Trillend gevoel bij optrekken in 1 met laag toerental

Gestart door doorn, 27-07-2010 20:46:35

Vorige topic - Volgende topic

doorn

Beste allen,

2 dagen geleden heb ik een volvo 850 2,5L 20V uit 1993 aangeschaft... met 140.000 op de teller en een heel schappelijk prijsje kon ik hem niet laten staan. Hij rijdt heerlijk alleen zit er een trilling in de auto als ik met lage toeren vanuit zijn 1 optrek. Zodra ik meer gas geef en de koppeling op laat komen om op te trekken vanuit zijn 1 dan voel ik geen trilling. Het komt niet van de banden/ via het stuur.. dacht zelf misschien aan een steun van het motorblok???? Heeft iemand hier ervaring mee?

Groet

UserID6342

Lastig te zeggen, zonder de auto gezien te hebben.  Kan van alles zijn, variĆ«rend van een motorsteun tot een aandrijfas.

razorx

Wat Dirk zegt,
Als de basis goed is, en daarbij denk ik dan aan ontsteking, brandstofsysteem en de luchtvoorziening (checken),
kan het heel goed de stationnair regelaar zijn die vies is, die speelt tot iets boven de 1000 rpm mee.
Maar nogmaals een "gokje" omdat we niets meer van de auto weten.

dennis850estate

Kan ook gewoon de koppeling zijn. Ondanks die lage kilometerstand heeft hij wel 17 jaar werkervaring. Zijn dus veel kleine ritjes waarbij het druklager en de drukgroep veel belast zijn geweest.

Joeri

Inderdaad erg moeilijk in te schatten. Ik had zelf ook een soort van zijwaartse trilling bij optrekken. En dacht dat dat met de aandrijfassen te maken had omdat ik iets soortgelijks ook bij mijn Mazda heb gehad. Echter nu ik de veerpoten heb vervangen is het eigenlijk weg.... Je kun in ieder geval alvast een heel lijstje gaan afwerken, beginnend bij de dingen die hier geroepen zijn. Stationairregelaar schoonmaken is ook niet het werk. Reken op veel leeswerk (hier) en een dagje schoonmaken en controleren. Met foto's van rubbers en dergelijke kunnen we je hier al een heel eind op weg helpen.  8)
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

doorn

Ik ben inderdaad nu langzaam de auto aan het verkennen... Ik heb er in ieder geval een nieuw K&N luchtfilter ingeplaats maar het gevoel houdt nog aan (ook luchtbox en luchtinlaat schoongemaakt). Ik ga binnenkort de olie en het filter vervangen, dan wil ik ook de stagionairregelaar schoonmaken. Ik heb wel gezien dat een motor steun (tenminste volgens mij is het een motor steun, helemaal onderaan behoorlijk in het midden) goed kapot is. Is deze makkelijk zelf te vervangen?

bedankt!

groet

razorx

Citaat van: doorn op 29-07-2010 13:35:16
Ik ben inderdaad nu langzaam de auto aan het verkennen... Ik heb er in ieder geval een nieuw K&N luchtfilter ingeplaats maar het gevoel houdt nog aan (ook luchtbox en luchtinlaat schoongemaakt). Ik ga binnenkort de olie en het filter vervangen, dan wil ik ook de stagionairregelaar schoonmaken. Ik heb wel gezien dat een motor steun (tenminste volgens mij is het een motor steun, helemaal onderaan behoorlijk in het midden) goed kapot is. Is deze makkelijk zelf te vervangen?

bedankt!

groet
De openingen aan de zijkanten in de bovenste motorsteun horen. Boven en onder moet hij echter in tact zijn.

Als je hem vervangt door een originele is het wat gefrot om hem er in te krijgen.
Misschien helpt het volgende verhaaltje:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg567932.html#msg567932

Er zijn overigens betere beschrijvingen.

De eerder genoemde opties vervallen overigens niet. ;)

doorn

Hey razorx bedankt voor de link, sowieso leuk verhaal en duidelijk met die foto's maar het gaat bij mij om de onderste motorsteun. weet jij of daar nog ergens op het forum info over staat. Ik kan het niet zo snel vinden.

doorn

Ow, en ik ben beter op gaan letten op dat tril gevoel. Ik merk ook dat ik het voel bij terug schakelen als ik de koppeling weer op laat komen. Elke  keer maar heel kort maar het zit er.

UserID6342

Hij bedoelt de andere Yits, de hydraulische motorsteuntjes bij het stuurhuis en aan de voorkant van de auto.

razorx

Citaat van: Dirk342 op 02-08-2010 19:10:42
Hij bedoelt de andere Yits, de hydraulische motorsteuntjes bij het stuurhuis en aan de voorkant van de auto.
Thanx, die zijn bij mij nog niet aan de beurt geweest.
Zal mijn verwarrende bericht killen.

UserID6342

Alhoewel ik in een ander topic zag dat TS ook vragen stelde over het versnellingsbaksteuntje ?? Pff, ik weet het nu ook niet meer, altijd fijn als mensen duidelijk zijn ;D