hetzelfde maar dan in 3 en in D hoor ik dat geluid niet. Als ik in L af rem op de motor voel ik hem terugschakelen van 2 naar 1? en klap je zowat met je tanden op het stuur. Ik snap het niet echt meer........
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

verron

Citaat van: mehn op 22-07-2010 09:55:13
Citaat van: verron op 22-07-2010 09:14:34
volgens andere forummers dient een bak die in L staat niet naar 2 te schakelen, die van mij doet dat dus wel   :eusa_think: :eusa_think:

Wat voor een automaat heb je?

* 4 bak met winterstand/sportstand/economy stand?
* 4 bak met winterstand
* 5 bak


Ik dacht een 4 bak met winterstand, maar volgens )()()sT is het een 5 bak.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

Misschien heb ik het mis hoor... ik dacht het doordat ik enkel de winterstandknop zie; bij mij heb ik economy, sport en winter.

Wat staat er naast je pook?
Bij de (oude 4-traps zoals ik heb) staat er P R N D 3 L.

Het meeste van de tijd rij je toch meestal op de buitenwegen? Dan heb je vooral de D en 3 nodig, en in een enkel geval misschien de L (bij Luik / Tilff ofzo).

verron

Citaat van: )()()sT op 22-07-2010 10:35:18
Misschien heb ik het mis hoor... ik dacht het doordat ik enkel de winterstandknop zie; bij mij heb ik economy, sport en winter.

Wat staat er naast je pook?
Bij de (oude 4-traps zoals ik heb) staat er P R N D 3 L.

Het meeste van de tijd rij je toch meestal op de buitenwegen? Dan heb je vooral de D en 3 nodig, en in een enkel geval misschien de L (bij Luik / Tilff ofzo).

Dit staat naast de pook: P R N D 3 L, volgens de wet van de logica is het dus een 4 bak. Maar ik ga het zo nog een keer uitproberen, begin in L en dan manueel via 3 naar D en dan maar tellen hoevaak hij schakelt en kijken wat er gebeurd.
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)

)()()sT

Dan heb je toch een 4 traps..... Dus dan klopt mijn verhaal wel  ;D
Dat "gierende" geluid hebben de automaten in de 1e versnelling wel vaker.
Ik moet wel zeggen dat de automaat van onze XC ook die geluiden maakt.

Ik zou me gewoon niet zo druk maken en gewoon lekker gaan rijden met die caravan.
Je hebt in ieder geval nu geleerd dat je handmatig terug kunt terugschakelen als het begint te stijgen. D en 3 zullen je vrienden zijn, L soms ook  ;D

daytonawim

Dat geluid heeft mijn automaat ook als je in L rijd,

verron

Conclusie...............hoort zo niets aan de hand. Ga gewoon lekker door met genieten en in 3 of L de ardense heuvelen beklimmen met 1200 kg achter me aan (als m'n vrouw zich qua kleding en overige prullaria een beetje inhoudt tenminste  :eusa_naughty:)
850 T5 Blackstone (=exit)
V70XC 2.5T Dark bleu Pearl (=exit)
S70 2.4 10V Smoke Silver zoonlief
V50 1.8 Saville Grey Pearl
855 R AT  Bright Red zoonlief/pa (soon to be here)