Faillissement "Amsterdams Openbaar Vervoermuseum"

Gestart door coyote1980, 02-08-2010 09:59:19

Vorige topic - Volgende topic

coyote1980

Ik las op de site van Nico Spilt dat het Amsterdams Openbaar Vervoermuseum failliet gegaan is:

Citeer
Het AOM is onlangs failliet gegaan. Niet in de laatste plaats door de desinteresse en tegenwerking van Amsterdamse politici, met name PvdA-wethouder Duco Stadig. Wel honderden miljoenen in bodemloze bouwputten storten, maar geen faciliteiten beschikbaar stellen om het technisch erfgoed van de stad te behouden.

De collectie van het AOM wordt geveild. Hopelijk vindt al het materieel een goede koper, geen sloper. bva-auctions.com

Er is een petitie gaande om te kijken of er op de een of andere manier nog wat aan gedaan kan worden. Omdat we zelf natuurlijk dol zijn op alles wat met (oud) vervoer te maken heeft zijn er wellicht nog meer geinteresseerden die een dergelijke petitie willen tekeken.

Link naar de petitie

Het zou natuurlijk mooi zijn wanneer dit erfgoed behouden kan blijven.

Link naar extra informatie.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

Joris_Scholte

Goed initiatief, heb m ondertekend. Zal ook wel moeten, gezien ik zelf in het OV werk...

jrkalf

Sorry als ik daar een wat nuchtere hollander in ben, maar wie gaat dit betalen?

Alles leuk en aardig, maar ik betaal al genoeg belasting centen. Zo'n reddingsactie komt waarschijnlijk weer in de portemonnee van de burger terecht doordat de gemeente moet ingrijpen.

Als er nu een particulier is die het oppakt en zich er voor garant stelt dan is het een ander verhaal, maar ik vind zelf dat ik al genoeg belasting centen betaal.

Jelle
shRek is verkocht!
---
Als het niet met een hamer te maken is, dan is het vast een elektrisch probleem.

wouter1220

Aan de post te lezen dacht ik dat ze de collectie in de etalage zouden zetten.....

-D©©©L-

Met een succesvolle petitie kan het toch niet moeilijk zijn om onder de ondertekenaars een leuk bedrag te verzamelen.
Wie is de aanvrager van het faillissement ?

coyote1980

Heb even een link met extra informatie neergezet die e.e.a. moet verduidelijken...

En ik zal wel een nuchtere hollander zijn als ik besef dat behoud van cultureel historisch erfgoed geld kost... ;)

Joris_Scholte

Citaat van: coyote1980 op 02-08-2010 10:30:03
Heb even een link met extra informatie neergezet die e.e.a. moet verduidelijken...
En ik zal wel een nuchtere hollander zijn als ik besef dat behoud van cultureel historisch erfgoed geld kost... ;)
mee eens!

Bovendien kost het betaald voetbal ons ook handenvol belastinggeld, en daar klaagt (bijna) niemand over...

joebar

Ik ben wel een cultuurbarbaar eerste klas, dus misschien ben ik wat bevooroordeeld, maar.....
Als imho een museum, muziekgezelschap, theatergroep, kunstenaar(s) zelfstandig hun hoofd niet boven water kunnen houden, dan hebben ze m.i. geen bestaansrecht.....

Als een slager groene worst gaat verkopen, of een bakker paarse brooden, onder de noemer kunst, en ze kunnen er niet van leven, moeten wij dit dan met z,n allen gaan ophoesten....

Ja ik weet dat er dan een hoop verloren gaat, maar zitten we er dan op te wachten....

Wij moesten als jonge kinderen allemaal naar zwaar gesubsidieerde pantomime voorstellingen met de klas, en niemand heeft daar ooit plezier aan gehad ( buiten het feit dat je geen les had) en we zijn allemaal naar musea geweest, idem.....

