Wat is er aan de hand(rem) ?

Gestart door rpakuypers, 30-07-2010 22:41:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

rpakuypers

Gisteren voor de APK aan de achterzijde de gehele remmerij vervangen dus nieuwe schijven, blokken en remvoering voor de handrem. Tijdens de check voor de APK trek ik de handrem aan en volgens de keurmeester zit het wiel vast. Ok, mooi dacht ik. Vanmorgen zet ik de auto voor de deur op de handrem en niet in de versnelling, stap uit en druk tegen de auto en wat schetst mijn verbazing ........... hij rolt verder.

Nu kan het volgende aan de hand zijn :

1. ik ben enorm sterk.

2. de handrem is niet goed opgespannen.

3. het is nog allemaal nieuw en het duurt even voor het goed werkt.

Wie heeft hier ook ervaring mee en heeft het inmiddels opgelost ?

Groet,
Roger

Ludo

Citaat van: rpakuypers op 30-07-2010 22:41:33
........... hij rolt verder.

Komt wel vaker voor.  ;D
De oplossing is beter afstellen.

rpakuypers

Citaat van: Ludo op 31-07-2010 01:31:30
Citaat van: rpakuypers op 30-07-2010 22:41:33
........... hij rolt verder.

Komt wel vaker voor.  ;D
De oplossing is beter afstellen.

En is dat dan een kwestie van het aandraaien van de bout in het middenconsole ? Dat heb ik voor de vakantie nog gedaan toen het andere (niet versleten spul) erop zat en toen had ik de hele vakantie rare schuurgeluiden .................

Groet,
Roger

Ludo

Citaat van: rpakuypers op 31-07-2010 07:27:31
En is dat dan een kwestie van het aandraaien van de bout in het middenconsole ?

Nee niet enkel hiermee, in de trommel zit ook een stelwieltje.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15003.msg251856/topicseen.html#msg251856

rpakuypers

Citaat van: Ludo op 31-07-2010 08:49:21
Citaat van: rpakuypers op 31-07-2010 07:27:31
En is dat dan een kwestie van het aandraaien van de bout in het middenconsole ?

Nee niet enkel hiermee, in de trommel zit ook een stelwieltje.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15003.msg251856/topicseen.html#msg251856

Dat wieltje heb ik gezien, schoongemaakt en gesmeerd en vervolgens helemaal dichtgedraaid. Als ik het goed lees dan is enkel de afstelling in het middenconsole niet voldoende. Dan maar even wachten tot het droog wordt vandaag .........

Groet en bedankt voor de info,
Roger

thuur

De voeringen zullen wel ingesleten zijn. Opnieuw afstellen, en dan wel aan het wiel is de remedie. Zeker als je al aan de stelschroef hebt gezeten bij de handremhendel. Draai deze voor de zekerheid een stuk losser zodat je later weer ruimte hebt om snel te stellen.


Gr 8)

rpakuypers

Citaat van: thuur op 04-08-2010 22:50:03
De voeringen zullen wel ingesleten zijn. Opnieuw afstellen, en dan wel aan het wiel is de remedie. Zeker als je al aan de stelschroef hebt gezeten bij de handremhendel. Draai deze voor de zekerheid een stuk losser zodat je later weer ruimte hebt om snel te stellen.


Gr 8)

Inmiddels heb ik mede door de documentatie hier de boel afgesteld en eindelijk komt er schot in de zaak want het begint te werken. Ik denk dat ik het nog een keer naloop want ik kan de hendel nog bijna helemaal naar boven trekken.

Groet,
Roger

razorx

Mooi.
Rijd dan ook een kleine 400m met je handrem minimaal aangetrokken voordat je aan de slag gaat.
Klinkt raar, maar zo schuur je oneffenheden weg.

4 á 5 tikjes is een mooie streefwaarde. ;)

rpakuypers

Citaat van: razorx op 04-08-2010 23:01:53
Mooi.
Rijd dan ook een kleine 400m met je handrem minimaal aangetrokken voordat je aan de slag gaat.
Klinkt raar, maar zo schuur je oneffenheden weg.

4 á 5 tikjes is een mooie streefwaarde. ;)
Dank je voor de tip, ik zal het eens proberen. Ik ga overigens voor 3 a 4 tikjes..........

Groet,
Roger

thuur

Volvo schrijft: tussen 3 en 7 klikjes moet de maximale remwerking optreden.


Gr 8)