Voor mij dus geen subsidie meer, zelf het hoofd boven water houden, dat moet ik dus waarom anderen niet???

just my 2 cents

coyote1980

Citaat van: joebar op 02-08-2010 12:47:18
Ik ben wel een cultuurbarbaar eerste klas, dus misschien ben ik wat bevooroordeeld, maar.....
Als imho een museum zelfstandig hun hoofd niet boven water kunnen houden, dan hebben ze m.i. geen bestaansrecht.....

Heb je het linkje ook even gevolgd en gezien hoe de gemeente Amsterdam gehandeld heeft? Als eerste werden ze door de gemeente de remise waar ze zaten uitgejaagd omdat de gemeente de locatie beter kon gebruiken. Daarna kwam alles op een tweede locatie waar ze na korte tijd ook weer weggejaagd werden door de gemeente. Op de derde locatie werd het de vrijwilligers verboden om bij het materieel te komen en was het onmogelijk om ritten te maken (wat hun inkomstenbron was).

Dus als je met een voorbeeld van paarse broden aankomt: neem een slager waarvan de gemeente de entree met pallets blokkeert. Als de slager dan op een gegeven moment failliet gaat, is dat dan gek? En volledig de verantwoordelijkheid van de slager?

In dit geval heeft de gemeente Amsterdam absurd gehandeld en zo historisch erfgoed verkwanseld puur uit eigen gewin. Van "het hoofd niet boven water kunnen houden" is enkel sprake door dit gedrag van de gemeente. Daarom moet de gemeente het verdwijnen van dit materieel voorkomen.

Joris_Scholte

Citaat van: coyote1980 op 02-08-2010 13:20:09
Als imho een museum zelfstandig hun hoofd niet boven water kunnen houden, dan hebben ze m.i. geen bestaansrecht.....

Heb je het linkje ook even gevolgd en gezien hoe de gemeente Amsterdam gehandeld heeft? Als eerste werden ze door de gemeente de remise waar ze zaten uitgejaagd omdat de gemeente de locatie beter kon gebruiken. Daarna kwam alles op een tweede locatie waar ze na korte tijd ook weer weggejaagd werden door de gemeente. Op de derde locatie werd het de vrijwilligers verboden om bij het materieel te komen en was het onmogelijk om ritten te maken (wat hun inkomstenbron was).

Dus als je met een voorbeeld van paarse broden aankomt: neem een slager waarvan de gemeente de entree met pallets blokkeert. Als de slager dan op een gegeven moment failliet gaat, is dat dan gek? En volledig de verantwoordelijkheid van de slager?

In dit geval heeft de gemeente Amsterdam absurd gehandeld en zo historisch erfgoed verkwanseld puur uit eigen gewin. Van "het hoofd niet boven water kunnen houden" is enkel sprake door dit gedrag van de gemeente. Daarom moet de gemeente het verdwijnen van dit materieel voorkomen.

Goed gesproken!!! :eusa_clap: :eusa_clap:

Scooby Doo

Als imho een museum, muziekgezelschap, theatergroep, kunstenaar(s) zelfstandig hun hoofd niet boven water kunnen houden, dan hebben ze m.i. geen bestaansrecht.....

Als een slager groene worst gaat verkopen, of een bakker paarse brooden, onder de noemer kunst, en ze kunnen er niet van leven, moeten wij dit dan met z,n allen gaan ophoesten....

Ja ik weet dat er dan een hoop verloren gaat, maar zitten we er dan op te wachten....

Wij moesten als jonge kinderen allemaal naar zwaar gesubsidieerde pantomime voorstellingen met de klas, en niemand heeft daar ooit plezier aan gehad ( buiten het feit dat je geen les had) en we zijn allemaal naar musea geweest, idem.....

Voor mij dus geen subsidie meer, zelf het hoofd boven water houden, dat moet ik dus waarom anderen niet???

just my 2 cents

Effe dit lijntje doortrekken.

Ik heb geen z*k voeling met voetbal en dat kan me bijgevolg vierkant gestolen worden. Maar de overheid pompt hier handen vol geld in, onder andere door massale politieaanwezigheid bij grote wedstrijden, en  dit enkel omdat de supporters op achterlijke wijze alles kapot slaan en op mekaars smoel slaan. Als er geopperd wordt om de rekeningen van deze interventies door te rekenen aan de clubs staande clubs en supporters op hun achterste poten en zijn zwaar verontwaardigd, dus betaald de overheid, en bijgevolg ik ook.

Als we dus jou redenering heel effe doortrekken dient het voetbal per onmiddellijke ingang afgeschaft te worden, en dan besparen we een heel deel op onze belastingen.
Puppy Power!!!

Joris_Scholte

Helemaal goed! Het is maar een spelletje, dat voetbal. Heb genoeg voorbeelden gezien van eikels die het nodig maken dat er zo'n massale politiemacht op de been moet zijn. Wat mij betreft liever vandaag dan morgen afschaffen, dat (betaald) voetbal! Heb zeseneenhalf jaar, bij elke wedstrijd die in die veredelde evenementenhal in het grootsheidswaanzinnige provinciestadje bij ons werd gespeeld, meegewerkt met het supportersvervoer. En zo hebben we weer een bruggetje naar het OV...

The Saint

Jongens, jongens, een beetje meer realiteitszin kan geen kwaad hoor. Ik kom al decennia bij AZ, en waar vroeger idd nog weleens een ruit sneuvelde of ME'ers probeerden de boel een beetje uit elkaar te houden, daar gebeurt de laatste jaren echt nagenoeg niets aan ongein hoor. Hoe kan het ook anders, ik zit met mijn seizoenkaart temidden van opa's en oma's, jonge kinderen en veel vrouwen. Er is veel verbeterd aan de stadions. Ik geloof zo'n 1700 verbeterpunten  ;)
Ik denk dat het gemiddelde dancefestival aanzienlijk meer witte muizen vereist dan een potje voetbal.

En dat het niet helemáál zonder witte muizen kan dat is niet zo vreemd, er komen tenslotte in een korte tijd duizenden of tienduizenden mensen op de been. Dit vergt alleen al extra politie inzet voor bijvoorbeeld het verkeer.

Maar nu ff on-topic:

Meestal kan ik op basis van gevoel of argumenten vrij snel 'kant kiezen'. Nu heb ik het best moeilijk om een standpunt te bepalen. Diegenen die zeggen: "als het commercieel niet uit kan, dan maar niet" kan ik vrij goed begrijpen.
Aan de andere kant zijn dit soort dingen ook wel erg mooi om te bewaren. Voor de eeuwigheid voor mijn part.

Lastig. Ik blijf dit topic lezen, mss kan ik toch nog een standpunt bepalen..
No shirt no shoes, no pinball

Scooby Doo

Maar dat het voetbal (veel) geld kost aan de belastingbetaler daar kan je echt niet vantussen.  :eusa_naughty:

Ik trek gewoon effe het lijntje door.  :police:

Puppy Power!!!

UserID6342

Citaat van: The Saint op 02-08-2010 18:55:22

Ik denk dat het gemiddelde dancefestival aanzienlijk meer witte muizen vereist dan een potje voetbal.

Ben ik totaal niet met je eens, net zoals een hoop anderen hier kom ik ook op grote dancefestivals en daar is normaliter weinig politie bij.  Waarom, omdat de meeste dancefeesten een heel ander publiek trekt als de gemiddelde voetbalwedstrijd. De mentaliteit van de danceliefhebbers is ook echt niet te vergelijken met die van de gemiddelde supporter van de een of andere voetbalclub.  Mooi voorbeeld, afgelopen 3 juli Sensation White bijna 40.000 mensen daar, dus vele malen meer als een voetbalwedstrijdje, niets maar dan ook helemaal niets gebeurt qua toestanden etc.  De politie (ja , ook ik heb nog even met ze staan te lullen omdat ik de weg niet wist lopend) stond fluitend buiten en spraken over een 'superrelaxte avond'.  Zo kan het dus ook !!